Gå till innehåll

Lättaste OS för Mini PC [LÖST]


Recommended Posts

Käraste forummedlemmar!

 

Jag har fått i uppdrag att installera ett OS i en liten Mini-PC. Den kör en liten Atom processor och har 2 gb ram. I sitt ursprung har den XP installerat i sig. Jag har nu testat att köra Windows 7 och senaste Ubuntu på den men det blir ganska segt. Dessa båda har körts helt orörda och ingen trimmning av visuella element har gjorts... vilket eventuellt kan vara ett alternativ för att få det hela att flyta på bättre

 

Vad anser Ni vara det lättaste OS för en Mini PC med begränsad hårdvara? Är det XP eller finns det någon dist av Linux man kan köra? Den ska fungera som en platta, alltså surfning, mail och YouTube. Gärna användarvänligt!

 

Kommer sköta installationen från bootbart USB

 

Och snälla... inga små gliringar att den ska användas som brevpress, kasseras osv. Personen vill behålla den men med ett användbart alternativ.

 

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Käraste forummedlemmar!

 

Gärna användarvänligt!

 

Du skall nog undvika köra Linux-kloner, både du och användaren kommer bli tokiga,

och det kommer inte gå fortare, då andra faktorer kommer dra ner "farten" i form av problem och ovetskap, anser jag.

(genvägar blir senvägar typ.)

 

Jag har själv bråkat med detta, Win7 & XP är princip lika tröga/lätta. Så här hade jag gjort:

 

En clean "win7 x32 home prem" utan virusprogg, sedan stänger du c:a 10 tjänster "Spooler printer" osv..

..och surfen skall gå via Chrome. När du väl öppnat webläsaren å mailhanteran EN gång, så ligger dessa i cachen,

man kan även byta on/off mot ständigt strömsparläge, så ligger allt ständigt i cachen.

 

Den har väl bara en dimbank? Kolla sedan om den kör DDR 3 och klarar hantera 4GB ram i det facket, 

så kan jag skicka dej ett ram..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@JoWa

 

Jag har hört om och även läst om en version som kallas Easypeasy som ska vara en bra version... hört om den?

 

@Marion

 

Alltså en "nertrimmad" Windows 7? Gärna en liten lista på vilka tjänster jag kan stänga av. Alltid kul att se vilka som kommer på tal utöver dom jag själv är van vid.

 

Den har 2 dimmbanker och det sitter 2*1 DDR2 idag. Det är en eMachines 250

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@JoWa

 

Jag har hört om och även läst om en version som kallas Easypeasy som ska vara en bra version... hört om den?

 

@Marion

 

Alltså en "nertrimmad" Windows 7? Gärna en liten lista på vilka tjänster jag kan stänga av. Alltid kul att se vilka som kommer på tal utöver dom jag själv är van vid.

 

Den har 2 dimmbanker och det sitter 2*1 DDR2 idag. Det är en eMachines 250

 

Jag brukar stänga av tjänster med hjälp av Black Vipers sajt:

http://www.blackviper.com/service-configurations/black-vipers-windows-7-service-pack-1-service-configurations/

 

Men Sierra är specalist på detta, han lyckades köra en XP på 10 tjänster ;)

Testar du detta och det fungerar tillfredställande? Så kan du få 2 x 2 GB ram från mej. (3,5 GB klarar en x32 tillgodogöra sej)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar stänga av tjänster med hjälp av Black Vipers sajt:

http://www.blackviper.com/service-configurations/black-vipers-windows-7-service-pack-1-service-configurations/

 

Men Sierra är specalist på detta, han lyckades köra en XP på 10 tjänster ;)

Testar du detta och det fungerar tillfredställande? Så kan du få 2 x 2 GB ram från mej. (3,5 GB klarar en x32 tillgodogöra sej)

 

Ganska intressant! Får man nog testa.

 

Tar tacksamt emot minnen... just say when!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har mer koll på windows tjänster än jag har.. så det blir rätt för manneman..

Hade. Då jag använde XP var jag road av att undersöka hur lätt det gick att göra systemet. Nu har jag lämnat Windows och dess tjänster bakom mig.

 

Enligt min mening är väl det bäst att köra XP på den. Mycket lättdrivet system.

Lätt, men osäkert och därmed högst olämpligt på en surfdator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att att ladda ner Xubuntu Restricted Extras som innehåller codecs m.m..

http://packages.ubuntu.com/search?keywords=xubuntu-restricted-extras

 

http://wiki.freegeek.org/index.php/Xubuntu_restricted_extras

 

Ubuntu har också ett liknande paket att ta hem:

http://ubuntu-se.org/wiki/Multimedia/codecs

 

Tyvärr finns inte Pardus längre som hade alla såna paket installerat "out of the box" vilket gjorde det enkelt för slutanvändaren.

 

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skapade en w7 starter till dotterns minipc... Nu håller jag på att bli knäpp.

Funderar på att byta till puppy linux som är en av de mest lättdrivna systemen man kan ha.

På tal om XP så körde jag ett system på 16mb ram... Det gick inte så fort..men det gick. Det var en toshiba satellite 110cs... Extremt gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Käraste forummedlemmar!

 

Jag har fått i uppdrag att installera ett OS i en liten Mini-PC. Den kör en liten Atom processor och har 2 gb ram. I sitt ursprung har den XP installerat i sig. Jag har nu testat att köra Windows 7 och senaste Ubuntu på den men det blir ganska segt. Dessa båda har körts helt orörda och ingen trimmning av visuella element har gjorts... vilket eventuellt kan vara ett alternativ för att få det hela att flyta på bättre

 

Vad anser Ni vara det lättaste OS för en Mini PC med begränsad hårdvara? Är det XP eller finns det någon dist av Linux man kan köra? Den ska fungera som en platta, alltså surfning, mail och YouTube. Gärna användarvänligt!

 

Kommer sköta installationen från bootbart USB

 

Och snälla... inga små gliringar att den ska användas som brevpress, kasseras osv. Personen vill behålla den men med ett användbart alternativ.

 

// Manneman

Under ovan rådande omständigheter använder jag Slax Linux;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stannar vid Xubuntu för vidare testning. Det verkar göra jobbet utan större komplikationer och med minimala resurser. Eventuellt lägger jag in Windows 7 hårt nerbantat och kör Chrome som webbläsare... men testar detta under veckan, ska inte vara klar förrän till jul.

 

Tack för alla tips!

 

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken webbläsare använder du i Xubuntu?

 

Vill du ha en modern version av Flash Player (och maximal säkerhet) är Chrome enda alternativet. Den fristående Flash Player för Linux är fast på version 11.2 (+ säkerhetsuppdateringar).

 

Chrome finns inte i Programcentralen, utan får hämtas (.deb-fil) från https://www.google.com/intl/sv/chrome/browser/?platform=linux

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska intressant! Får man nog testa.

 

Tar tacksamt emot minnen... just say when!

 

Bestäm dej vilken väg du tar, väljer du Win7, och det rullar skapligt, så pm'a mej en adress, så skickar jag minnen.

Och som du säkert vet, XP och många andra OS, ger ingen effekt, än de 2GB du redan har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir intressant.. dottern har gått med på att jag gör om systemet.. eftersom hon ändå inte kan göra något för den är sååå seg.

Det som antagligen är den största boven hos mig är att jag kan inte installera chipset drivrutiner eller någon annan intel drivrutin, och det är konstigt.

Jag har en w7 starter installation som är skapad av min ultimate version..

 

Datorn ifråga är en Samsung N220

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...