Gå till innehåll

Musen slutar fungera


Jessica81

Recommended Posts

Konstigaste problemet jag stött på.

Musen slutar fungera. Mitt i allt går det inte att ta tag i filer och mappar på skrivbordet och flytta dem. Det går att högerklicka och flytta, radera etc

 

Windows mail - Går inte att dra mail från inkorgen till olika mappar
Adobe Photoshop - Kan öppna programmet och ser alla filer när jag öppnar och väljer en fil. Men när den ska öppnas så öppnas den helt enkelt inte.
Adobe Illustator - Kan inte flytta filerna på arbetsytan. De flyttas bara 1 cm sen åker de tillbaka till ursprungsplatsen. Det är som om de är låsta.

 

Ibland försvinner "låsningen" av sig självt efter ett tag (ett par timmar) annars försvinner den när jag startar om datorn men kommer tillbaka efter en stund.

Hjääääälp! Jag blir galen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av mus gäller det?

Är det en usb?

Har den ett eget styrprogram prova att ominstallera programmet.

Är det en laptop, prova att uppdatera chips ett rov rutiner eller tillverkarens drivrutin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigaste problemet jag stött på.

Musen slutar fungera.

 

 

 

Har du prövat att Ominstallera drivrutinerna till musen ? Då tror jag att det kommer att fungera igen, för det hände mig samma sak och jag bara ominstallerade drivrutinerna till musen och allt funkade igen.

 

Lycka till , säg till om du lyckades

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avinstallerade drivrutinerna helt och pluggade i usb igen. Då installerades de automatiskt igen. Det är en stationär dator.

Är det möjligt att windows live mail ställer till det? När jag stängde det programmet så började allt fungera igen efter en stund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avinstallerade drivrutinerna helt och pluggade i usb igen. Då installerades de automatiskt igen. Det är en stationär dator.

Är det möjligt att windows live mail ställer till det? När jag stängde det programmet så började allt fungera igen efter en stund.

 

Jag tror det fixade sig efter du ominstallerade drivrutinerna. Men däremot så tror jag inte att det kan vara wlm som ställer till det.

Bra att allt funkar nu, lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort musen, avinstallera de gamla drivrutinerna. Installera de nya före du stoppar i musen sätt i musen om fu blir tillsagd annars väntar du tills allt är klart. Sedan startar du om datorn.

Funkar det nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även göra detta för att ev felaktigheter i systemet ska lösa sig..

Ta bort alla USB enheter, stäng av datorn, dra ur strömsladden bak på datorn. Tryck på startknappen. Nu hör du ett litet surr, stoppa i sladden starta om datorn och stoppa i en USB enhet i taget.

Det som sker nu är att enheterna är ominitierade på rätt sätt av datorn om det funnits några fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort musen, avinstallera de gamla drivrutinerna. Installera de nya före du stoppar i musen sätt i musen om fu blir tillsagd annars väntar du tills allt är klart. Sedan startar du om datorn.

Funkar det nu

 

Det är garanterat inte drivers/program som behövs.

Musen går hårdvarustyrt, den är med i matchen innan windows laddats t.o.m - den går via HID.

 

"Drivern" eller snarare programmet med all lull-lull, kan vara boven, så allt vad logitech skall bort,

musen fungerar men den buggar vid "dra å släpp".

 

Förslag; Ta bort allting med ordet "Logitech" under "avinstall progg" -- starta om.

Fungerar inte det, så sitter buggen i windows, tyvärr.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder Logitech trådlösa möss till tre datorer. Funkar skitbra. Däremot har jag märkt, att deras styrprogramvara inte funkar något vidare och använder inget av detta på någon dator. Alltså bort med allt som Venoms  tipsade om, å sen tuta och kör. Dom här mössen installerar sig själva, när man ansluter dem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Marion, jag vet att den är hårdvarustyrd..därav nr ett, chipset drivrutiner.

Nr 2, det är fortfarande USB... Och de blir ibland felinitierade pga prog drivrutiner etc som använder minnesplatsen, och då måste den ominitieras.

Nr 3, Logitech har alltid haft suspekta drivrutiner/ program som stör windows, men har man behovet av utrustningens alla funktioner måste man ha dem.

Kort sagt måste man ominitiera musen efter drivrutinen är laddad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Marion, jag vet att den är hårdvarustyrd..därav nr ett, chipset drivrutiner.

Nr 2, det är fortfarande USB... Och de blir ibland felinitierade pga prog drivrutiner etc som använder minnesplatsen, och då måste den ominitieras.

Nr 3, Logitech har alltid haft suspekta drivrutiner/ program som stör windows, men har man behovet av utrustningens alla funktioner måste man ha dem.

Kort sagt måste man ominitiera musen efter drivrutinen är laddad.

 

Jepp men det blir en paradox, programvaran för Logitech är det som har störst chans att ställa till trubbel.

Därför skall det inte ominstalleras, utan kastas ut, så långt bort från en dator man kan komma.

 

men men.. jag tror fortf. buggen sitter i windows. Jag har själv haft samma fel vid nåt tillfälle,

och har inga förslag för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag installerar musen tror jag den söker drivrutiner på nätet. Jag stänga av uppkopplingen och låta Windows sköta installationen?

 

Nej, den hämtar inte från nätet, den hämtar från datorn.

Men du.. jag fundera lite här, kanske jag hitta felet.

 

Du har ju en stationär dator, har du flyttat den längre bort än innan? 

En trådlös mus har dålig räckvidd, 1-2 meter. Plus att din bordskiva skärmar av kontakten.

Därav får du "släppet" när du skall dra, den tappar kanske räckvidden.

 

Sätt dej under bordet med musen nära dator, (det lät lite pervo sry ;) och testa "dra å släpp"

Hitta vi felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...