Gå till innehåll

Flera hdd dog samtidigt...


Recommended Posts

Under pågående arbete med att flytta filer o allmänt städande på en WD Red 3.0 TB, så dog helt plötsligt kommunikationen med den disken.

Disken stod i en sån där hd-docka.

Jag försökte koppla upp disken på andra datorer, med andra hjälpmedel, i andra usb-portar. Men lika död överallt...

Det som gör att jag ifrågasätter om disken är bortom all räddning är att inga andra diskar fungerar heller...

Jag har nu prövat med 4 andra sata diskar, o av dem så får jag lite kontakt med bara 1 disk, resten är döda allihop, på alla datorerna med alla kontaktmöjligheterna i alla usb-portarna.

Att en disk dör kan jag köpa, men att 3-4 gör det - samtidigt! Det är lite för otroligt tycker jag!

 

Huvuddatorn är en bärbar hp med w7 utan några problem som syns någonstans...

De andra datorerna är en bärbar acer o en stationär hp med xp...

 

Hur löser jag problemet?

Eller rättare sagt, går det att lösa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till slut så fann jag disken, i samma docka som den först var i, o även i samma usb-port, ingen som helst skillnad om man bortser från det faktum att ingenting fanns kvar på disken...

Den  var totaltom,,, Frågan om att initiera disken eller formatera den som ibland kan komma upp, när man skiftar, kom inte här, det fanns bara ingen som helst information alls kvar på disken.

Den hade raderat sig själv! Den hade därmed rensat ut 2 tb film!!!

Så nu skiter jag i det här, det har vart problem från dag 1 då jag köpte dessa stora 3 tb diskarna, så denna disken skall jag med glädje gå ut på gården med en hammare och slå i sönder!

 

Redigerad av Manneman
Språkbruk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aohhhh du har 3TB diskar, dessa är något av diskarnas svarta får och vad jag hört har just denna storlek varit väldigt strulig :(

Du kan prova köra något Partition recovery program eller likande för att se om det går att göra något, har man lite tur så kan det gå att läsa ut filer och data till en viss del från dem även om partitionstabellen eller "informationen om vart filer finns" har pajjat.

 

Du kan prova med

http://www.vimxsoft.com/partition-recovery/

eller http://www.file-recovery.com/

 

har bara provat den senare, vilken tyvärr inte är gratis.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Den  var totaltom,,, Frågan om att initiera disken eller formatera den som ibland kan komma upp, när man skiftar, kom inte här, det fanns bara ingen som helst information alls kvar på disken.

Den hade raderat sig själv! Den hade därmed rensat ut 2 tb film!!!

 

 

Nej den är med alla sannolik inte formaterad. Som Sierra säger WD är lömsk och WD 3TB, borde förbjudas,

men de kanske duger till porrfilm. Kan både ha och mista.

 

Innan du kastar den, prova detta gratisprogram, du har stor chans, ibland hamnar diskarna i RAW-format

http://file-scavenger.en.softonic.com/

 

 

post-6485-0-18865900-1384029893.png

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för era svar.

Venoms tips har stått på hela natten, men jag avslutade det efter 8 timmars scannande då den inte hade hittat någonting o hade fortfarande 13867 timmar kvar att söka innan den var färdig.

Marions tips var nog en god variant om det jag sökte efter var 67 kb stor eller mindre. Vill jag söka för större filer, som allting är, så måste jag betala en summa upp mot 180 dollar.

Si3rras tips är vettigt, för filerecovery har jag använt mig av förut.

Men jag har nu sovit på saken och accepterat läget. Alla mina filmer, som jag idogt har samlat på mig under 10 års tid lite drygt, och som jag önskade samla på ett ställe, för att det började flyta ut lite väl mycket åt alla håll är nu hjälplöst förlorade. Så det är bara att börja om från början! Tragiskt, men det var kanske det som behövdes! :(

Jag skulle naturligtvis kunna betala för ett program som gör en vettig undersökning, grejen är bara den att jag har ingenstans att lägga de räddade filerna, jag har dessa 2 wd-diskarna, men dem litar jag ju nada på, sedan så har jag iofs en hel hög med gamla ide-diskar, men den största där är 250gb. Och jag behöver rädda 2 tb spelfilm! Så nej, tack för hjälpen, men jag avslutar detta här och nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för era svar.

Venoms tips har stått på hela natten, men jag avslutade det efter 8 timmars scannande då den inte hade hittat någonting o hade fortfarande 13867 timmar kvar att söka innan den var färdig.

Marions tips var nog en god variant om det jag sökte efter var 67 kb stor eller mindre. Vill jag söka för större filer, som allting är, så måste jag betala en summa upp mot 180 dollar.

 

Din fråga gällande "stabila 3TB" - så finns det inga. Ju större en disk blir, desto känsligare blir den.

 

Förklaring:

All info samlas på skivor, på båda sidor, så en 3TB är oftast på 3 skivor - dvs 500MB per sida.

då ligger infon så tätt packad, så allting blir känsligt.

 

Då kan man ju tycka, "varför inte göra disken med 6 skivor" så blir inte "spåren" blir så täta?

då blir det nytt problem, då blir det 12 stycken läshuvud istället, mao en ny svag länk.

 

Så 99% av befolkningen, köper dessa utan minsta vetskap att det får instabilt opålitligt skräp, du är en av dom ;)

Redigerad av Manneman
Länkning till warez, direkt eller indirekt, får ej förekomma i frumet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack.

Håller på o kollar med den fulla varianten på scavanger, och på den korta sökningen fann den ingenting, på den långa sökningen står den just nu o tuggar...

Sedan det här med storleken då, vilken disk är mest stabil på marknaden oavsett storlek? Så får man ju skaffa såna istället o hålla sig där... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack.

Håller på o kollar med den fulla varianten på scavanger, och på den korta sökningen fann den ingenting, på den långa sökningen står den just nu o tuggar...

Sedan det här med storleken då, vilken disk är mest stabil på marknaden oavsett storlek? Så får man ju skaffa såna istället o hålla sig där... ;)

 

Ingen, ingen kan svara på den frågan.

Stabila fabrikat i olika serier finns, och dessa guldkorn går i cykler, och svaret får man inte efter många år.

 

Men en sak är säker, de diskarna som sätts i USB-casen är sämsta crapet.

 

Om jag är tvungen att svara på din fråga.

Så får man köpa lösvara, disk (max 1TB) & kabinett för sig. Hålla sig ifrån WDC, hittills har Samsung lyckats bäst, om du frågar mej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för era svar.

Venoms tips har stått på hela natten, men jag avslutade det efter 8 timmars scannande då den inte hade hittat någonting o hade fortfarande 13867 timmar kvar att söka innan den var färdig.

Marions tips var nog en god variant om det jag sökte efter var 67 kb stor eller mindre. Vill jag söka för större filer, som allting är, så måste jag betala en summa upp mot 180 dollar.

Si3rras tips är vettigt, för filerecovery har jag använt mig av förut.

Men jag har nu sovit på saken och accepterat läget. Alla mina filmer, som jag idogt har samlat på mig under 10 års tid lite drygt, och som jag önskade samla på ett ställe, för att det började flyta ut lite väl mycket åt alla håll är nu hjälplöst förlorade. Så det är bara att börja om från början! Tragiskt, men det var kanske det som behövdes! :(

Jag skulle naturligtvis kunna betala för ett program som gör en vettig undersökning, grejen är bara den att jag har ingenstans att lägga de räddade filerna, jag har dessa 2 wd-diskarna, men dem litar jag ju nada på, sedan så har jag iofs en hel hög med gamla ide-diskar, men den största där är 250gb. Och jag behöver rädda 2 tb spelfilm! Så nej, tack för hjälpen, men jag avslutar detta här och nu!

 

Efter 8 timmar och så hejdlöst många timmar kvar och säkert ökande säger mig att din hdd är förlorad... surt men sant.

Håller med Marion om valet av hdd, Samsung är bland de bättre.

 

Jag har själv råkat ut för samma missöde med filmer.. och har nu inte mer än 500 gb på varje partion vilket har sparat mig en hel del tid.. även om det har gått åt hårddiskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...