Gå till innehåll

Blåskärm: RDR_FILE_SYSTEM (msrpc.sys)


Nirvasher

Recommended Posts

Hej alla! Nu var det dags för en blåskärm!

Faktiskt första gången i samband med W8.1 som jag stött på en blåskärm. I vilket fall, detta är en relativt nybyggd dator som fungerat alldeles utmärkt i snart en månads tid, men nu har datorn börjat krascha. Första gången var igår, och då segade datorn bara ner sig mer och mer tills inget gick att göra längre, och det var bara att tvångsstänga den. Nu hände samma sak igen, men denna gång fick jag upp en blåskärm efter en stund med felmeddelandet "RDR_FILE_SYSTEM (msrpc.sys).

 

Under båda tillfällena har jag bara använt Chrome och haft youtube och facebook igång, inget mer avancerat än så.

 

Vad ska jag göra för att åtgärda felet?

 

Tack på förhand!

 

Y1Kk1zZ.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du AVG antivirus? i så fall prova avinstallera det.

 

Tyvärr använder jag inte det, har faktiskt inget tredjepartsantivirus installerat.

 

 

Jag borde lägga ut crashdumpen här så någon kan läsa. Men jag har ingen aning hur jag ska gå till väga för att få ut det jag vill ha, och är inte säker på hur jag tyder den heller.

Redigerad av Nirvasher
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag nu kollade med BlueScreenView så såg jag att bara att en crashdump har skapats. I vilket fall, det här är de som är markerade och vad jag förstår så är det de som ska vara relaterade till kraschen. Efter lite googlande inser jag snabbt att de knappast kan ha orsakat krascherna, och andra som rapporterade problem med dessa har oftast fått uppmaningar från andra om att det kan vara fel på hårdvaran eller att de bör klocka ner sina komponenter. Jag har inte överklockat, och eftersom alla delar i datorn är helt nya är jag tveksam på om det är just något som är trasigt. Vid RAM-problem borde väl Windows 8.1 rapportera om detta? Har jag för mig.

 

bcKYGzm.jpg

 

Så jag började kolla på felloggarna för systemet istället, och såg att vid senaste crashen så precis innan rapporterade Tcpip om fel. Jag har märkt att precis innan datorn fryser eller crashar så slutar min internetanslutning att fungera, därför tror jag att det hänger ihop med problemet.
Jag noterade också att dagen innan dök samma problem upp med Tcpip innan datorn helt frös.

 

ApWnIPz.jpg

SnR7SIj.jpg

 

Vad tror ni? Vad kan jag göra åt det?

 

Edit: Jag kollade upp drivrutinerna för LAN, vilket var gamla intel-drivrutiner som installerats automatiskt när jag installerade Windows 8.1. Laddade ner senaste drivrutinerna för moderkortet från intel och hoppas nu att det ska hjälpa.

Redigerad av Nirvasher
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att installera nyare drivrutiner för LAN gjorde ingen skillnad. Var borta från datorn en stund nu och när jag återvände igen så hade den startat om. Gissa om att jag blev besviken.

 

I vilket fall, nu hade en ny dump skapats och endast "ntoskrnl.exe" är markerat.

 

Såg nu i loggen något jag inte sett tidigare;
"Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk0\DR0."

 

Googlar jag på den typen av fel så har det att göra med hårddisken, men en användare som kommenterade i en tråd skrev så här:
"DR betyder Drive Removable och siffran är det nummer som Windows ger enheten. Det rör sig alltså om t.ex. ett USB-minne eller en USB-disk."

 

Vilket betyder att det inte har med min interna hårddisk, utan något externt. Och det jag har kopplat via USB är mitt tangentbord och min mus från Logitech. Musen fungerar som den ska, men vid varje start registreras varningar i stil med;

 

"Ett pekdon rapporterade en felaktig angulär logisk räckvidd."

eller

"Ett pekdon rapporterade inte en giltig enhet för angulär mätning."

 

Kan det påverka? Eller kan det vara hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musen fungerar som den ska, men vid varje start registreras varningar i stil med;

 

"Ett pekdon rapporterade en felaktig angulär logisk räckvidd."

eller

"Ett pekdon rapporterade inte en giltig enhet för angulär mätning."

 

Kan det påverka? Eller kan det vara hårddisken?

 

Ja? vad har du för val? Du måste gripa efter halmstrån, så testa med kablade grejer.

 

Till Sierra:

Jag ser ofta att många föreslår folk köra " BlueScreenView" - har detta meningslösa skräpprogram

nångång varit i närheten att hitta ett uns av problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja? vad har du för val? Du måste gripa efter halmstrån, så testa med kablade grejer.

 

Till Sierra:

Jag ser ofta att många föreslår folk köra " BlueScreenView" - har detta meningslösa skräpprogram

nångång varit i närheten att hitta ett uns av problemet?

 

Haha, ja! Det har du helt rätt i. Med musen urkopplad får jag inte längre några varningar som tidigare, såg också att det släppts en uppdatering för moderkortet nu i januari och har nu flashat moderkortet. Hoppas på att detta ska hjälpa. Så enligt felloggen har jag fått bort de flesta felen i loggen. Förutom just detta konstiga fel:

"Kritisk: Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts."

 

Det lustiga är att detta loggas trots att jag valt att stänga av Windows normalt genom "Stäng av"-funktionen (och inte knappen på chassit), och dyker upp när jag startat upp datorn. Dvs. ingen omstart. Om det nu inte är så att Windows kraschar under uppstart och sedan startar om, men det tror jag knappast, datorn startar ju på bara några sekunder.

Men, om det nu är så kanske det har att göra med "hybrid shutdown":

http://www.askvg.com/fix-windows-8-restart-and-shutdown-problems-by-disabling-hybrid-shutdown-feature/

Får testa att stänga av den funktionen om felet kvarstår, jag griper trots allt efter halmstrån. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, ja! Det har du helt rätt i. Med musen urkopplad får jag inte längre några varningar som tidigare, såg också att det släppts en uppdatering för moderkortet nu i januari och har nu flashat moderkortet. Hoppas på att detta ska hjälpa. Så enligt felloggen har jag fått bort de flesta felen i loggen. Förutom just detta konstiga fel:

 

jag griper trots allt efter halmstrån. ;)

 

Okej, du hitta felet känns det som.

 

Win8.1 vill ha koll på räckvidden för din externa utrustning och ger dej följande logg:

"Ett pekdon rapporterade en felaktig angulär logisk räckvidd."
"Ett pekdon rapporterade inte en giltig enhet för angulär mätning."
 
På nåt sätt skall detta "eminenta" OS leka polis och hålla koll på allting.
Det är alltid bra att tala om för användaren, när nåt inte stämmer, men det blir fel då det inte
kan skilja på vad det skall lägga sej i.
 
Alla dessa skyltar/loggar som 8.1 presenterar gör bara användaren nervös och irriterad.
Som jag skrivit innan, det finns ingen röd tråd på alla fel som 8.1 presenterar, men dom är många nu.
Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...