Gå till innehåll

True Crypt och lösenord


Recommended Posts

Jag har en partition krypterad med True Crypt. När jag gjorde partitionen valde jag ett riktigt lång lösenord. Lösenordet är uppskrivet i en datafil som jag lagt in bland alla andra filer under ett namn som inte tyder på kryptering.

 

Hur lätt är det för någon att hitta den filen? Kan man lista vilka filer som används mest eller på något annat sätt hitta filen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig kan du ha en "fake partition" via True Crypt med ett enklare lösenord. Tanken är typ att ifall någon skulle tortera dig och tvinga dig att lämna ut lösenordet så kan du ge dem det istället för det riktiga så att de slutar. :) Om vi utgår ifrån att du nog inte kommer hamna i den situationen så skulle du kunna lägga lösenordsfilen där istället. Vill du sedan gå ett steg längre skulle du kunna använda t.ex http://f0dder.dcmembers.com/fsekrit.index.php för att spara det långa lösenordet i en krypterad fil med ett enklare lösenord som du minns.

 

Då har du alltså en hemlig krypterad partition med ett hemligt lösenord.

Som innehåller en krypterad fil med ett hemligt lösenord.

Som innehåller det långa lösenordet som öppnar upp den riktiga partitionen som även den är krypterad (och osynlig om du valt det).

Om någon lyckas komma åt filerna då tycker jag nästan den är värd en klapp på axeln. :)

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen som innehåller lösenordet ligger i mappen "Mina Dokument" och är helt okrypterad. Jag kan ju inte ha lösenordet i den krypterade partitionen. "Mina Dokument" innehåller cirka 5.500 mappar och 255.000 filer.

Hur lätt eller svårt kan det vara för en utomstående att hitta den här filen? Själva lösenordet på 64 tecken är bara tillagt i en vanlig fil med text som redan fanns under "Mina Dokument"

Eftersom jag måste öppna den här filen varje gång jag vill komma åt min krypterade partition så öppnas ju den här filen lite ofta. Kan man lista hur ofta filer öppnas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså tråden väcker en viss nyfikenhet och många frågor..

Är du en hemlig spion?, varför har du 5500 mappar i "mina dokument", har du en mirror av WikiLeaks?

Vem döljer du alla dessa filer ifrån? En person i samma fysiska byggnad eller mot en attack från internet?

Har du ett bra lås på ytterdörren?

 

Alltså i princip så kan man ju göra det hur krångligt man vill och ända till absurdum, lösenordet i en fil som är krypterad i en fil, som är krypterad i en fil, i en fil i en fil och så vidare i 73 steg som slutar med att du har ett lösenord på ytterdörren som är krypterat i dörrkransen.

 

Men alltså har du bara några dokument du inte vill att partner/barnen/bekanta ska läsa när dem sitter vid din dator så tror jag inte någon har tålamod att gå igenom alla dina dokument och eller skulle koppla ett textdokument eller ett stycke i ett Word dokument till en dold partition som denne aldrig sett.

Är det så att ni har flera användarkonton på datorn, och du är den enda som använder ditt konto och motparten använder ett annat så kan du ganska enkelt ta bort filens egenskaper så att andra konton inte kan läsa den.

 

(ursäkta för wall of text & offtopic, men ibland tar nyfikenheten och frågorna över) :P:D

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag många filer och mappar? :huh:

Det är det jag samlat på mig, från när jag fick dator, utav skrivna brev, privata bilder, samt material från nätet jag anser viktiga. Det är också detta jag alltid gör backup på. Musik och filmer finns på annan plats.

Men si3rra du verkar mer nyfiken än villig/kunnig att svara på en enkel fråga. Här är den igen.

Jag har en liten partition som jag lagt lite material på. Materialet är privat för mig. Därför krypterade jag den med TruKrypt. Men nu blev ju lösenordet lite svårt att komma ihåg så därför la jag in lösenordssträngen i ett annat vanligt Worddokument.

Hur lätt är det för någon att hitta denna fil.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså hur lätt det är att hitta filen, jag vet inte hur man ska svara på det, alltså lika lätt att hitta just den filen som vilken annan fil som helst?

 

Men som jag skrev tidigare, även om någon hittar filen så hur kommer den som läser den förstå att det är ett lösenord till just trueCrypt? speciellt om dem inte ens vet om att programmet finns på datorn eller att där finns en dold partition.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu har jag XP men kommer nu i dagarna att byta till 8.1 så det är nog det som är det aktuella.

Du skriver att det går att inaktivera loggningen, men hur gör jag för att ta fram den loggningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...