Gå till innehåll

Tappar internet signalen hela tiden


__087

Recommended Posts

Hej. Sedan en tid tillbaka har jag börjat få lite problem med min internet anslutning, vet ej ifall det är min router som är påväg att ge upp eller liknande. Den kopplar bort min internet anslutning minst en gång om dagen, i början var det bara min stationära dator men nu även när jag slösurfar igenom telefon och laptopen. Den återansluter nästan på en gång igen. Mitt nätverk ser ut såhär. Internet -> Switch -> Router. Behöver ha switchen pga lite elektronisk utrustning. Min ISP är Bahnhof och switchen är av modell Netgear GS105, och routern av modell D-link Dir 635. OS Windows 7

Redigerad av __087
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Venoms, tack så mycket för det snabba svaret!

Jag har i dagsläget inte gjort någon konfiguration i min switch då jag inte vet hur man gör det.

I takt med att jag skrev mitt första inlägg här hittade jag även firmware update till min router på D-links hemsida som jag tänkte testa :)

Hur konfigurerar man en switch? (Skriv gärna förklaring specifikt för min)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hadde samma problem, min router hängde sig 1 gång per dag, Men jag satte en timer så den slog av 15 min varje natt och efter det har jag inte haft några problem. Är en billig lösning i stället för att köpa en ny router

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din switch, är det en Netgear GS105 eller Netgear GS105E?

Den första (Netgear GS105) har bara auto uplink vilket bara är att den känner av vilken hastighet nätverkskabel och kort klarar av. Däremot (Netgear GS105E) kan man konfigurera med ett litet program som följer med eller laddas ner från Netgear.

 

Varför jag undrade.. Jag har själv en Netgear GS108E och den är mycket konfigurerbar.

 

Har du provat att uppdatera eller fabriksåterställa din router.. att aktivera QoS i routern brukar göra allt lite stadigare, har jag märkt.

Aktivera:

Wan Traffic shaping

Automatic UpLink Speed

Connection-Type, (Auto-detect)

 

Sedan om du konfigurerar prio för olika typer av portar i QoS kan du få en bättre utnyttjad bandbredd, typ lägre prio på torrenter och högre prio på spel.. om det är det man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den firmare update jag drog ner verkade inte göra någon större skillnad på nätverket, jag har en Netgear GS105 utan E

 

EDIT: Jag kollade även upp QOS som du tipsade om, jag hade det enabled men inte specificerat med min lan ip. Ändrade dock detta så håller tummarna

Redigerad av __087
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i början var det bara min stationära dator men nu även när jag slösurfar igenom telefon och laptopen. 

 

En billig D-Link som bråkar, mer vanligt än ovanligt.

Som Beldia säger, att man får boota om dem ibland, jag bootar om min tämligen simpla Netgear varannan månad.

 

Men i ditt fall, så är det väl bara att byta Router, en enkel netgear kostar välan runt 250:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag tror inte det beror på en billig router. Jag har själv en dlink och den var ungefär som din tills jag uppgraderad firmware till ett nordamerikanskt i stället för ett europeiskt firmafester. Att det skulle vara billigt skräp får stå för Marion, och alla har ju rätt till sin åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa utdaterade eller "dåliga" routers har en förmåga att inte hänga med och kopplar därför ifrån internetanslutningen. Och precis som det föreslås ovan så är det antingen en uppdatering av firmware eller t o m en ny router som gäller.

 

Detta är ett vanligt problem som inte sällan beror på just dålig eller iallafall utdaterad maskinvara. Men gemene användare får tipset att starta om sin utrustning och sen är problemet avhjälpt. Skulle tro att det är det vanligaste supporttipset hos ISP´s telefonsupport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Att det skulle vara billigt skräp får stå för Marion, och alla har ju rätt till sin åsikt.

 

Jepp, det är min åsikt. Förr var routrarna byggda i "plåtbox" med kylflensar, idag "brinner" de upp.

 

Routrar idag kostar inga pengar, de håller 2-4 år sedan börjar de bråka, alla som läser detta

har princip förbrukat minst en router, "av den senaste kullen".

 

Hans Router kosta "då" 500kr. Och befinner sig i 3-års-spannet, ligger i skiktet "lågpris med kvalité därefter".

Våra Netgear, såsom på: jobbet, kunder, vänner, i hemmet - håller ganska exakt runt 3 år, sedan börjar det bråka.

 

Här har du en typisk kommentar bland omdömen:

Du får gärna tro att detta är evighetsmaskiner, dock ej i min värld

post-6485-0-62238100-1391263459.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog är det skillnad på routrar, jag tröttnade på min gamla och tog denna ,den fick bästa val i PC föralla och efter det har det gått hur bra som helst

den är lite dyr men jag tycker den är prisvärd

ASUS RT-AC66U 11AC AC1750 Router

http://www.komplett.se/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router/757756

 

Den finns på många andra ställen så det är ingen reklam för komplett

Redigerad av Beldia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller fullständigt med om att det är skillnad på routrar. Det jag menar är bara för att den är billig så är det inte skit. Naturligtvis behövs det uppdaterade drivrutiner och programvara och naturligtvis så slits (förbrukas) hårdvaran. Jag anser bara att man ska göra allt man kan, dvs firmware och drivrutiner etc innan man byter ut eländet.

Och sedan finns det naturligtvis bättre och mindre bra tillverkare.. Asus är ju enl mig också... en av de bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog är det skillnad på routrar, jag tröttnade på min gamla och tog denna ,den fick bästa val i PC föralla och efter det har det gått hur bra som helst

den är lite dyr men jag tycker den är prisvärd

ASUS RT-AC66U 11AC AC1750 Router

 

Jo jag kolla på den, den har alla finesser, och framförallt en kylning av heat-zink-alu, till skillnad från

min och allt annat billigt djunk.

 

Många (inkl. min) har dom buntade ihop med modemet, vid sidan av elementet, gör inte saken bättre.

(ofta sitter jacket & strömmen där)

 

Så kör jag mina 300kr routrar i upp till 3 år, så är jag nöjd, allt över detta blir en bonus.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog är det skillnad på routrar, jag tröttnade på min gamla och tog denna ,den fick bästa val i PC föralla och efter det har det gått hur bra som helst

den är lite dyr men jag tycker den är prisvärd

ASUS RT-AC66U 11AC AC1750 Router

http://www.komplett.se/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router/757756

 

Den finns på många andra ställen så det är ingen reklam för komplett

 

Haha, precis den routern har jag kollat på och är sugen att testa. 

 

Nu har jag provat ett antal timmar med ny firmware och det har inte gett några positiva resultat, kan dock testa det Venoms sa och se ifall det finns nordamerikanskt.. Annars blir det nog en ny router fram över. Kan ni tipsa om vad ni har för routrar och hur bra dom fungerar? 

 

EDIT: Enligt D-links hemsida är detta senaste uppdateringen, släpptes 2011. Tagit ner och installerat båda då jag har den telefonen. yagdl.jpg

Redigerad av __087
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en dlink, fast en 655 och den gjorde som din enda tills den fick ett na-firmware och sedan har det inte varit problem alls. Antagligen kan det bero på snabbare utveckling "over there"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en dlink, fast en 655 och den gjorde som din enda tills den fick ett na-firmware och sedan har det inte varit problem alls. Antagligen kan det bero på snabbare utveckling "over there"

 

Det låter helt klart värt att undersöka, har du någon länk till den firmwaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får gå till den amerikanska dlink webbsidan.. Sök efter din router och ladda hem firmware som är den senaste. Sidan ser exakt ut som den svenska, fast på engelska och så ska det vara den amerikanska flaggan uppe i högra hörnet för att du ska vara säker på att det är rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också Dlink Dir 655 och har firmware 1.37 EU och den blev väldigt mycket stabilare efter senaste uppgraderingen.

 

Genväg till din firmware är:

http://www.dlink.com/se/sv/support/product/dir-635-rangebooster-n-650-router

 

Ta reda på vilken version av hårdvara du har genom att logga in på routerns webbgränssnitt(finns längst upp) och välj version under "Välj en version".

 

Borde heta 1.13 om du har A och 2.35 EU om du har B.

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också Dlink Dir 655 och har firmware 1.37 EU och den blev väldigt mycket stabilare efter senaste uppgraderingen.

 

Genväg till din firmware är:

http://www.dlink.com/se/sv/support/product/dir-635-rangebooster-n-650-router

 

Ta reda på vilken version av hårdvara du har genom att logga in på routerns webbgränssnitt(finns längst upp) och välj version under "Välj en version".

 

Borde heta 1.13 om du har A och 2.35 EU om du har B.

 

Jag kan säga att det inte blivit bättre den här tiden jag provat en nyare amerikansk firmware. Den version jag har är 2.35EU vilket är den senaste. Blir nog så att jag måste köpa en ny

Redigerad av __087
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...