Gå till innehåll

Börjar min ssd gå sönder?


Recommended Posts

Hej

Jag håller på att ominstallera windows 7 på min ssd-disk,då jag har kommit fram till när man ska välja vilken disk man vill installera på så väljer jag då ssd disken men det knepiga är att det står att jag har två partitioner som är 0mb stora (jag kan inte ta bort dessa även om jag formaterar om disken),en partion på 100 mb för (nu kommer jag inte ihåg vad det heter).

Disken ska vara på 128 gb men jag kan bara utnyttja 120 gb.

Så ni som är kunniga här,kan det vara så att den är på väg att ge upp?

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den håller inte på att ge upp.

 

När du får möjlighet att välja disk så har du "Drive Options" nere till höger. Där ska du kunna ta bort de olika partionerna. Det räcker inte att bara formatera utan du måste alltså aktivt ta bort partitionerna. Den på 100mb kommer dock behövas så den skapas igen när du väljer disk.

 

post-738-0-76512300-1388479997_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den håller inte på att ge upp.

 

När du får möjlighet att välja disk så har du "Drive Options" nere till höger. Där ska du kunna ta bort de olika partionerna. Det räcker inte att bara formatera utan du måste alltså aktivt ta bort partitionerna. Den på 100mb kommer dock behövas så den skapas igen när du väljer disk.

 

attachicon.gif0044_windows-7-clean-install-B.jpg

Hej

Tack för ditt svar,jo jag vet att jag aktivt måste ta bort dom men det går inte,"ta bort" funktionen funkar inte på dom.

Jag har provat att formatera hela men det hjälper inte,då den har gjort en på 100 mb så kommer dom andra två också.

Den partionen som är på 100 mb har cirka 85 mb ledigt och på den partionen står det "system",då jag provar att formatera den partionen så blir den på 100 mb men då står det "premär" efteråt.

 

Igår fick jag en "bluescreen" och datorn startade om,jag vet inte anledningen till det men den har aldrig gjort så innan.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partitionen på 100 mb är reserverad av windows för startfiler och annat.

Kan du inte ta bort dem i Windows installationen så boota datorn från en Linux-dist eller liknande och tom disken därifrån

 

t.ex www.gparted.org

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är något fel på förra disken, windows kännrer av att visst utrymme är reserverat (drivrutiner från tillverkaren).

 

Ang. sata uttaget så är det bäst att använda det "sata3" för nya disken du inhandlat, så du kan testa och se om du blir nöjd med den.

 

Gällande överföringshastigheten mellan sata3 från tidigare generation är lite svårt att uppskatta då jag inte ver vilken tillverkare du köpt från.

men den kommer inte att prestera sitt bästa men allt beror på vilka krav du har i det fallet.

 

mvh

alex

 

Vad heter hårddisken du köpt och vilken är tillverkaren?, generellt är ssd som usb-minnen (läs/skrivbarhet) det finns snabbare och de som är mindre bra så det är svårt att sia om hastighet om man inte har produkt-data från tillverkare.

 

Redigerad av alex_m
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...