Gå till innehåll

Flytta användarfiler till D:


CGD

Recommended Posts

Den nya bärbara datorn har två diskar, en SSD och en vanlig. Men den installation som kommer från fabriken har ju inte tagit någon som helst hänsyn till detta utan lagt även användarfiler på C. Jag vill ju ha över dem till D.

Jag öppnar då först D: och gör en mapp, här kallad AF, för första användaren sedan tar jag och öppnar egenskaper på "Mina Dokument" och väljer plats. Skriver in den nya platsen D:/AF/. Men det går inte för när jag sedan öppnar D: igen så är mappen AF utbytt till "Mina Dokument". Borde det inte se ut så här D:/AF/Mina Dokument.?

 

Jag vill ha in tre olika användare på datorn och allas filer skall ju ligga på D: Jag har ju gjort likadant på min gamla XP dator och där fungerar det helt klockrent, så varför inte i 8.1.

Jag måste köpa Windows 8.1 även till min gamla XP dator och jag mår redan illa när jag tänker på det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HJÄLP!

Mappen Dokument har försvunnit! Jag försöker få bort användarfilerna från SSD:n men de lägger sig inte där jag vill, Jag prövade att dra Dokument till den nya platsen vilket resulterade i att hela mappen Dokument försvann.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du skapar en mapp under AF och väljer att flytta det dit så bordet det väl fungera?

Vet inte om det löser det men bibliotek (i utforskaren) dokument, egenskaper, återställ standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är helt ny det finns inget sparat. Det finns än så länge bara en användare.

Jag hittade mappen Dokument som en dold mapp men den går inte att flytta. Så när jag har skrivbordet framme och trycker på användarens ikon så kommer alla de katalogerna upp, Min Musik, Mina Bilder, osv men Dokument har blivit bytt till D:/.  Hur skall jag få tillbaka Dokumentmappen där den skall vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omdirigera en mapp till en ny plats

Detta är för windows 7 testa för 8-an

 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/redirect-folder-new-location#1TC=windows-7

 

 

Det står precis lika för Windows 8 men det fungerade ju inte.

Eftersom det kommer att bli tre användare utav datorn tänkte jag göra tre mappar på D: disken. Användare 1, Användare 2, Användare 3 kan vi kalla dem i verkligheten fick de riktiga namn.

Eftersom det nu när datorn är helt ny finns det bara en användare så jag skrev bara in den första användaren på D: disken. Sedan öppnade jag den här datorn och såg då användarens personliga filer. Musik, Dokument, Bilder osv.

När jag då högerklickade på mappen Dokument och valde egenskaper såg det ut som visas på bilden Work visar Jag valde då plats och letade upp användaren nygjorda mapp på D:. I sökfältet stod det efteråt D:\användare\Dokument. Efter det tryckte jag på verkställ och sedan på OK. Men när jag sedan öppnade D: disken var katalogen med användarens namn borta och istället så låg mappen Dokument i roten på D:. Borde den inte ligga i den mapp jag gjort för användare 1?

Finns det inte fler här med datorer med SSD och flera användare på datorn som har flyttat de privata användarfilerna till D:`?

 

Jag letar själv på nätet och kan se att det här är en stor fråga men många vill flytta hela User directory och många är heligt förbannade på Microsoft att de med tanke på att allt fler har en SSD för Windows och program men vill ha användarnas filer på en stor vanlig hårddisk. Jag nöjer mig med att precis som i XP och Vista flytta mapparna där varje användares filer sparas. Otroligt lätt i XP. Blev svårare i Vista och, verkar det som, ännu svårare i Windows 8.

 

 

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst. Det finns bara en användare en så länge. Den användaren har ju sina filer på C precis som vanligt. Men det är ju en mindre SSD så jag vill flytta dem till D. Men det går ju inte. Läs vad jag skrivit så ser du vad som blir fel. Trotts att det ser lik ut i åttan som bilden från sjuan du visar upp så lik fö*** går det inte. Jag kan inte komma på vad som är fel.

Det är ju så att så fort du skapar en användare till så hamnar dess filer på C. Därefter så skall de ju gå att flytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...