Gå till innehåll

Öppna filer direkt från "Utforskaren"!


Recommended Posts

Hejsan!

 

 

Sedan jag skaffade Windows 8 och Office 2013 så kan jag inte längre öppna Office-filer (Word och Excel) direkt från "Utforskaren" vilket är en kraftig försämring
från Office 2003 som jag hade innan i kombination med Windows 7.

Det är ibland störigt att jag först måste öppna resp. Office-mjukvara för att därifrån kunna öppna önskad Office-fil.
Väljer jag "Standardprogram" för resp. filformat så står det "Word för skrivbordet" / "Excel för skrivbordet". Det som händer när jag dubbelklickar på en fil
i "Utforskaren" är att jag kommer till just skrivbordet.

 

 

Hur åtgärdas detta felet så att jag kan öppna Office-filer från "Utforskaren" som förr?


MVH at1981 !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Högerklicka på filen... välj "öppna med" och längst ner "välj standardprogram". I dialogrutan som kommer upp, där väljer du vilket program du ska använda samt bockar i "Använd den här appen för alla ***-filer"

 

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Problemet när jag gör så är att det bara står "Fortsätt använda Word (skrivbordet)" / "Fortsätt använda Excel (skrivbordet)". Det är dock Word samt Excel-logga på filerna.
Men sedan går det dock inte att öppna filerna via "Utforskaren" utan jag kommer som sagt till datorn skrivbord :(. (Detta märkliga problem existerade inte ens i Windows 7 + Office 2003)

Jag kan även välja "Sök efter annan app på den här datorn" -> Vad skall jag välja då (någon *.exe-fil?) och i vilken mapp kan man finna dessa för resp. program?


MVH at1981 !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

 

 

När jag öppnar mina dokument i Windows 7 och Office 2003 (jobbdatorn) går det alldeles utmärkt att öppna dokumenten (finns på USB-minne) direkt via Utforskaren! :)
Samma dokument på samma USB-minne går inte att öppna direkt från utforskaren tråkigt nog med kombinationen Windows 8.1 och Office 2013 :(


MVH at1981 !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan även välja "Sök efter annan app på den här datorn" -> Vad skall jag välja då (någon *.exe-fil?) och i vilken mapp kan man finna dessa för resp. program?

MVH at1981 !!

 

För Word ska du välja C:\Program Files\Microsoft Office\Office15\WINWORD.exe

 

För Excel ska du välja samma sökväg men istället filen EXCEL.exe

 

 

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...