Gå till innehåll

Snabbaste sättet att få bukt med varmgång


Marion

Recommended Posts

Lova dej Cecilia, en egen film från verkligheten, eftersom du googla runt på,

HP, IDG-forum, Sweclockers och inte fann den rätta lösningen - tyvärr blev inte din önskan om sprayburken så lyckad.

 

 

 

 

Text som ligger på youtube:

 

Om du har varmgång eller din fläkt stannat.
Du har två val, antingen skruvar du isär datorn, eller blåser fläkten på rätt sätt.
Gör du inte detta "brinner" GPU'n upp. (grafikkortet)

Innan du utför detta med högtrycksblås skall du tänka på:
Punktblås i ena kanten så du får loss fläkten, du kommer höra ett vinande ljud
blås sedan punktvis i med hela gallret, utan att fläkten snurrar
med full speed, håll på så några gånger så du pulviserar dammet inuti huset.

När du gjort detta, så måste dammet ut, sätt munstycket i ena kanten punktblåser fläkten igen
så den spinner med ett vinande ljud 2-3 ggr men bara en under en halv sekund på "varje tryck".

Poängen med detta är att fläktens hastighet slungar ut dammet.
Du skall inte, eller behöva blåsa överdrivet owerkill, typ 150.000 rpm/h allting som spinner överdrivet innebär risk.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, där ser man...

 

 

Punktblås i ena kanten så du får loss fläkten, du kommer höra ett vinande ljud
blås sedan punktvis i med hela gallret, utan att fläkten snurrar
med full speed, håll på så några gånger så du pulviserar dammet inuti huset.

 

Ändå drar han fullt ös på tryckluften när datorn är påslagen och fläkten snurrar. Undrar hur bra den mår av det... att vända från medsols till motsols när datorn/fläkten är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, där ser man...

Ändå drar han fullt ös på tryckluften när datorn är påslagen och fläkten snurrar. Undrar hur bra den mår av det... att vända från medsols till motsols när datorn/fläkten är igång.

 

Jodå, Jag bad honom göra en film på max 2 min, så han var lite brutal där, om hemmafixaren skall göra detta. (vi är mer brutal än så, skall förklara detta)

Poängen var att visa att det behövs stora krafter. Det är inget svårt att "skjuta in" dammet i turbinhuset, det svåra är att få ut det.

Men du missa en sak, datorn var aldrig påslagen när han blåste, han tog bort batteriet, och ryckte DC-kabeln vid varje test, titta igen så ser du.

 

Men jag måste tillägga, så detta blir rätt.

Vi blåser mycket brutalare än vad han visa, alltid från olika vinklar, för att förvissa oss om, så inte fläkten slår i turbinhuset. Klarar den det

testet, så blir sista testet att lyssna noga, fläktens lager måste spinna ljudlöst, får inte vara minsta "brum, obalans el. darr".

Uppfyller inte fläktens dessa två kreterier bytes den rakt av.

 

Iom att fläkten snurrat måånga timmar i damm, som skapar obalans, och även blir ett slipdamm i glidlager, så har axeln redan fått stryk, det är detta som dödar fläkten,

inte trycket från en blåspistol som pågår under några sekunder, utan den räddar snarare fläkthuset, det sista  av livslängden som finns kvar.

 

En annan sak som diskuterades, gällande att "snedbelastning" är direkt skadlig, (länken som Cecila pasta in från Sweclockers)

Svaret på den frågan är NEJ, jag skall visa varför. Skall bara leta upp en bra illustrationsbild, så jag slipper göra en egen film igen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter och 27 sekunder in... den är VISST påslagen! Han vänder upp skärmen och den står i "Felsäkert-menyn"

 

"-Det piper gött om fläkten nu"

 

Tänker inte kiva med dig Marion... du har visat din poäng och jag påvisade min. Luft på burk funkar när man ska förebygga dammproblem och verkstadstryck när det är helt igenbeckat. Hade jag personligen hamnat där så hade jag demonterat datorn för att komma åt att rengöra men det får stanna vid en omdömesfråga mellan oss.

 

Strunt samma... jag tror alla har fattat din poäng, Marion!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt bakgrunden till detta experiment, detta är ju ingen rocketscience precis. Tyckte största behållningen med detta var den störtsköna snubben i filmen. Ge honom lite löneök för insatsen och hälsa att han åtminstone har en följare om han bestämmer sig för att börja posta DIY-filmer på tuben. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...