Gå till innehåll

Byta till en disk m Win7


lellec56

Recommended Posts

Hej.

Som rubriken säger, jag har skaffat en Hp 255 G1 med Windows 8 på men vill använda min SSD-disk på 240 Gb och som jag Win7 Home på. Har provat att byta disk rakt av men får meddelande om att operativ saknas. Ska nämnas att jag har bytt samma disk mellan andra bärbara och då har det fungerat klockrent rakt av. 

 

Jag tycker bara att Windows 8 rörigt eller går det att få skrivbordet att se ut och fungera som Windows 7??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda operativsystemet i denna mening om du innehar en retail version ( men endast på en dator åt gången)

 

Det är möjligt att det går att flytta hårddisken rakt av mellan datorer men jag har bäst erfarenhet av att steg1 göra en helt ren installation  och flytta över övrigt  (filer . program)i steg 2.

 

Windows 7  är ganska lätt att överföra dessa personliga inställningar såsom användare. konto. program via extern hårddisk/kabel/övrigt lagringsmedia

när man först installerat operativsystemet.

 

mvh alex

 

jag utgår från att din dator har windows 8 förinstallerat dvs OEM lapp under datorn, evl. kan den vara godkänd för nedgradering till windows 7 beroende på vad som står på klisterlappen/licensen.

Redigerad av alex_m
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ja det är en retail version jag har av win7 home premium.

Jag satt o pillade lite på datan m win8 och lyckades på något sätt få till det klassiska skrivbordet men vet inte hur och vilka knappar jag tryckte på och det är så jag vill ha det, inte en massa pluppar på skärmen. Det som jag saknar är den klassiska startknappen, hur får jag fram den??

På något sätt så kom jag in i kontroll/system och där står det att det är en oem-version av win8.

Ang filöverföring mellan datorerna kan man inte köra det via synk/Bluetooth?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha Windows 8 likt Windows 7 kan du uppdatera det till Windows 8 till 8.1 vilket kan göras gratis.

I Windows 8.1 kan du man nämligen välja 2 saker som gör det avsevärt mer likt Windows 7, nämligen att det startar direkt till skrivbordsläget istället för till den nya "startmenyn", samt att visa en startknapp nere i hörnet.

 

Vill man ha det ännu mer likt, så att man även få en klassisk startmeny istället för den nya, så kan man installera t.ex http://www.classicshell.net/ som också är gratis. Detta funkar även direkt på Windows 8 och kräver alltså inte 8.1.

 

Det finns trådar här på forumet som beskriver båda dessa alternativ om du söker lite, har inte tid att kolla så noga åt dig men t.ex. dessa kanske är till hjälp.

 

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/27924-win-81-installation/

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/26237-startmenyer-till-windows-8/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...