Gå till innehåll

Bärbar HP startar inte


CGD

Recommended Posts

Vår bärbara HD dator gick fint i går men nu på morgonen går den inte igång. Vad som är fel vet jag inte för det bli ingen bild. Det kommer inte upp något på skärmen. Jag har försökt starta den med en DVD och fått samma resultat.

Vad kan vara fel. Bildskärmen eller grafikkortet. Vad kan jag göra för att ta reda på var felet kan ligga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteriet är redan uttaget. Det har lagt av så den körs alltid med nätström.

Men jag måste modifiera det jag skrev först.

Jag har varit ute i dryga timmen och glömde stänga av datorn. När jag kom hem var skrivbordet framme men datorn hade frusit. Men den del, till vänster om tangentbordet, där den primära hårddisken, 250 GB 7200 rpm, ligger var varm. Betydligt varmare än vad det brukar vara.Men då borde ju det inte vara något fel på grafikkortet, så vad är fel då? hade det varit disken så borde ju datorn starta med en start DVD. Kanske skall jag ta ut diskarna och pröva dem i min stationära dator.

 

När jag stängt av datorn gick den inte att starta om igen. När den svalnat skall jag göra ett nytt försök och låta den vara på, så får jag se vad som händer.

När jag startar datorn så ger den inga ljud ifrån sig och ingen text på bildskärmen. Det brukar den göra.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att starta på en linux-live.. Typ ubuntu xubuntu eller liknande, startar datorn kan du fortsätta att kolla Windows om inte får du kolla hårdvara

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare så kom det ju skrivbordet upp även om det tog lång tid. Borde då inte både skärm och grafikkortet vara OK. Jag har nu ingen Linuxskiva men varför skulle det gå lättare att starta från en sådan när datorn inte går igång med en vanlig boot DVD.

När jag skriver att datorn inte går igång menar jag att det inte kommer igång något synbart Windows på skärmen. Datorn startar, lampor lyser och fläkter går men det är just det som händer. Värmen från hårddiskarna visar att åtminstone C disken är igång. Den andra hårddisken däremot är det mer osäkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en Linux-live cd/dvd så används inte Windows systemet och startar datorn lättare och att den inte på något sätt beter sig som med Windows visar på att det är operativsystemet som är problematiskt. Det gör det lättare att felsöka och reparera vidare, om man har uteslutit vissa delar redan från början.

 

Edit:

 

Man kan även redigera och ta bort / lägga till filer i Windowssystemet från de flesta Linux cd/dvd

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga:

 

Har du en hårddisk som är partionerad eller har du två olika?

 

Edit igen:

 

Ser du något på skärmen när du tryckt på startknappen? typ tryck si och så för att komma till setup etc

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu sett att datorn indikerar att ljudet är avstängt. Kanske därför inget hörs. Det går inte att sätta på ljudet. Det är två separata hårddiskar.

Skärmen är helt svart men jag hör ju att fläktar går och det blir varmt där C disken ligger. Jag vet inte hur jag kommer in i Setup men jag försöker hitta det.

 

Detta borde vara handboken http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/manualCategory?cc=se&dlc=sv&lc=sv&product=3767450&

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall pröva men jag kan ju inte ens komma in i Bios. Om det vore felaktiga drivrutiner eller skadade systemfiler så borde ju datorn starta med en start DVD. Eller borde den inte det?

Från det jag startar datorn så tar det ungefär femton minuter innan skrivbordet kommer fram. Det finns ingen inloggning på datorn. Men då är allt fryst.

Märkligt fel. Om hårddisken krånglar borde jag ju ändå kunna starta till Bios eller så borde det ju gå att starta med en skiva.

Har jag fel i detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo du har rätt i att den borde starta med en startdvd.. en sak till som gör att det tar lång tid är att BIOS ska leta reda på all hårdvara först, innan den startar upp operativet.

Det kan vara så att en av dina diskar är sönder eller har lossat i sin anslutning.. men det hade man märkt ganska snart om man försökt att starta på en Linux-live... t.ex.

Prova att koppla ur disk två.. eller den som inte har c:

 

Det kan också tänkas att det är minnesfel.. kollas lättast med ett minnestestprogram typ memtest86, välj den som passar dig och din dator bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn har stått utan nätanslutning (ström) under natten. Startade den nu på förmiddagen och den kom igång. Den visade upp HP loggan och kom fram till om jag ville starta Windows i felsäkert läge vilket jag valde. Datorn körde igång och räknade upp allt som startades men det blev helt stopp innan det var klart så Windows kom aldrig igång.

Har nu kört Memtest vilket har gått bra.

Men varför den startar nu när den inte gjort det tidigare kan man ju undra!

Dags att leta upp återställningsskivorna. För verkar det inte som att det kan vara något fel på drivrutiner trotts allt. Skall först ta ut C disken och köra den i min andra dator.

 

GOD JUL

på er alla som läser detta

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat HP:ns hårddisk i en annan dator. Det finns mycket sparat på skrivbordet u HP datorn. Var finns det på hårddisken och hur kommer jag åt det. Jag blir ju blockerad nästan överallt.

Det verkar inte finnas något fel på diken och inga virus har hittats.

 

Nu åker jag bort för Julafton. Får fortsätta i morgon.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gsb, jag hittade skrivbordet. Jag har flyttat alla "Mina Dokument" till den andra disken så där låg även allt som var lagt på skrivbordet.

 

Men idag har datorn fortsätter krångla.

I förgår så startade datorn men ingen bild, inte det minsta, på bildskärmen.

I går så startade datorn och det var bild, men så fort skrivbordet kom fram så låste sig datorn. Men om jag var med så kom frågan upp om jag ville starta Windows i felsäkert läge och valde jag det så började den lista alla drivrutiner som installerades men det stannade upp mitt i. Jag kunde också välja att sätta i reparationsskivorna. Men igår hittade vi dem inte.

Nu har vi hittat dem och gissa vad! Jag är nu tillbaka på ruta ett. Ingen bild på skärmen men jag hör att både skiva och hårddisk är igång.

 

Jag gillar inte märkliga fel!

 

Satt och försökte få igång någon bild. Plötsligt blev det bild och Windows startade som vanligt och allt fungerade som det brukar. Stängde av datorn. Vad tror nu hände när jag 30 minuter senare startade den igen? INGEN BILD!! Har även prövat att starta med återställningsskivorna. Ingen bild men skivan snurrar på.

 

 

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att din hårddisk har gett upp eller är på väg att ge upp.

Jag har en liten Samsungdator som efter återställning gick att starta en eller i bästa fall två gånger.. sedan inget. efter hdd byte fungerade allt som vanligt.

Men det som förbryllar i ditt fall är att du inte får någon bild alls från början, även om inte windows startar.. som jag sa tidigare hade det hjälp till att felsöka om du startat på en Linux-live cd/dvd/flash minne eftersom inget som har med windows eller windowsdrivrutiner finns med i bilden utan då är det helt andra drivrutiner som används. Om felet med bilden skulle fortsätta om du startat med Linux, då är det hårdvarufel, ev hårdisk som felar.

 

Har du provat komma in i din dators BIOS och återställa till default/standard inställningar och att du kan se om din hårddisk finns med i systemet, dvs att du kan se hårdvarans namn och nr..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskarna är hela. Jag har tagit ut bägge och kört mot min andra dator. Allt verkar helt OK och inga virus hittades. När datorn inte visar någon bild vilket är det vanligaste så kommer det inte upp något på skärmen när jag försöker komma in i BIOS.

Vid ett par tillfällen har den gått igång men det vanligaste är att det inte visas något på skärmen. Absolut inget, ingen text eller något. Skärmen är helt svart. Det märkliga är ju att den faktiskt har startat ett par gånger och då är den felfri.

Var och hur får jag tag i den där Linux skivan du skriver om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag ger upp. Det får nog bli en ny dator. Har ni några förslag att komma med.

Jag vill ha en tyst dator.

En Intel i7 eller i5 CPU som även fungerar som grafikkort. Två diskar, en SSD och en gammal vanlig. Slutligen mycket RAM. Minst 8 GB med möjlighet att öka på till åtminstone 16 GB. Eftersom det aldrig spelas några speciella spel på den datorn behöver den inte något avancerat grafikkort. Det som finns i CPU:n tror jag räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...