Gå till innehåll

"Mata ut" finns inte för extern hårddisk?


sebbeh65

Recommended Posts

När jag använder vanliga usb-stickor kan jag välja "mata ut" när jag ska ta ur stickan ur datorn, men när jag använder min externa hårddisk finns det inte det alternativet. Jag har följt några guider jag hittat om problemet med inte kommit på någon lösning.

 

Externa disken är en Seagate.

Redigerad av sebbeh65
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag sätter i min WD externa disk finns "säker borttagning av maskinvara och mata ut media" Iconen vid klockan och när jag trycker på Iconen, får jag upp en ruta: "Mata ut My Passport" som jag trycker på och då kommer det upp en ny ruta, som säger, att det nu är säkert att ta bort den externa enheten, vad den nu heter. Så gör jag alltid och samma gäller för USB-minnen, så nog finns funktionen, bl.a på Windows 7 Ultimate. Om funktionen sedan behöver användas och vilka risker som finns att inte göra det, vet jag inte, men jag gör det, eftersom det funkar.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag sätter i min WD externa disk finns "säker borttagning av maskinvara och mata ut media" Iconen vid klockan och när jag trycker på Iconen, får jag upp en ruta: "Mata ut My Passport" som jag trycker på och då kommer det upp en ny ruta, som säger, att det nu är säkert att ta bort den externa enheten, vad den nu heter. Så gör jag alltid och samma gäller för USB-minnen, så nog finns funktionen, bl.a på Windows 7 Ultimate. Om funktionen sedan behöver användas och vilka risker som finns att inte göra det, vet jag inte, men jag gör det, eftersom det funkar.

 

Har inget sådant här. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså säker borttagning visas inte om den s.k skrivcachen för enheten är inaktiverad

 

Cache aktiverad, Windows cache-ar filer innan dem skrivs till enheten, om enheten kopplas ifrån utan säker borttagning kan filer bli korrupta

Cache inaktiverat , Windows skriver filen direkt vilket kan ta längre tid.

Hur man ställer in detta finns en enkel guide här: http://www.idg.se/2.1054/1.462950/sa-tar-du-bort-usb-minnet-utan-saker-borttagning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar för alla mina externa diskar. Även för den gamla Freecom externa disken som har åtskilliga år på nacken. Fungerar även med kasserade hårddiskar från gamla datorer som är skrotade, där jag sparat diskarna och använder dessa med adaptrar från Kjell & CO, när de pluggas i USB. Datorer är HP AIO 8200 och HP AIO 8300 med Windows 7 Pro, resp Windows 7 Ultimate och en gammal Toshiba laptop med Windows 7 Ultimate, alla reagerar likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså säker borttagning visas inte om den s.k skrivcachen för enheten är inaktiverad

 

Cache aktiverad, Windows cache-ar filer innan dem skrivs till enheten, om enheten kopplas ifrån utan säker borttagning kan filer bli korrupta

Cache inaktiverat , Windows skriver filen direkt vilket kan ta längre tid.

Hur man ställer in detta finns en enkel guide här: http://www.idg.se/2.1054/1.462950/sa-tar-du-bort-usb-minnet-utan-saker-borttagning

 

Jag kollade guiden men det stod inte samma sak på datorn:

 

Aktivera skrivcache på enheten.

Förbättrar systemprestanda genom att aktivera skrivcache på enheten, men ett strömavbrott eller enhetsfel kan innebära att data går förlorade eller skadas.

Inaktivera tömning av skrivachebuffert för enheten.

Förhindra dataförluster genom att inte markera den här kryssrutan om inte enheten har en separat strömkälla som även gör det möjligt för enheten att tömma bufferten vid ett strömavbrott.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märker nu att den blå lampan på disken blinkar när den används (överför filer till den) medan den lyser vanligt när jag inte för över filer. Innebär det att den inte arbetar när den lyser utan bara när den blinkar? Och att det bara är att slita ut den då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...