Gå till innehåll

Dubbla Program kataloger efter uppdatering


PONO46

Recommended Posts

Den 14 november kördes en rad automatiska uppdateringar av det nyligen installerade Windows 8.1.

Efter detta försvann alla inställningar jag gjort i Outlook.

Än värre! - det skapades en extra Program-katalog (jag har nu alltså 2 Program och 1 Program(x86) kataloger). Den nya Program-katalogen har en genvägsmarkering, men det visas inte i "Egenskaper". Jag har försökt ta bort den extra katalogen, men hindras för att jag inte är System (jag är "Administratör").

Någon som har ett tips om hur jag får bort den extra Program-katalogen?

 

Tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du 64 bitars windows 8 så ska du ha

 

"Program" (med genvägspil ljust gul katalog) - Denna är en hänvisning till "Program files".

"Program" - Denna heter egentligen "Program files" här installeras 64 bitars program

"Program (x86)" - Denna heter egentligen "Program files (x86)" här installeras 32 bitars program.

 

Samma gäller för

"Documents and settings" som pekar emot "User" som i Svenska Windows visas som Användare.
 

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@margrehte, är nog så i ditt fall att drivrutinerna är och passar för 64bitars Windows, medan programmen/tillbehören är 32 bitars program, antar att du tänker på allt vad dem heter HP imagine, HP status monitor, HP update?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Si3rra. Visst har jag 54 bitars dator med Windows 8.1. Tack för att du delar med av din kunskap. Har själv just installerat Windows 8.1, så man blir lite förvånad:

Det borde väl ha varit samma förhållande i Windows 7 med 4-bitars operativsystem, som jag använt tidigare.

Konstigt också att inte Egenskaper visar att det är en genväg.

Jag kan inte avgöra om "genvägs"-katalogen tar upp fysiskt utrymme. Upptaget utrymme på C: är 41 GB, Program-katalogen och "genvägs"-katalogen tar bägge upp 4 GB, och är exakt lika stora! Totalt får jag 34 GB när jag adderar alla katalogernas storlekr. Troligen finns där osynliga filer <_< .

 

Jag får väl läsa på om Windows 8 :rolleyes: .

Än en gång tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja "genvägskatalogen" om vi kallar den så, innehåller inget utan är till för att program som automatiskt installeras eller väljer att installeras i C:\Program vilket man ofta gör i den Svenska versionen hamnar i C:\Program Files (vilken ser ut att heta program).

Så den är där för att förenkla och för att system ska hitta till programmen när dem är i en annan mapp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...