Gå till innehåll

Portaktivitet på avstängd dator


Venoms

Recommended Posts

Just nu, har jag aktivitet på en dator som är avstängd, med 100M ut på nätverkskortet, någon som kan förklara det?

 

WOL är avaktiverat...

 

Det är sååå konstigt.. Om jag drar ur nätverkskabel så fortsätter dioderna på kortet att lysa med aktivitet tills jag drar ur strömsladden och tömmer alla cachar, då slocknar kortet med. När jag sedan stoppar i nätverkskabeln igen, då startar allt igen med 100M ut från kortet.

 

Att det är 100M är därför att det är vad det gamla kortet klarar...

 

Ingen aktivitet på någon Windows maskin.. bara på en Linux spelserver (MineOS Turnkey).

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, har jag aktivitet på en dator som är avstängd, med 100M ut på nätverkskortet, någon som kan förklara det?

 

WOL är avaktiverat...

 

Det är sååå konstigt.. Om jag drar ur nätverkskabel så fortsätter dioderna på kortet att lysa med aktivitet tills jag drar ur strömsladden och tömmer alla cachar, då slocknar kortet med. När jag sedan stoppar i nätverkskabeln igen, då startar allt igen med 100M ut från kortet.

 

Att det är 100M är därför att det är vad det gamla kortet klarar...

 

Ingen aktivitet på någon Windows maskin.. bara på en Linux spelserver (MineOS Turnkey).

 

Skumt ja.

Jag är rätt kass på den biten, jag skulle precis fråga om "wake on lan", men såg att du avaktiverad den.

(OM "disable" nu fungerar vill säga)

 

Man har ju läst om att senare modeller av IT-utrustning är påslagna fast de är avstängda.

Jag hade provat med ett annat NIC, om du nu pratar om en stationär dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till som är skumt är att det är bara på Linux maskiner som jag hittar detta..

Jodå, wol disable funkar...

Jag börjar fundera på om det är drivrutinen som spökar.. jag menar om den är konfigurerad till att öppna kortet som ett "relä" eller något. Långsökt , ja.. men varför inte om man bara vill åt nätverket och användandet av IP-nummer för div suspekta saker.

Nu har jag satt upp en Wireshark för att skanna systemet.. så vi får väl se om den hittar något.

 

En annan sak som förbryllar lite är att i min routers loggar hittade jag precis:

 

Blocked outgoing TCP packet from 10.29.173.87:59358 to 173.192.222.185:5222 as FIN:ACK received but there is no active Connection

 

173.192... tillhör WhatsApp inc och 10.29.. är ju lokalt men jag använder inte 10-spannet..

Möjligtvis om det då beror på att barnens eller min egen WhatsApp sänder data även fast den inte används.. konstigt eftersom telefonen inte har den IP-adressen i nätverket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en sak till... från den avstängda datorn..

 

Web site az417439.vo.msecnd.net/npv01/35d0c0879c831b07bdae4443ec10db0b98207598ac accessed from 192.168.0.253

Någon som kan hitta vem det är..

 

192.168.0.253 ÄR den avstängda datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till som är skumt är att det är bara på Linux maskiner som jag hittar detta..

Jodå, wol disable funkar...

Jag börjar fundera på om det är drivrutinen som spökar.. jag menar om den är konfigurerad till att öppna kortet som ett "relä" eller något. Långsökt , ja.. men varför inte om man bara vill åt nätverket och användandet av IP-nummer för div suspekta saker.

Nu har jag satt upp en Wireshark för att skanna systemet.. så vi får väl se om den hittar något.

 

En annan sak som förbryllar lite är att i min routers loggar hittade jag precis:

 

173.192... tillhör WhatsApp inc och 10.29.. är ju lokalt men jag använder inte 10-spannet..

Möjligtvis om det då beror på att barnens eller min egen WhatsApp sänder data även fast den inte används.. konstigt eftersom telefonen inte har den IP-adressen i nätverket

 

Det kan väl inte vara "drivrutin" som orsakar detta? Den är ju inte med i matchen, styrs av OS'et.

Om det är nåt som spökar hamnar jag på BIOS'et, kolla om det finns nyare,

eller om det är routern som skickar signal, bakvägen i nån bugg?!

 

Du Venoms.. din router är kass, 3-års-gränsen är uppnådd  ;)  "Inkassera genast en ny"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar med "drivrutinen" är att om den vid installation av servern (MineOs) minecraftserver, som är ett förkonfigurerat system..om det ens är möjligt att "öppna" ett nätverkskort för trafik även om det inte finns diskaktivitet. Det fungerar ju om sladden (ström) är i.. men inte om den är urdragen. Ström finns ju i systemet även om inget är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...