Gå till innehåll

Räkna ut tid i (minuter:sekunder:millisekunder) millisekunder i Microsoft Excel?


Recommended Posts

Har någon vänlig själ här någon formel för detta? Har försökt länge med att uppnå detta nu, men det går tydligen inte att formatera i [ss,0], eller vad det nu är. Jag förstår ingenting helt enkelt i varför det inte fungerar? :(  

 

Min beräkning kan inte vara så svår: sekunder + millisekunder -> millisekunder.

Redigerad av Skull Kid
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser indatan ut? Har du sekunder i en cell och ska lägga till millisekunder från en annan cell?

Nja, jag vill snarare visa totalt hur mycket millisekunder som blir av till exempel 14 sekunder och 48 millisekunder... bara brainstormar lite :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska alltså beräkna 14*1000+48

 

Du kan skapa ett anpassat format som t.ex "ss,000" för att kunna skriva in tiden i en cell.

 

För att räkna ut hur många millisekunder kan du använda funktionen klockslag som beräknar ett decimaltal för tiden och att en millisekund är 1/86400000 excels tidskod eller vad dem kallar det.

 

Alltså =(KLOCKSLAG(0;0;14)+48/86400000)* 86400000 vilket ger 14048 millisekunder

 

Det är knepigt med tid i excel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Nja, knepigt eller inte, 1 = 1 dygn = 24 h = 1440 min = 86400 sek, dvs 0,5 = 12 h

Det är inte detta jag menar med knepigt. Detta är ju bara vanlig sortförvandling. Det som är knepigt är att excel inte är så väl förberätt för att hantera millisekunder som det är för sekunder, minuter och timmar osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...