Gå till innehåll

Nokia Lumia 1020!


Byvander

Recommended Posts

Hej! nu är det såhär att jag var sugen på att köpa en ny mobil och ville prova något nytt

så jag köpte mig en Nokia Lumia 1020 på Siba... och helnöjd med köpet och mobilen är jag NÄSTAN!!!

Jag kom hem och började leka en liten stund med den sen började batterinivån bli låg så jag satte den på laddning..

inga problem där för det gick ganska fort...   men sen lät jag den stå i standby resten av kvällen och natten men sen på  morgonen var den död...    men okej satte i laddaren och laddade upp den på morgonen...   men sen på kvällen var den död igen..

och då har jag låtit den ligga i standby bara... men laddade den igen på natten....   men sen började jag tycka att de va skumt så ja kollade upp lite i mobilen och sen på nätet vad de kunde vara...    stängde av here drive+ och alla andra bakgrundsapplikationer och stängde även av xbox live i spel och musik.. stängt av wifi, bluetooth, nfc, ja allt man kan stänga av + att jag ändrade från 4g till 3g... sänkt ljusstyrkan i skärmen...stängt av glancescreen, jag har även provat att stänga av datatrafiken helt...  

Men telefonen klarar sig max 5-8 timmar.... Har fått ladda den 8-10 gånger minst på 1½ vecka...  men har läst på olika sidor/forum att en del har haft samma problem men även andra som skriver att telefonen kan lätt kan klara 2 dagar med normalt användande...

 

Har sen provat att återställa telefonen, har sen provat att göra en soft reset och hard reset på telefonen utan lyckat resultat...

Kan även tillägga att jag åkte tillbaka till siba några dagar senare och hörde med dom om jag fick byta telefonen eller om de kunde hjälpa mig på något sett men icke de hänvisade mig bara till att ringa nokia eller att de kunde skicka in den på reperation men de trodde inte att de var något fel på nokian...  men iaf så gav de mig ett nummer till nokia.... 

men de visade sig att de numret var felaktigt, för de numret var inte i bruk så jag fick söka upp numret på egen hand, men fick tag i nokia till slut...   men de ända de kunde hjälpa mig med de va att jag skulle göra en soft reset eller hard reset.. men utan lyckat resultat...

 

Men det jag vill komma till är om det är någon här som kan hjälpa mig, som kanske har just en Nokia Lumia 1020 som har/ har haft samma problem som kan ge mig lite tips kanske eller veta va ja ska göra....    så snälla hjälp!!

 

 

// Byvander

Redigerad av Byvander
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett solklart fall för garantin! 5-8 timmar är i lägsta laget... minst 10 timmar med det mesta påslaget. Min klarar 24 timmar vid normalt användande.

 

Det skulle vara intressant att veta vilket "j*vla ställe du har köpt mobilen på. Vet inte vad konsumentlagen säger, men de flesta kedjor tillämpar DOA inom 7 dagar. Alltså om telefonen visar sig ha ett allvarligt fel när du packar upp den så byts den direkt utan reparation. SIBA hör till denna kategorin av egen erfarenhet.

 

Hade jag varit dig så hade jag kontaktat SIBA´s kundtjänst via telefon (inte lokalt) och berättat för dem vad som hänt och hur du blivit bemött i butiken.

 

Nu finns det ETT undantag! Vissa av de nyaste Lumia 1020 levererades med Update 3 och Nokia Black... alltså den senaste uppdateringen till Windows Phone och den kompletterande uppdateringen från Nokia. Den funkar jäkligt fint men suger batteri som tusan. Den räknar inte att släppas förrän under tidig vår till de maskiner som redan finns ute. Betan är just avslutad och den är så gott som färdig. Lumia 1520 fick denna uppdateringen som standard och vissa 1020 av en senare tillverkningsdatum. Har du nu sådan "otur" så är det nog bara att hålla ut... den slutgiltiga releasen kan komma att täppa till en del buggar, där batteriförbrukningen förväntas vara en av dem.

 

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för ditt svar!

Ja du jag köpte den på Siba i Halmstad, de brukar vara rätt griniga när de gäller byten av varor...

det dom sa var att mobiler med bruten förpackning bytes ej och det står klart och tydligt på deras hemsida

sa dom...   men jag förklarade ju ändå problemet klart och tydligt...

 

men som jag skrev tidigare så sa de på siba att de trodde inte att de var fel på mobilen utan att de var ganska normalt

att en sådan mobil drar mycket batteri, men också att de hänvisade mig till att ringa nokia som jag också gjorde...

men de kunde inte hjälpa mig mer än att jag skulle göra en soft reset eller hard reset... men har som sagt redan testat båda...

 

Men du nämnde något om nokia lumia 1020 black...    det är just den svarta versionen jag har...

men jag ska ta och ringa sibas kundtjänst på tisdag så får vi se va de säger...

 

// Byvander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får kanske förklara mig lite...

 

Med en obruten förpackning kan du aldrig avgöra om den är DOA (dead on arrival). Och för att minimera serviceärendena så har dom satt en gräns där varan räknas som trasig i förpackningen. Herregud, det vet ju inte kunden förrän denne pluggat in och testat, juh. Därav en viss period där man hinner få den inpluggad och testkörd. På El-giganten hade man, fram till i höstas, 30 dagar för att kunna påvisa att produkten var dålig vid uppackandet. Nu är detta ändrat till 7 dagar.

 

Gällande uppdateringen:

 

När jag skrev Nokia Black så är det kodnamnet på Nokias egna uppdatering på Windows Phone 8. Dels WP8 i sig men även deras egna inbyggda appar. Så när en stor uppdatering kommer som vanligt så är allt inbakat i en och samma uppdatering. Just denna uppdateringen (i slutfasen av sin testperiod) så kom dessa separat... dels Microsofts uppdatering och dels en specifik för Nokiatelefoner. Kodnamnet på denna var alltså Nokia Black... det har inget med färgen på din telefon att göra.

 

Efter att ha kollat upp närmare på nätet så tror jag att detta är mindre troligt i ditt fall. De 1020 som fick denna mjukvara i fabrik är få... och troligen har de stora kedjorna inte fått dem, det är snarast via t ex Nokia´s egna kanaler. Min 1020 hade inte denna uppdateringen och för att få den i telefonen i nuläget måste man vara registrerad som utvecklare hos Nokia eller Microsoft. Till de som redan har sina WP8-telefoner så är det tydligen på gång inom den närmaste månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte nu skriva hur det gick....

 

 

Jo, jag ringde Sibas kundtjänst igår (tisdag) när jag kom hem från jobbet och förklarade allt för dem..

men de sa att de kunde inte hjälpa mig de hänvisade mig till butiken med mitt problem....  de kvittade ändå hur jag sa

och hur jag hade blivit bemött av de på siba...   men jaja tänkte jag inte lönt att tjafsa mer om det med dem och lade på luren och tänkte

att detta är ju inte sant och är helt jäkla omöjligt...   

men jaja, jag tänkte att jag chansar att ringa nokias support igen och får se va de säger om problemet...

så jag ringde till nokias support och fick förklara hela historian för honom jag pratade med...   

 

och han sa att jag har ju i princip provat allt man göra....    men det han sa var att i regel är det så

att butiken skickar in telefonen på repearation även om de visar sig att de är något fel på den

efter man köpt den, men han sa också att de kan finnas undantag att de kan byta ut den direkt i butik...

men de bedömer de i butiken själva....

 

men han frågade också när den var köpt...    och så sa jag då den 26e men att jag var inne med 

mobilen den 31e och ville byta ut den men att jag inte fick....    utan att de på siba hänvisade att jag

skulle ringa till just dem (nokia) men att de inte heller ville skicka in den på service/repearation..

 

men han på nokia sa de att jag skall ha rätt att DOA telefonen... men visst man har bara en viss period att göra de på...

och den perioden kanske redan hade gått ut sa han på nokia... men som han sa: eftersom jag var inne redan den 31 dec

så skulle de inte vara några problem utan att jag skulle stå på mig och försöka...

 

så efter jag hade pratat klart med han på nokia så åkte jag in till siba...

och då fick jag en annan att försäljare att prata med...

men visst han ville också att jag skulle skicka in den först... men så sa jag det att

de är la inte de första man ska behöva göra att skicka in den på reperation....

så sa jag att jag har la rätt att DOA den.. och att jag var inne med telefonen tidigare den 

31e dec då, men att jag inte fick DOA den då... 

försäljaren blev tyst en stund... sen sa han att de går bra... 

så frågade han mig då om jag ville ha pengarna tillbaka eller om jag ville ha en ny...

men jag vågade inte chansa på en ny nokia Lumia 1020 tyvärr även om jag var så himla nöjd med den jag hade..

men hade la rädslan i mig att de skulle bli samma problem igen även om den risken kanske skulle vara liten..

men jag valde en Sony Xperia Z1 istället och den är jag nu helnöjd med :))   inga problem alls med den...

 

så lyckligt slut till slut iaf :))

 

 

// Byvander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...