Gå till innehåll

Varm dator


loui

Recommended Posts

Hej, har en fujitsu siemens bärbar dator som är 2-3 år gammal, den blir jättevarm undertill o fläkten går i gång jätteofta, de räcker med att datorn har varit påslagen en haltimme så är datorn jättevarm, när fläktern sätts i gång så blir datorn superslö, är rätt kass på datorer kanske behövs info om min dator för att svara på frågan?

 

Processor AMD Turion x2 Ultra dual-core mobile zm-82 2.20 GHz

 

Minne (RAM) 32 bitars operativsystem

 

Primär hårddisk 38 ledigt (92 GB totalt)

 

Vet inte ens va allt detta betyder men hoppas att de ska räcka som info, kanske ere en korkad info?

 

Tack på förhand.

Loui.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej!

 

Det du kanske ska börja med är att fysiskt kontrollera att datorn är fri från damm runt fläktar och kylflänsar. På sidan av datorn finns det insug och utblås... även på undersidan sitter dessa på vissa datorer. Det finns speciell luft på burk att använda, men använd detta med försiktighet så att ev kylpasta inte skadas.

 

Efter det så kan du även köra Windows diskrensning... jag kan också rekommendera CCleaner att använda för att rensa undan en del skräp som kan finnas. Troligen påverkar inte detta prestandan men det kan vara bra att ha det gjort så kan vi ta det därifrån.

 

// Manneman

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör diskrensning o CCleaner regelbundet,

citat: "Det finns speciell luft på burk att använda, men använd detta med försiktighet så att ev kylpasta inte skadas." Detta kanske är bättre att jag får gjort hos något företag som håller på med reparationer,? ang så inte kylpasta (vad de nu är förnågot,?) inte skadas.

Säg gärna till om de e någon mer info om datorn som behövs för att kunna besvara min fråga,, jag kan absolut inget om den tekniska infon som kanske behövs?

Jättetack för ditt svar Manneman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... tror inte du ska behöva lämna in datorn för att få den dammfri.

 

Så här är det... "luft på burk" är som tryckluft. Och precis som vanlig tryckluft så ska man vara lite försiktig. Man ska undvika att blåsa med högsta tryck rakt in i datorn. Det som då kan hända är att den pasta som ger kontaktyta mellan t ex fläktar eller kylflänsar och vitala delar kan vittra sönder. Prova luften på handen så märker du vad jag menar. Lagom tryck på "luften". Man skulle egentligen kunna jämföra det med att blåsa med munnen, men då blir strålen inte koncentrerad nog och saliv som råkar följa med kan göra skada... men trycket ska vara samma som om du gjort det på naturlig väg. Hoppas det verkar vettigt... hehe, det är ju fredag och man tänker inte riktigt glasklart. 

 

En burk med luft kostar dig en hundring och kan köpas på Clas Olsson eller Kjell & Co. Du hittar den säkert hos välsorterade elektonikkedjor också.

 

Gällande den tekniska infon är något vi kan ta längre fram om det ens behövs. Har du inte fått rengjort din laptop under de senaste 2 åren så är det en trolig anledning att datorn är seg och framförallt varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan göra en snabb FAQ på en Cpufan, ett mycket vanligt förekommande fenomen.

 

Man får inte använda spray på burk, då trycket på denna är alldeles för dåligt, (0,5kg) och på så sätt 

blåser man in dammet i fläkten - och följden blir att fläkten stannar. (Dessa fläktar snurrar med hög rotation

men är väldigt orkeslösa när de skall starta upp från noll.)

 

Bilderna nedan, en liten "genomskärning" säger det mesta hoppas jag.

Man kan "fuska" genom att blåsa ut dammet, men då krävs "verkstadstryck" dvs. 7 Kg. (bilverkstad, bensinmack etc..)

Sedan måste man göra rätt, flödet skall in i ena kanten, så det slungas ut med kraft, med hjälp av lufttrycket och fläktens rotation, (som får energi från trycket)

 

Haken är den att det sitter täta "gälar/flensar" som då är igensatta (se bild), därigenom skall trycket in och damtussarna ut, så det krävs stora krafter.

Man kan heller inte skada kiselpastan/kylkuddar då detta sitter på "utsidan" - Lycka till.

 

 

 

post-6485-0-27252800-1385751075_thumb.jp

post-6485-0-75045100-1385751076_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varenda cell i kroppen skriker att jag inte ens ska bry mig att argumentera emot... men jag gör det till viss del ändå.

 

Mitt inlägg är riktat till de som vill utröna eventuella dammproblem på egen hand INNAN man lämnar datorn vidare till verkstad. JAG har använt luft på burk med positivt resultat vid ett flertal tillfällen. Tillsammans med det lilla "röret" som medföljer så får man oftast en stråle med luft som ger tillräcklig skjuts att forcera bort mycket av dammet... inte alltid, men ofta. Inte alla av oss har anläggningar med 7kg´s tryck hemma och då kan det vara bra att börja någonstans för en mindre summa, hellre än att lämna den till en verkstad. Självklart kan det vara en bra idé att knalla ner till macken och fråga om man får låna deras tryckluft i verkstaden om man nu kan det...

 

När man använder tryckluft på burk så har det första trycket en tendens att vara väldigt kallt. DET kan visst tillintetgöra den eventuell kiselpasta, som torkar ut och smular sönder... helt beroende på var den sitter och om man är tillräckligt slarvig. I en bärbar är kanske risken mindre men ändå värt att nämna, därav tog jag med det i inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sällan jag lägger mig i men om du följer Marions råd så kan jag garantera att din kylfläkt kommer att paja inom en snar framtid 

Du kan blåsa med tryckluft om du vill helst då från en riktig kompressor MEN se för guds skull till att fläkten inte snurrar med eftersom lagringen inte klarar den extremt höga hastigheten

 

 

tub

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 forcera bort mycket av dammet... inte alltid, men ofta. Inte alla av oss har anläggningar med 7kg´s tryck hemma och då kan det vara bra att börja någonstans för en mindre summa, hellre än att lämna den till en verkstad.

Självklart kan det vara en bra idé att knalla ner till macken och fråga om man får låna deras tryckluft i verkstaden om man nu kan det...  

 

Manneman jag gjorde en FAQ förutsättningslöst, utan att dissa ditt inlägg. 

Visa en illustration så folk kan bilda sej en uppfattning, hur det ser ut bakom gallret, typ.

 

Det jag mena man lätt glömmer, så även jag, sverige är stort, och de flesta bor inte jämte ett köpcentrum där Clas Ohlson finns,

men alla bor i närheten av en mack, bil eller gummiverkstad. Där är tryckluften gratis ;) och man kan själv justera trycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sällan jag lägger mig i men om du följer Marions råd så kan jag garantera att din kylfläkt kommer att paja inom en snar framtid 

 

Tub, strålande, mycket intressant inlägg..!!

 

Många av fabrikanterna har bett oss blåsa rent fläktsystemet med högtryck, oberoende fel på datorn.

(Att förebygga värmeproblem (absolut under garantitiden) Vilket vi gjort nu i över tio år.

 

Men jag vill att du exakt förklarar hur fläkten går sönder, jag är grymt nyfiken. Så jag kan framföra detta till berörda parter.

Du skall luta dej mot fakta och ta gärna med tekniska termer såsom:

 

Oljetryckta glid-bronslager, kullager, turbinhus, lagerupphängning,  balansering,  rpm/h fart på fläkt.. osv..

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion du kan väl lägga ut de servicemeddelanden som du har där fabrikanterna rekommenderar att låta  fläkten drivas av lufttrycket

 

isåfall skall jag be om ursäkt annars så anser jag detta vara avslutat

 

 

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion du kan väl lägga ut de servicemeddelanden som du har där fabrikanterna rekommenderar att låta  fläkten drivas av lufttrycket

 

isåfall skall jag be om ursäkt annars så anser jag detta vara avslutat

 

??

Att jag skall lägga ut dokument från uppdragsgivare kommer inte att ske, och det är helt ovidkommande.

Det är din flykt ut från debatten, som du hittills inte har en susning om.

 

Ditt inlägg verkar avse att man skall stoppa fläkten, innan man blåser rent, detta blir däremot förödande

då dammtussar kommer att hamna koncentrerat i ena kanten, vilket skapar obalans, (se bild) detta klarar inte lagringen/fläkten alls,

då lageraxeln bara är 2,5 mm tjock.

 

Det finns även många som försökt bakvägen med dammsugarmunstycket, det blir en annan effekt, dammet flyttas från "fickorna"

och stoppas upp av de täta flänsarna, och fläkten stannar, mycket vanligt fenomen som vi ser mycket av.

Så förklara nu vad som du påstår "pajja" - och givetvis hur du tycker man löser detta.

 

Källa till dammsugar-tricket, om nån är intresserad av resultatet:

 

https://www.google.se/search?q=fl%C3%A4kten+stanna+efter+jag+dams%C3%B6g&oq=fl%C3%A4kten+stanna+efter+jag+dams%C3%B6g&aqs=chrome..69i57.9849j0j8&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=122&ie=UTF-8#es_sm=122&espv=210&newwindow=1&q=damms%C3%B6g+datorn+fl%C3%A4kten&safe=off&spell=1

post-6485-0-13181700-1386194947.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP har en sida med rekommendation om tryckluft på burk: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=c01768401

 

 

Nej, det är inget rykte. Jag har i mitt förra arbete haft besök av en representant från Pabst då mina gubbar i verkstan böt en h-vetes massa fläktar på en viss typ av kyldiskar vi hade ... Det visade sig att de blåste rent fläktarna med tryckluft vilket inte enbart gör att de lätt varvar över specad rpm, man belastar även lagren felaktigt .. När man snurrar fläkthjulet fortare än lämpligt så trycks fettet ur lagret av centrifugalkraften, och man punktbelastar lagret fel, då man blåster på "ena sidan" av fläkthjulet... Så fort de fick veta detta och höll fast fläkthjulet när de blåste rent dem så minskade bytena med 70-80% ...

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1101108-stada-ur-sin-dator-chassi/#post12110873

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP har en sida med rekommendation om tryckluft på burk: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=c01768401

 

Jättebra Cecilia, spola fram 2 min i filmen du länkar till, så ser du, men det handlar om att förebygga att mindre damm skall komma in.

Det sitter raster under, (insug), så länge dammet består av puderform på utsidan rastret, kan man göra denna process 2ggr/månaden, så

förebygger man problem.

 

Men nu handlar tråden och datorer där värmeproblemen redan uppstått, då ser det ut såhär:

Länken till filmen ligger här

 

Och sätter du "lågtryck" på burk, från utsidan så flyttar sej den feta dammtussen rakt in fläkten, och den stannar till 100%.

Det är därför killen på bilden plockar isär den. Men jag skall bevisa att det går att "fuska ut det" - om man gör rätt.

Vi har minst en dator om dagen där fläktarna står still, skall lägga ut en personlig film för din skull senare så du får en bild av verkligheten

post-6485-0-04591000-1386265246.jpg

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inget rykte. Jag har i mitt förra arbete haft besök av en representant från Pabst då mina gubbar i verkstan böt en h-vetes massa fläktar på en viss typ av kyldiskar vi hade ... Det visade sig att de blåste rent fläktarna med tryckluft vilket inte enbart gör att de lätt varvar över specad rpm, man belastar även lagren felaktigt .. När man snurrar fläkthjulet fortare än lämpligt så trycks fettet ur lagret av centrifugalkraften, och man punktbelastar lagret fel, då man blåster på "ena sidan" av fläkthjulet... Så fort de fick veta detta och höll fast fläkthjulet när de blåste rent dem så minskade bytena med 70-80% ...

http://www.sweclocke...i/#post12110873

 

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1101108-stada-ur-sin-dator-chassi/#post12110873

 

 

Denna "expert" som du refererar till från sweclocker pratar ren nonsens. "fettet trycks ut av...." Jesus.

Det finns varken fett eller olja, det är TABU, då detta suger åt sej dammet och blir slipmedel för lagret, som kommer medföra att det blir glapp.

Och fläkten kommer slå i stommen.

 

Navpaketetet är gjort av brons-legering, som är dränkt i specialolja under högt tryck, på så sätt "smörjer det torrt".

 

Att hålla fast hjulet under högtryck är många ggr svårt, då man inte kommer in med nåt och kan stoppa det.

Och det viktiga av allt, hjulet får inte stå still, som jag sa till tub; då kan inte dammet slungas undan, och fläkten kommer rotera i obalans

i 5-8000 rpm/h och det klarar det inte i många dagar, DÅ får den lilla axeln stryk.

 

Titta på bilden, flensarna är djupa och under 1 mm breda, stoppar du in ståltråd dylikt där för att stoppa hjulet, minsta det slirar knäcker du även vingen.

Så mao hjulet skall inte stannas pga TVÅ orsaker, (ovan.)

post-6485-0-11118500-1386266887_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...