Gå till innehåll

Datorlagring online vs. extern hårddisk?


Recommended Posts

Hejsan!


Har någon av er testat någon/några tjänster med datorlagring online?
T.ex. en firma tar ut en månadskostnad och lagringsutrymmet är obegränsat.

 

Eller föredrar ni att lagra viktiga saker som kanske inte får plats på datorns hårddisk på en kompletterande

extern hårddisk istället för att lagra online via nätet?

 

MVH at1981 !!

Redigerad av _at1981_
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sparar mina viktiga saker på annan lager partition på datorn + USB disk +  Google drive. Jag är säker :D

Du kan lagra 15 GB gratis på Google drive, filstorlek hela 10 GB. (perfekt för ISO B)) snabbt och funkar kanon bra,

lätt att dela ut till andra, inga extra program behövs, ie11 använder jag.

Jag hade tidigare Sky drive (max 7 GB,  fil storlek max 300 Mb) men det är ju rena stenåldern jämfört med Google drive..

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är datAlagring, inte datORlagring. Folk skriver ofta fel men det brukar vara på andra hållet. :)

 

Tänk på att till skillnad från t.ex Google Drive, Dropbox, Skydrive och många andra så verkar KeepIt handla om SPEGLING av data och alltså inte en helt "öppen" lagringsyta. Du kan alltså inte dumpa över saker på Keepit för att frigöra plats lokalt, utan måste ha motsvarande data även lokalt.

 

Det är väl på så sätt de vågar erbjuda fritt utrymme. Fast det låter ändå ganska billigt. Lär ta ett tag för dem att tjäna in pengarna om jag t.ex skulle spegla min 12TB NAS för 49kr/mån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda med keepit som verkar sådär är att du behöver deras programvara för att spegla filer, så det är ju mera en säkerhetskopia.

Det enklaste du kan göra annars är ju köpa en extra hårddisk, och något att låsa in den i, spegla din nuvarande och så placera den hemma hos någon annan.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen använder jag mest SkyDrive av den enkla anledningen att det fungerar för mig mellan dator och mbiltelefon. Men jag är väldigt selektiv till VAD jag lagrar på det sättet. Oavsett hur privat det sägs att molnet är för lagring så litar jag inte ett dugg på det, så ur säkerhetsaspekten så nyttjar jag det endast med de filer som jag inte har några problem att visa för världen.

 

Ska jag ta viktiga backuper på arbeten och systemfiler så är det en extern hårddisk eller annan lokal media som gäller. Jag får ångest av tanken att internet ligger nere efter t ex ett oväder och jag måste komma åt min backup via en molntjänst... hu, arma tanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...