Gå till innehåll

Tips på externa hårddiskar (ca: 4 TB)!


Recommended Posts

Hejsan!

 

 

Har ni några bra tips på externa hårddiskar på ca: 4 TB till ett pris av max 2 500 SEK som ni vet fungerar, även om de förvaras i rumstemperatur i åratal utan att användas. Behöver en bra backup-lösning för allt material jag har i datorn och 4 TB borde räcka väldigt länge i den takt att filer kan läggas på allt eftersom till framtida backup.

 

Denna externa hårddisk skall vara kompatibel med Windows och så skall den vara så liten som möjligt men ändå hållbar och inte paja i första taget. Jag har kollat runt lite på nätet och det finns lite allt möjligt, allt från billiga på ca: 1000 SEK till dyrare på runt 2 500 SEK! Jag tänker, att det måste ju finnas någon form av negativ anledning (de billiga) till varför prisskillnaden är så stor mellan billiga och dyrare.

 

 

MVH at1981 !! (Tack på förhand för er hjälp!)

 

(Som komplement har jag även investerat i Elgigantens Cloud-tjänst med obegränat lagringsutrymme för 500 SEK/år, men det kan vara bra att ha även på extern hårddisk också. Mitt internet är inte det bästa så det tar evigheter att ladda från datorn till cloud-tjänsten.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

det måste ju finnas någon form av negativ anledning (de billiga) till varför prisskillnaden är så stor mellan billiga och dyrare.

 

 

Du skall köpa den billigaste du hittar, då en disk på 4TB kommer gå sönder som amen i kyrkan. Fortare än allt annat. Amen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ingen extern backup alls idag så köp 2 st externa diskar och mindre än 4 TB. Lagra all din data på båda diskarna så har du lite mer säkerhet mot dataförlust.  Köp nya och kanske större om 3 ca år. Väldigt mycket problem med externa diskar som går sönder.

 

Om du köper en 4 TB disk idag så tro inte att den säkert fungerar om 3 år. Har själv en 500 GIG extern som faktiskt fungerat i 6-7 år nu och det är ovanligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som sagt stora problem och stora varningsflagg för just 4gb diskarna.

Köp ett hårddiskkabinett vilket som på t.ex kjell eller liknande och så köper du en disk separat och sätter ihop, för ofta när det blir fel på externa så är det usb/sata kontrollen som lägger av och då kan du enkelt byta till ett nytt chassi så länge disken är OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Molnföretaget Backblaze har undersökt hur deras hårt använda hårddiskar i storleksklassen 1 - 4 TB har fungerat under tre år.

Deras rapport: http://blog.backblaze.com/2014/01/21/what-hard-drive-should-i-buy/

PC för Allas mer lättsmälta artikel på svenska: http://www.idg.se/2.1085/1.543394/basta-och-samsta-harddisken-i-tufft-test

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...