Gå till innehåll

[LÖST] Ominstallation av W8.1 på SSD tillsammans med lagringsdisk [LÖST]


Nirvasher

Recommended Posts

Två snabba och enkla frågor. När man installerar W8.1 för första gången på en SSD så bör man koppla ur den disk man ska ha som lagringsdisk för att Windows inte ska lägga boot-filer på denna för att Windows ska fungera även om lagringsdisken INTE sitter i. Om jag vill installera om W8.1, bör jag då koppla bort denna hårddisk igen innan jag gör det?

 

Blir det smidigast om jag väljer "Återställ datorn utan att dina filer påverkas"? Behöver jag inte koppla bort hårddisken då? (Denna räknas inte som en tredje fråga. :))

 

Detta är en dator som jag byggt själv och jag har problem med lite drivrutiner (tror jag) och tänker att jag vill börja om från börja igen för att se vad som ev. är fel eller som inte fungerar som det ska.

 

Vad säger ni?

Tack på förhand!

 

 

För de som är intresserade: Problemet ligger i att Steam-klienten inte alls installerar allt som behövs för de valda spelen ska fungera, och jag har varit tvungen att installera vissa filer manuellt för att få igång spelen, men i vissa fall fungerar det inte alls då jag inte vet vad som saknas. Detta är vad jag kan se med googles hjälp inget vanligt problem (dvs. ingen har problemet), och trots ominstallation av Steam och all möjlig felsökning via Steams support, så får jag inte det att fungera som det ska. Då Steam fungerar utan några problem på min äldre W8.1-dator, så utgår jag därifrån att det har något att göra med min nya installation av W8.1 som spökar, där några drivrutiner är elaka. Därför vill jag installera om W8.1 helt och börja om från början, men med så få medel som möjligt.

 

Min setup:
SSD: Primär hårddisk, alltså C:/ med Windows-installationen på.
HDD: Lagringsdisk, alltså D:/ med bilder, musik och dokument på. Har ändrat så att det som ligger under "Den här datorn" länkas till D:/ istället för C:/.

Redigerad av Nirvasher
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom ingen tycktes veta säkert så körde jag på det säkra och tog bort länkningen till de olika mapparna, stängde av maskinen, kopplade bort min lagringsdisk så länge och sedan körde jag en total återställning. När det väl var klart kopplade jag in hårddisken igen. Så blev det helt säkert utan några konstigheter. Fungerar fin fint nu!

Redigerad av Nirvasher
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...