Gå till innehåll

Kan ej optimera SSD sen Win 8.1!?


Silenz

Recommended Posts

Fråga.

Vad är det för skillnad på att optimera & defragmentera en SSD disk.

Man skall ju inte defragmentera en SSD disk har jag fåt lära mig, men optimera, vad gör den då ??

 

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall man har en Intel SSD-disk så hämtar man hem Intel Solid-State Drive Toolbox och då ser det ut så här:

Defragmenteraren i win 8.1 gör samma sak som intel Toolbox med ssd diskar. 300 MB partionen kan jag inte heller optimera under win 8.1 men det funkade i win 8. Men med den stora partionen fungerar det utmärkt.

Redigerad av Beldia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkte ikväll att jag inte längre kan optimera min Samsung SSD i Windows... Funkade i Windows 8 men har nu 8.1 och det då står det optimering ej tillgänglig....

Någon som vet mer om detta och kan hjälpa mig?

 

Det finns ju ett "eget" optimeringsprogram för Samsungs SSD-diskar. Samsung Magician Software.

 

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungssd/downloads.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dessutom ett Asus Sabertooth x58 moderkort och controllern suger **** på det.

Får bara ut drygt halva ssdns prestanda och med Samsung magican funkar inte opitmera mm heller

 

Att det händer konstiga saker när 8.1 rinner in är inget nytt.

Men när du kör tex AS Bench så får jag 513 på en samsung som du ser, och detta är utan tweak - vad får du?

 

Vad vill du komma åt? Aktivera TRIM, och stänga av Readyboost, Superfetch Prefetch?

post-6485-0-63045200-1390729244.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dessutom ett Asus Sabertooth x58 moderkort och controllern suger **** på det.

Får bara ut drygt halva ssdns prestanda och med Samsung magican funkar inte opitmera mm heller

 

Du har ju själv svarat på varför du aldrig kan få ut "full" prestanda på din SSD-disk. Det hjälper bara marginellt med olika optimeringsprogram. Moderkortet har den taskiga Marvell 88SE9128: SATA-600 controllern.

Jag hade samma controller på ett Gigabytekort. Jag bytte ut det mot ett med Intels controller och då gick det bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Alltså vill veta varför jag inte kan optimera disken och är trim en automatisk optimering? Ska kolla med det programmet som du kollat med

Att det händer konstiga saker när 8.1 rinner in är inget nytt.

Men när du kör tex AS Bench så får jag 513 på en samsung som du ser, och detta är utan tweak - vad får du?

 

Vad vill du komma åt? Aktivera TRIM, och stänga av Readyboost, Superfetch Prefetch?

 

Redigerad av Silenz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

provade nu och funkar dock med Auslogics Diskdefragger

 

Underbar känsla eller hur? Ungefär som när man satt på 90-talet och körde defragg varje kväll,

när alla pluppar & cluster hade samma färg, blev huvudkudden extra skön.

 

Vet du vad en defrag gör med diskarna, mekanisk contra SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken drivrutin används för din SSD?

Om du har lagringsdrivrutinen Microsoft AHCI (msahci.sys) hanteras optimering automatiskt av operativsystemet, men om du har drivrutinen Intel® Matrix Storage Manager (iaStor.sys) är optimeringen inte automatisk, då krävs Intel Solid State Drive Toolbox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste fråga en sak ang detta inlägg med att optimera ssd disken.

Jag har på min dator en ssd disk.

När jag går in lokal disk C, högerklickar på C, egenskaper, verktyg, så står det optimera, den optimerar sig själv efter ett schema varje vecka, vad jag förstått, det är inställt så.

Är optimera egentligen samma som att den defragmenteras, bör man stänga av optimeringen i så fall.

Kör med Windows 8,1

 

Tveksam.

 

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. defrag av SSD, är inte det fullständigt onödigt?

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/979730-defragmentera-ssd/

http://www.pcworld.com/article/2047513/fragging-wonderful-the-truth-about-defragging-your-ssd.html

 

Dessutom, på min dator med Win 8.1 så sker optimering av SSD automatiskt och defrag av den mekaniska disken likaså. Tror du kan släppa sargen och låta Windows sköta det själv.

 

Redigerad av gsb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...