Gå till innehåll

Ändringar av Google Chrome för Windows 8.


johnh3

Recommended Posts

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det uppmärksammades en del då det kom till Chrome 32 Dev i början av oktober. http://www.alltomwindows.se/forum/topic/20819-chrome-beta-chromium/page-15#entry208993

 

Google vill förstås hjälpa Microsoft att förvandla Modern UI (Metro) till något användbart. Och samtidigt ge Windows-användare tillfälle att bekanta sig med Chrome OS-gränssnittet, så att det inte känns så främmande när de i butiken tittar på en Chromebook/-box/-base. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Inte längre endast för Windows 8. Här visar François Beaufort Chrome OS-skrivbordet på ett Ubuntu-skrivbord med ett tidigt bygge av Chromium 37: https://plus.google.com/+FrancoisBeaufort/posts/V8dXqHhphnb

 

Eftersom Chrome OS-skrivbordet körs på ett skrivbord, är det ett flytt- och skalbart fönster, olikt hur det är i Modern UI.

 

Vad blir nästa steg? Chrome OS-skrivbord på Windows-skrivbordet? Varför inte? OS X? Mer tveksamt då Chrome för OS X inte använder Aura, och om det är möjligt att bygga ett virtuellt skrivbord med Cocoa vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webbläsare, ja i högsta grad. VBox? Nej, det är inte ett virtuellt OS. Det är Chromes programfönster som i sig är ett skrivbord med ett eller flera webbläsarfönster.

 

Fungerar med den nyss släppta Chrome 37 Dev.

 

post-7701-0-67499300-1400821233_thumb.pn

 

För övrigt har Microsoft insett Chromes betydelse som plattform. Nyligen släppte de några ”appar” (genvägar till webbsidor) till Chrome Web Store, så att de hamnar i Chromes startmeny.

Office Online is now in the Chrome Web Store
Office Online works great in all browsers, but for those of you who use Chrome, you can now add Word Online, Excel Online, PowerPoint Online and OneNote Online to your Chrome App launcher to create new Office documents online with a single click from your desktop. As easy as that.

http://blogs.office.com/2014/04/14/more-office-online-commenting-printing-tell-me-and-more/

 

Word Online

Excel Online

PowerPoint Online

OneNote Online

Outlook.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Men för tusan, den fungerar virtuellt, det var mera det som jag syftade på. Kommer väl att sitta med den också. :wacko:

 

Edit : Eftersom JoWa försöker att övertyga är det ett tänkbart alternativ (lite mellan raderna).

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ville eliminera eventuella missförstånd om vad detta Chrome OS-skrivbord är. Har sett förvirring på annat forum.

 

Nej, jag försöker inte att övertyga någon. Detta är dock del av en utveckling som är intressant att följa.

 

Att Google gör allt för att göra sina tjänster så lättåtkomliga som möjligt är lika uppenbart som naturligt. (Med Windows 8 försöker Microsoft att få användaren att göra så mycket som möjligt i Windows istället för på webben, vilket skadar Google.) Vad de därutöver har i kikaren kan man fundera på.

 

En sak detta skrivbord leder till är att skillnaderna mellan olika operativsystem börjar att försvinna. Samma skrivbord, startmeny, program och användarupplevelse oavsett om det är Windows, Ubuntu (eller någon annan Linux-dist) eller Chrome OS som används, leder till att det spelar allt mindre roll vilket operativsystem som ligger under skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack JoWa, du har en bättre förmåga att uttrycka dig.. "Kikaren" och utan att spekulera,,, är det bra om det kommer att se ut
på det sättet som du beskriver (?),, att det spelar mindre roll vilket OS man använder ? Spåman är kanske ett för kraftigt uttryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om det ger oss större frihet att välja system är det bra. Konkurrensen har länge begränsats av det system som har flest användare också har det största programutbudet. Ett system med mycket färre användare lockar färre utvecklare att utveckla program för det, och ett system med mindre programutbud lockar färre användare…

 

Webben som programplattform spelar en allt större roll i att stoppa den rundgången, även om det fortfarande ibland används insticksprogram (t.ex. Silverlight) som utestänger vissa system. Dock pågår utfasning av sådana insticksprogram, delvis påskyndat av mobila system (och Chrome OS) som saknar stöd dem. Samma version av Chrome-tillägg, Chrome-appar och NaCl-program fungerar på alla system. NaCl-programmen får dock göras i en 32- och en 64-bitversion. Det (och de många användarna) gör Chrome till en lockande plattform att utveckla för.

 

Själva skrivbordet vill jag dock inte bli påtvingad. För närvarande måste Chrome 37 startas med kommandot google-chrome-unstable --open-ash för att Chrome-skrivbordet skall öppnas. Det måste rimligen förbli valfritt om skrivbordet skall öppnas med Chrome eller inte också när tekniken har blivit stabil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag skulle nog kalla allt för en differentialekvation med okända enheter som är svår att få grepp på, man byter ett annat system mot ett annat. I princip skulle man nog behöva ett "noll-resultat" och starta om allt ifrån början. Intressant dock med Silverlight som jag bara har stött på hos en webbadress. Silverlight enligt mig fungerar bättre än flash och att det är bra att använda sig av "godbitarna" som finns hos olika "leverantörer".

Hur ser det ut i linux världen, är det samma "dilemma" eller tuffar det på som tåget ?

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silverlight enligt mig fungerar bättre än flash och att det är bra att använda sig av "godbitarna" som finns hos olika "leverantörer".

Hur ser det ut i linux världen, är det samma "dilemma" eller tuffar det på som tåget ?

Silverlight finns inte för Linux. En öppen implementering, Moonlight, finns, men den kan inte avkoda DRM-skyddat (krypterat) material, så Netflix är otillgängligt utan Wine.

 

Netflix är dock ett exempel på utfasning av insticksprogram och övergång till öppen standard: HTML5 Video at Netflix.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...