Gå till innehåll

Nätverksfråga!


MrBigSpender

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har et ADSL modem från Telia som jag använder för att komma åt Internet. Till saken hör att jag har ett antal externa hårddiskar kopplade till min PC vi en USB hubb.

Kan man på något sätt koppla in dessa på hårddiskar på nätverket. Det finns att köpa en liten router som man kopplar till elnätet som heter TP-LINK och jag funderar nu på om jag kan koppla in en sådan eftersom den är utrustad med en USB port. Alla andra enheter vill jag att de ska vara kopplade till ADSL modemet. Funkar det och i så fall hur? Det kanske finns andra lösningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har et ADSL modem från Telia som jag använder för att komma åt Internet. Till saken hör att jag har ett antal externa hårddiskar kopplade till min PC vi en USB hubb.

Kan man på något sätt koppla in dessa på hårddiskar på nätverket. Det finns att köpa en liten router som man kopplar till elnätet som heter TP-LINK och jag funderar nu på om jag kan koppla in en sådan eftersom den är utrustad med en USB port. Alla andra enheter vill jag att de ska vara kopplade till ADSL modemet. Funkar det och i så fall hur? Det kanske finns andra lösningar?

 

Nej nej.. det låter bra i "reklamen",

Så ta det enklaste och mer riktigt, kan du koppla dina diskar på din "huvuddator", dela ut dom, sen är saken klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade en gång en USB disk till ett Thomson ADSL "smart" modem/router jag fått av Telia, TG-sjuhundranånting tror jag det hette och det funkade bra den korta tid jag testade. Men tveksam om det går att koppla flera diskar så via USB hub. Kanske är idé att satsa på en NAS istället om du har behov av gemensam lagring på nätverket, ditt namn antyder att du har råd med det. :)  Eller som Marion säger om du kan ha huvuddatorn igång alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder mig av en NAS med kopplade USB-enheter externt, och det funkar..

 

Det enda som fungerat med usb-porten på modemet är USB SharePort, och det är inget bra program eller delningsmetod enl mitt sätt att se det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...