Gå till innehåll

Vad tror ni om Airtame?


Recommended Posts

Snubblade över denna manick på indiegogos sida http://www.indiegogo.com/projects/airtame-wireless-hdmi-for-everyone--2 och är väldigt sugen på denna. Den skickar över bild och ljud från datorn till en skärm/tv trådlöst, för att användas till spegling/extra skärm. Kostnaden blir väl kring 700 med frakt. Har haft funderingar på chromecast, men detta verkar vara en mer komplett lösning. Det jag nu funderar över vad det kan finnas för "flaskhalsar" eller funktioner som saknas?

Redigerad av crummond
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snubblade över denna manick på indiegogos sida http://www.indiegogo.com/projects/airtame-wireless-hdmi-for-everyone--2 och är väldigt sugen på denna. Den skickar över bild och ljud från datorn till en skärm/tv trådlöst, för att användas till spegling/extra skärm. Kostnaden blir väl kring 700 med frakt. Har haft funderingar på chromecast, men detta verkar vara en mer komplett lösning. Det jag nu funderar över vad det kan finnas för "flaskhalsar" eller funktioner som saknas?

 

Har själv trådlös HDMi sedan 3 år

 

Nackdelen är att du inte vet hur bra den fungerar. Denna airtame drivs mottagaren (ström) via USB,

som motsvarar 12v x 0,4A = < 5 W vilket är dåligt.

Så fungerar det inte, kan du inte att reklamera, vilket du kan här.

 

Har du "fri sikt" kan du köpa Netonets för 599:-

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/hdmi/tradlas-hdmi

 

Det finns mängder av dessa här hemma, så poängen att köpa från "owerthere" med oväntade tullavgifter förstår jag inte.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det dåligt?

 

Oj, det är värre än jag skrev. Såg du inte jag räkna fel (?) USB matar bara 5V

Det blir således 5v x 400mA = 2 watt. (ps. många usb klarar inte ens ge 400mA)

 

Svar på din fråga, allt som skall strömförsörjas via USB, en reciver i detta fall, blir då vääldigt klent.

Att köra med en adapter in 220-uttaget, typ 12v x 0.5A  = 6 watt är det minsta dessa prylar bör ha, för att få nån effekt.

Ladda din mobil via USB så ser du, eller vad tror du själv?

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det ju tur att de levererar med ett alternativ:

 

We will be shipping small USB power supplies (similar to the phone charger ones) together with the dongle, so you will be able to use those in case the monitor does not have a USB port.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reflekterade inte alls över siffrorna. Vad jag undrade var mer varför en receiver som kräver mer effekt är bättre?

 

Låt mej backa bandet lite..

 

Behövs egentligen inte mer effekt watt på mottagare, och då menar jag "egentligen" inte.. men men...

Efter alla dessa "hdmi-wireless" jag testat, så känner jag i ryggraden att denna usb-baserad inte blir tillräcklig

såsom många andra kit på marknaden. Typiska omdömen med problem finns här

 

Men denna variant, med en liten "sofistikerad" designskadad sticka har sämre rundstrålning i "öronomfånget",

i kombination med "ingångskänslighet".

 

HDMI-sändaren/porten är på 3 volt i uttaget om inte jag minns fel, därför är det JUST sändaren som skall ha extra hjälp från USB-5volt.

 

Så det jag själv kör på, är komiskt nog motsatsen, jag tillsätter mer power på sändningen, inte mottagningen,

bara för jag kan det... se bild.. lite klumpigt måhända men den rullar genom väggarna lätt.

 

(och min mottagare består inte av en liten skitpinne bakom en avskärmande-strålande-TV..)..

post-6485-0-01639400-1390341300_thumb.jp

post-6485-0-54515700-1390341302_thumb.jp

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara en lösning på att strömma bild från datorn till teven. Men i det långa loppet tror jag inte riktigt affärsidén håller. Främst för att Smart TV apparaterna i den nya generationen blir mer utvecklade.

Philips släpper enheter med Android, LG med Web OS och så vidare.

 

 

Då behövs kanske inte sånt som Google Chomecast och Airtame. Jag tror det blir en rätt kortvarig "fluga" så att säga.

Antagligen blir Airtame lika stor och klumpig som Google Chromecast när man har satt ihop allt:

 

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara en lösning på att strömma bild från datorn till teven. Men i det långa loppet tror jag inte riktigt affärsidén håller. Främst för att Smart TV apparaterna i den nya generationen blir mer utvecklade.

Philips släpper enheter med Android, LG med Web OS och så vidare.

 

Jodå, dom sa redan för 15 år sedan att datorn kommer bli överflödig med platt-tv'ns intåg.

Sedan dess ha dom gjort många lama försök att sälja på folk möss & Tbord som inte duger till gränssnittet.

Nu idag 15 år senare har dom tagit fram smart-tv, och hur smart blev det?

 

Det finns nog en stor kommersiell anledning till att tillverkarna inte vill, och det har en enkel förklaring,

John du som är intresserad av marknaden kanske kan förklara varför? : ))

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smart TV lösningarna hittils har inte varit bra nog. Det är först nu med de nya systemens intåg jag tror det blir någorlunda användbart.

Det är väl en mognadsprocess som har gjort att det tog tid. Men när LG kommer med sitt Web OS (som de köpte av HP för några år sedan) exempelvis vill de andra tillverkarna inte halka efter:

http://www.idg.se/2.1085/1.541081/web-os-ar-nu-pa-riktigt---lg-utannonserar-nytt-operativsystem-till-smart-tv?queryText=smart tv

 

Ofta har man ju en DVD spelare och en ComHem ,Boxer box  dessutom. Ska man utöver det ha en Airtime eller Chromecast blir det många kablar.

Samt fyra ellutag som ska försörja dem med ström.

 

Den TV tillverkare som inte hänger med på Smart TV området tror jag slås ut snabbt. ;)

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl en smaksak. Själv har jag datorn i sovrummet där internetuttaget sitter.

Med Wifi kan jag strömma till teven. Skulle jag dra en kabel vore det besvärligt med trösklar och betongväggar. Smart TV är som sagt inte så utvecklat ännu.

Min nuvarande Philips är minst sagt basic med smart TV funktionerna.

 

Innan jag bedömer de nyare generationerna vill jag testa dem först:

http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/digital-home/3496701/philips-android-smart-tv-hands-on-review/

 

Dock verkar de mycket snabbare än de som är ute nu.

Panasonic satsar på Firefox OS:

http://www.engadget.com/2014/01/06/panasonic-firefox-os-deal/

 

Det är spännande att se vilket system som slår i längden.

Eller om det blir stor variation.

 

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte för avsikt att byta en dyr TV minst en gång om året så så länge tillverkarna kör sina egna oftast misslyckade race och dessutom bara supporterar sina produkter på sin höjd några månader så lär Smart-TV inte intressera mig. Jag väljer TV enbart utifrån storlek, bildkvalitet, anslutningsmöjligheter och pris och det lär jag fortsätta med under överskådlig framtid. Kopplar hellre till en separat enhet som jag själv har kontroll över och kan förändra/byta ut om det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte för avsikt att byta en dyr TV minst en gång om året så så länge tillverkarna kör sina egna oftast misslyckade race och dessutom bara supporterar sina produkter på sin höjd några månader så lär Smart-TV inte intressera mig. Jag väljer TV enbart utifrån storlek, bildkvalitet, anslutningsmöjligheter och pris och det lär jag fortsätta med under överskådlig framtid. Kopplar hellre till en separat enhet som jag själv har kontroll över och kan förändra/byta ut om det behövs.

 

Har jag en bra TV så byter jag naturligtvis inte i onödan. Men om jag däremot var i färd med att skaffa en helt ny skulle jag titta på något av de Smart TV alternativen. En separat enhet kan du ju ändå koppla in.

Android är ju en del i ett större eko system så det är ju intressant på en TV också.

 

Men det är många aktörer:

http://www.smartcompany.com.au/technology/35069-the-looming-format-war-over-smart-tv-is-this-the-2014-version-of-vhs-verses-betamax.html#

 

Det gäller att välja rätt i så fall.Lite förvånande att Samsung inte valde Android utan Tizen på TV.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Låt mej backa bandet lite..

Behövs egentligen inte mer effekt watt på mottagare, och då menar jag "egentligen" inte.. men men...

Efter alla dessa "hdmi-wireless" jag testat, så känner jag i ryggraden att denna usb-baserad inte blir tillräcklig

såsom många andra kit på marknaden. Typiska omdömen med problem finns här

Men denna variant, med en liten "sofistikerad" designskadad sticka har sämre rundstrålning i "öronomfånget",

i kombination med "ingångskänslighet".

HDMI-sändaren/porten är på 3 volt i uttaget om inte jag minns fel, därför är det JUST sändaren som skall ha extra hjälp från USB-5volt.

Så det jag själv kör på, är komiskt nog motsatsen, jag tillsätter mer power på sändningen, inte mottagningen,

bara för jag kan det... se bild.. lite klumpigt måhända men den rullar genom väggarna lätt.

(och min mottagare består inte av en liten skitpinne bakom en avskärmande-strålande-TV..)..

Tror inte det skall vara några problem eftersom att airtame jobbar via wifi. Sålänge man har täckning på wifi i hemmet där apparaterna står så ska det i teorin fungera. Jag understryker i teorin eftersom att jag inte har testat den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...