Gå till innehåll

Licenkrångel


CGD

Recommended Posts

Jag skall köpa mig en fullversion av Windows 8.1. Ingen uppgradering. Men vilken version? Vad jag än vänder mig får jag olika besked.

Jag vill kunna installera Windows 8.1 på min nuvarande dator och när jag bygger en ny vill jag kunna ta med Windows dit.

OEM versionen är ju klart billigare så det vore ju att föredra. Men fungerar det? Här är nätet inte överens, ibland är det helt OK och ibland är det det inte. Jag har även chattat med någon från Microsoft som säger att det är helt OK att använda en OEM version. Men jag kan samtidigt läsa på sidor från Microsoft att en OEM licens knyt till den dator som det först installeras på.

Vet Microsoft eller någon annan om vad som egentligen gäller. Det går ju också att läsa att OEM licenser egentligen inte är några OEM licenser utan en form av personlig licens.

Om nu det är helt OK att köpa en OEM licens vad har man då fullicenser till? En fullicens kostar på Inet 2.219 Kr och en OEM kostar 1.290 Kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du själv skrev... en OEM knyter till en specifik dator. En fullicens, eller Retail, kan du flytta från en dator till en annan om du vill, men bara ha den installerad på en dator åt gången. Att använda OEM är väldigt vanligt men egentligen avsett för datortillverkare och liknande. Det har dock blivit så pass vanligt att hitta den hos återförsäljare att MS inte bryr sig längre. Den knyter licensen till hårdvaran i datorn och efter aktiveringen är den "fast". Begränsningen är hårdvarubyte. Man kan göra förändringar i datorns hårdvara som bara kräver att licensen aktiveras på nytt. Sen finns det hårdvarubyte som gör OEM-licensen värdelös... moderkortsbyte är en stor "bov" i sammanhanget.

 

OEM är billigare att köpa... men i det långa loppet så ger dig Retail en livslång licens, så länge du har den på en dator åt gången. Skrotar du en dator så installerar du den bara din Windows 8 på en ny och så vidare.

 

Hittade detta hos Microsoft:

 

  OEM versions of Windows 7 and up are identical to Full License Retail versions except for the following:

- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel

- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on

- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard

- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...