Gå till innehåll

Köp av en eller två switchar


CGD

Recommended Posts

Alltså är du en "normal" hemanvändare så spelar nog QoS ganska liten roll ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Quality_of_Service )

Hur många portar behöver du?

 

Fanns en rekommendation här: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-natverk/1251550-koprad-gigabit-switch/

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken letade själv på Sweclockers men hittade inte detta.

Har själv tittat på de två Netgear switcharna och vet inte riktigt vad jag skall välja. Den dyrare med QoS eller den utan.

Hemma hos mig så skall jag efter Bredbandsbolagets router koppla in en eller två switchar. Det är TV, BluRay, receiver och mediaspelare som skall kollaps in samt en NAS och två datorer. Att jag funderar på två switchar är att jag funderar på om jag skall dra två LAN sladd till alla rum och kök och fyra till vardags rummet där hemmabion finns..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om bredbandsbolagets router inte stödjer QoS så fallerar väl tjänsten ändå fast en switch skulle ha det (eller?).

 

Hmm det här med sladdar blev mycket nu, kan du inte rita en liten bild? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad routern stöder men switchen kommer ju efter routern så vad routern stöder borde ju inte ha så stor betydelse. Frågan är ju om jag över huvudtaget behöver fundera så mycket på QoS och köpa en switch utan den funktionen. Det blir ju bra mycket billigare.

 

Ingen bild. Vet inte hur jag skall få upp den.

Men det är ju inte så svårt att tänka sig. Två rum och ett kök med vardera två LAN uttag ger sex uttag. Till detta läggs fyra uttag i vardagsrummet där jag har hemmabion. Allt skall ju kopplas till nätet idag. Det ger tillsammans tio uttag. Egentligen borde det räcka med routerns tre lediga plus switchens sju lediga. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag skall vara så ordentligt så jag låter alt gå igenom en patchpanel eller om jag skall hoppa över den biten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså villa, och ska dra cat-6 kablar i väggen och sen sätta upp rj-45 uttag som "vägg-uttag"?

Är du beredd att gå upp i pris lite så finns det ju 8,16, 24 portars

Ska du bygga så satsa ordentligt håll inte på och "fjösa" med några små, investera i en riktig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag bor i en lägenhet men det blir ju inte lättare för det. Jag bor bara i en trea så jag behöver ju inte massor med portar. Jag kan inte dra kablar i väggarna utan jag måste sätta upp kabelkanaler. En bit har jag redan gjort men jag måste se till att ta tag i resten så att det blir klart och allt kan kopplas in. Ja, det är kanske bäst att dra installationskablar och sätta upp vägguttag. Men helst skulle jag vilja få tag på Cat 6e kablar men det var inte helt lätt.

Dessutom tycker jag att det många gånger har blivit sämre Internetåtkomst efter det att jag var tvungen att byta till Bredbandsbolaget router. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på PowerLine?

Fick detta erbjudande idag (är väl inte senaste nytt, men för det priset) http://www.dustinhome.se/product/5010332486/netgear-xavb1004-powerline-av-200-adapter-kit-4-port/?ssel=false&utm_campaign=396397-20131126&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_content=5010332486

 

2 såna kit så slipper du dra kablar, den har dessutom QoS (portbaserad då)

http://www.dustinhome.se/FetchAttachedDocument.aspx?ID=1088614&ProdID=5010332486

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...