Gå till innehåll

Nytt Windows 8.1


CGD

Recommended Posts

Jag skall uppdatera min nuvarande XP dator.

I första omgången blir det ny skärm, nytt grafikkort och något mer minne.

Samtidigt måste jag överge Windows XP och då är det väl lika bra att köpa Windows 8.1.

Men vilken 8.1 måste jag köpa det finns ju en del olika varianter att välja på.

Först vilken typ av licens? Jag vill kunna installera om, flytta Windows om jag skaffar en helt ny dator.

Jag vill också kunna styra vilka filer, kataloger eller partitioner som är tillgängliga för olika användare och hur de är tillgängliga. Bara kunna läsa filer eller kunna ändra filer.

 

Jag hoppas på att det skall räcka med Microsoft Windows 8.1 Pro 64-bit OEM á 1195 Kr. Men jag tror att jag blir tvungen att köpa Microsoft Windows 8.1 Pro 64-bit full á 2299 Kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp den billigaste du hittar, alla nycklar är retail så du kan flytta ditt windows till annan dator hur många gånger du vill.

OEM nycklar finns endast i datorer där windows medföljer och nyckeln är infogad i bios.

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM är inte lika på W8/8.1 som det var på äldre operativsystem

Jag använder själv de billiga uppgraderingsnycklarna som såldes för 139 kr vid uppgradering till Windows 8.

Har flyttat med nyckeln när jag köpt ny dator utan problem. Och givetvis passar nycklarna till Win 8.1

 

 

Så här svarar Microsoft: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-windows_install/how-many-time-can-you-change-the-motherboard-on-a/edff52ca-908e-4a1e-9b4a-45c34b336766

 

 

Uppgraderings nyckel för Windows 8  (139 kr)  är retail liksom alla andra Windows 8/8.1 OEM nycklar.

 

 

 

 

post-15723-0-97729500-1384111442.png

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

Bra och utförligt svar. Jag köper en OEM variant av Windows 8.1 pro. Kunde via länkar i ditt svar se att även Office 2003 går ur tiden nu. Tur att jag har en 3 användare liggande hemma. Dottern har den på sin Visa dator men jag har aldrig riktigt gillat det där nya. Jag har prövat både Windows 8.1 och Office 2010 och gillade inget av dem, men nu har jag ju inte så mycket att välja på. Enda fördelen som jag ser idag är mängden minne!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skicka också en förfrågan till Microsoft och fick ett något annorlunda svar.

 

När det gäller OEM versioner så är det inte vi på Microsoft som har supporten utan det är de du köper licensen från.  Det är viktigt att du kontrollerar med dem så att de kan registera om licensen om du byter hårdvara i datorn då vi inte har möjligheter att göra det med en OEM licens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudet på spiken, CGD.

 

Det har tagits upp på forumet såååå många gånger förut och inte mycket har förändrats. Egentligen får en OEM inte säljas av återförsäljare direkt till slutkund. OEM är skapade för datortillverkare att bulkinstallera på sina datorer. Support, installationsmedia osv tillhandahålls av tillverkaren av dessa maskiner. Det är en gråzon som utnyttjas en del... och visst, där finns pengar att tjäna om man vill det. Men faktum kvarstår...

 

Tittar man på svaret som MS gett i ditt mail och jämför det med foruminlägget som LGJ länkat till i ett tidigare inlägg så verkar det som MS inte själv vet hur det ligger till... speciellt om det är nya "regler" i Windows 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på vad Microsoft svarade skickade jag även frågan till Komplett. Här är deras svar.

 

"OEM version innebär att det är en "engångsnyckel", när du registrerar den så låser den sig till ditt moderkort i datorn och går därför inte att installera den på någon annan dator.
Det ingår även inte support via Microfsoft på OEM licenser och därför är dom billigare.

Fullversionen ingår det support via microsoft och om du köper en ny dator i framtiden kan du installera om Win8.1 på den andra enheten sålänge du endast har nyckeln aktiverad på en dator åt gången."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...

rätt skoj hur dom tänker där  ""OEM version innebär att det är en "engångsnyckel", när du registrerar den så låser den sig till ditt moderkort i datorn och går därför inte att installera den på någon annan dator."

Folk brukar byta moderkort och datorer en gång per 1-2 år..  köpa ny nyckel en gång varje år måste vara dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rätt skoj hur dom tänker där  ""OEM version innebär att det är en "engångsnyckel", när du registrerar den så låser den sig till ditt moderkort i datorn och går därför inte att installera den på någon annan dator."

Folk brukar byta moderkort och datorer en gång per 1-2 år..  köpa ny nyckel en gång varje år måste vara dyrt.

 

Det blir inte dyrt när man köper märkesdatorer med medföljande Windows för datortillverkarna betalar inte många hundra kronor för en Windows-licens av OEM-typ.

Om man själv bygger sin dator och planerar att byta moderkort med 1-2 års mellanrum så ska man förstås inte köpa en OEM-licens utan en retail licens som kan flyttas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu är det väl lite så att de flesta som köper oem datorer inte är personer som bygger om eller byter komponenter, utan snarare personer som köper en ny oem dator. Varför skulle man vilja byta bara moderkortet? Om det går sönder så byts det förståss på garanti och då kan man återaktivera sin oem med Microsofts hjälp.

Sen att licensen kopplas till moderkortet är inte riktigt sant, installations-id som används vid aktivering består av produkt-id och ett maskinvaru-id som skapas med hjälp av information från ett flertal enheter i datorn.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu är det väl lite så att de flesta som köper oem datorer inte är personer som bygger om eller byter komponenter, utan snarare personer som köper en ny oem dator. Varför skulle man vilja byta bara moderkortet? Om det går sönder så byts det förståss på garanti och då kan man återaktivera sin oem med Microsofts hjälp.

Sen att licensen kopplas till moderkortet är inte riktigt sant, installations-id som används vid aktivering består av produkt-id och ett maskinvaru-id som skapas med hjälp av information från ett flertal enheter i datorn.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

 

Varför man skulle vilja byta moderkort är lite olika men det kan vara att det har mer minne eller något annat skäl.

Fick inte windows mycket kritik för sin låsta nyckel om jag inte minns fel så dom ändrade hur dom fungerade, man fick x antal installationer istället för att det var låst på samma dator. Kan dock minnas fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vill man bara ha mera minne så borde det väl vara enklare att just bara utöka minnet, varför byta moderkort till ett med t.ex samma chipset eller sockel och bussar när det inte är någon egentlig uppgradering.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Fast vill man bara ha mera minne så borde det väl vara enklare att just bara utöka minnet, varför byta moderkort till ett med t.ex samma chipset eller sockel och bussar när det inte är någon egentlig uppgradering.

Skickat från min C6603 via Tapatalk"

 

jag vet inte, alla har olika skäl. Drog bara upp det som ett exempel. Finns mATX kort som funkar bra men dom är lite begränsade.. så i den tankegången så kanske någon byter ut sitt mATX  till ett ATX kort.

Många uppgraderingspaket man köper i affärer innehåller mATX kort.

Alla tänker olika med byte av saker och ekonomin spelar in ibland med, datorer är ingen billig hobby när man börjar närma sig toppen.

Personligen så byter jag aldrig bara moderkort i normala lägen, för mycket jobb för att komma åt det helt enkelt. Brukar bli ny cpu, moderkort och minnen, en helt ny kärna.

Redigerad av c80pro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en full licens. Men det verkar vara lite hipp som happ med det där. Olika företrädare för Microsoft ger olika svar men med tanke på det trassel jag hade med XP där jag köpte en OEM variant så köpte jag nu en Full licens så får jag se om det blir bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...