sebbeh65 Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 (edited) När jag använder vanliga usb-stickor kan jag välja "mata ut" när jag ska ta ur stickan ur datorn, men när jag använder min externa hårddisk finns det inte det alternativet. Jag har följt några guider jag hittat om problemet med inte kommit på någon lösning. Externa disken är en Seagate. Edited November 28, 2013 by sebbeh65 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Det är bara att dra ut den. Det där med mata ut-kravet försvann med Vista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebbeh65 Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Är du säker? För jag har märkt att en TV-serie jag la in på disken strular i bd-spelaren och det problemet har jag inte med usb-stickorna som juag kan mata ut på rätt sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 OK if you say so. Men jag har inte matat ut en usb-pinne eller -hårddisk på bra länge nu och inte märkt några problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGJ Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Jag har aldrig matat ut på något Windows. Har aldrig haft några problem med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebbeh65 Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Okej, då är det kanske disken som strular. Men konstigt att det ändå finns "mata ut" på usb-stickorna om det inte behövs med Win 8. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
goranl Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Här står det lite ang varför det ena men inte det andra. http://technet.microsoft.com/sv-se/library/cc770831.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebbeh65 Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Tack för tipset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 (edited) När jag sätter i min WD externa disk finns "säker borttagning av maskinvara och mata ut media" Iconen vid klockan och när jag trycker på Iconen, får jag upp en ruta: "Mata ut My Passport" som jag trycker på och då kommer det upp en ny ruta, som säger, att det nu är säkert att ta bort den externa enheten, vad den nu heter. Så gör jag alltid och samma gäller för USB-minnen, så nog finns funktionen, bl.a på Windows 7 Ultimate. Om funktionen sedan behöver användas och vilka risker som finns att inte göra det, vet jag inte, men jag gör det, eftersom det funkar. Edited November 28, 2013 by OlleBull Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Det viktiga är att lampan som indikerar om det skrivs eller läses något till hårddisken eller stickan inte är tänd när man drar ut den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebbeh65 Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Det viktiga är att lampan som indikerar om det skrivs eller läses något till hårddisken eller stickan inte är tänd när man drar ut den. Jag testade det men lampan på disken lyser hela tiden den är inpluggad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebbeh65 Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 När jag sätter i min WD externa disk finns "säker borttagning av maskinvara och mata ut media" Iconen vid klockan och när jag trycker på Iconen, får jag upp en ruta: "Mata ut My Passport" som jag trycker på och då kommer det upp en ny ruta, som säger, att det nu är säkert att ta bort den externa enheten, vad den nu heter. Så gör jag alltid och samma gäller för USB-minnen, så nog finns funktionen, bl.a på Windows 7 Ultimate. Om funktionen sedan behöver användas och vilka risker som finns att inte göra det, vet jag inte, men jag gör det, eftersom det funkar. Har inget sådant här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Alltså säker borttagning visas inte om den s.k skrivcachen för enheten är inaktiverad Cache aktiverad, Windows cache-ar filer innan dem skrivs till enheten, om enheten kopplas ifrån utan säker borttagning kan filer bli korrupta Cache inaktiverat , Windows skriver filen direkt vilket kan ta längre tid. Hur man ställer in detta finns en enkel guide här: http://www.idg.se/2.1054/1.462950/sa-tar-du-bort-usb-minnet-utan-saker-borttagning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Fungerar för alla mina externa diskar. Även för den gamla Freecom externa disken som har åtskilliga år på nacken. Fungerar även med kasserade hårddiskar från gamla datorer som är skrotade, där jag sparat diskarna och använder dessa med adaptrar från Kjell & CO, när de pluggas i USB. Datorer är HP AIO 8200 och HP AIO 8300 med Windows 7 Pro, resp Windows 7 Ultimate och en gammal Toshiba laptop med Windows 7 Ultimate, alla reagerar likadant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebbeh65 Posted November 29, 2013 Author Share Posted November 29, 2013 Alltså säker borttagning visas inte om den s.k skrivcachen för enheten är inaktiverad Cache aktiverad, Windows cache-ar filer innan dem skrivs till enheten, om enheten kopplas ifrån utan säker borttagning kan filer bli korrupta Cache inaktiverat , Windows skriver filen direkt vilket kan ta längre tid. Hur man ställer in detta finns en enkel guide här: http://www.idg.se/2.1054/1.462950/sa-tar-du-bort-usb-minnet-utan-saker-borttagning Jag kollade guiden men det stod inte samma sak på datorn: Aktivera skrivcache på enheten.Förbättrar systemprestanda genom att aktivera skrivcache på enheten, men ett strömavbrott eller enhetsfel kan innebära att data går förlorade eller skadas. Inaktivera tömning av skrivachebuffert för enheten. Förhindra dataförluster genom att inte markera den här kryssrutan om inte enheten har en separat strömkälla som även gör det möjligt för enheten att tömma bufferten vid ett strömavbrott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebbeh65 Posted November 29, 2013 Author Share Posted November 29, 2013 Märker nu att den blå lampan på disken blinkar när den används (överför filer till den) medan den lyser vanligt när jag inte för över filer. Innebär det att den inte arbetar när den lyser utan bara när den blinkar? Och att det bara är att slita ut den då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts