Gå till innehåll

Förlorad filändelse


CGD

Recommended Posts

Till en Vista dator har vi en kopplat en USB hårddisk. När vi nu kopplat den till XP datorn har alla filändelser försvunnit.

Så exempelvis, istället för dokument.doc så står det enbart dokument. De filer som ligger på XP datorn visar sin filändelse. Kan jag få fram filändelserna igen.

Eftersom Visa datorn lagt av kan vi nu inte se hur det såg ut på den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen är XP-datorn inställd på att inte visa filtillägg.(Standardinställning)

I mappalternativ klicka på fliken visa. Ta bort bocken framför "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper"

Lycka till !

Redigerad av Djurhagen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, allt fungerar som vanligt och själva ikonen för filen ser ju ut som vanligt. Jag har nu prövat att ändra i Mappalternativen så att filändelser inte visas. Så ser det ut på filerna från den externa disken men inte på de filer som ligger på de ordinarie diskarna.

Namnet är inte långt. Den första filen som jag blev uppmärksammad på var "Mina ord". Vi skulle göra om en docx fil till doc. Det var jag då upptäckte jag att det efteråt inte gick att se filändelsen.

Kan det ha något att göra med att det är olika inställningar i Vista datorn där denna externa hårddisk normalt går och de inställningar som jag har i min XP dator?

 

Har vi inga bra förslag så lägger vi ner frågan. Dottern har snart en ny bärbar dator och kommer ju då att koppla den externa disken dit. Det är ju hennes disk och hon och jag har inte samma idéer om datorer. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...