Gå till innehåll

Aldrig använt windows


Recommended Posts

Hej. Jag är iMacanvändare iMac 10.9.1 mid 2011 och har aldrig fingrat på en Window. Aldrig.

Min granne har en 3 år gammal  LapTop Window 7. Hon undrade om jag kunde hjälpa henne få igång hennes mailfunktion/konto.

Efter flera timmar gav vi upp. Hon har förmodligen registrerat flera mailkonton, men glömt och blandat ihop lösenorden.

Min ide är att "Blåsa" tömma hela datorn till fabriksläge och börja om och då lägga in ett enda  mejlkonto.

Men tyvärr verkar det som att hennes lösenord för att komma in i datorn också är fel.

Kan man kanske besöka någon affär som mot betalning kan blåsa datorn. Kvitto med serienummer har hon kvar.

Tack

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

där finns troligen recovery partion på datorn som kan användas till att återställa den till fabriksläge,

 

kolla manualen brukar vara någon F-knapp man skall trycka på under uppstarten av datorn

 

du kan även kolla i diskhanteraren om där finns recovery partion

 

mvh

t

Redigerad av ture
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia.

Jo, hon har både  Hotmail och Comhem. Minst 4 olika Hotmailadresser med olika nummer   ( Exempel maria107@hotmail.com ) men varje gång vi försöker att använda något av dem, så dyker det upp ett popuppfönster som ber oss skriva in lösenordet. När vi då skriver in det lösenord hon TROR det är så händer ingenting. Jag misstänker två saker.

1.

Lösenorden är fel därför spottar popuppfönstret ut lösenordet.

2.

Har försökt för många gånger och därför tillåter inte datorn fler försök.

 

Då är det bara att återställa till fabriksläge. Hon har inget av värde på datorn.

Hon kommer hit i morgon.

Jag själv har Comhem så jag kan deras rutiner för Macanvändare.

Tack

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia.

Jo, hon har både  Hotmail och Comhem. Minst 4 olika Hotmailadresser med olika nummer   ( Exempel maria107@hotmail.com ) men varje gång vi försöker att använda något av dem, så dyker det upp ett popuppfönster som ber oss skriva in lösenordet. När vi då skriver in det lösenord hon TROR det är så händer ingenting. Jag misstänker två saker.

1.

Lösenorden är fel därför spottar popuppfönstret ut lösenordet.

2.

Har försökt för många gånger och därför tillåter inte datorn fler försök.

 

Då är det bara att återställa till fabriksläge. Hon har inget av värde på datorn.

Hon kommer hit i morgon.

Jag själv har Comhem så jag kan deras rutiner för Macanvändare.

Tack

Kalle

 

Okej, men det är bra att du är en duktig mac-användare.

Att fabrikställa en pc kommer ju inte hjälpa iom att hon har sumpat sina lösen, fyra ggr dessutom.

 

Logga in på hennes webmail via din MAC, så kommer du märka.

Mao, hon får skaffa ett femte hotmail, och hålla ordning på sina login.

 

Gällande Comhems mail, får ni ringa supporten och be dessa skicka hem nya lösen - logiskt käre Watson eller? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men det är bra att du är en duktig mac-användare.

Att fabrikställa en pc kommer ju inte hjälpa iom att hon har sumpat sina lösen, fyra ggr dessutom.

 

Logga in på hennes webmail via din MAC, så kommer du märka.

Mao, hon får skaffa ett femte hotmail, och hålla ordning på sina login.

 

Gällande Comhems mail, får ni ringa supporten och be dessa skicka hem nya lösen - logiskt käre Watson eller? ;)

 

 

Jo jag vet att Comhem skickar brev med lösenord och annat, men det tar tre dagar.

Jo jag misstänkte att man först måste logga in innan man kan återställa till fabriksläge.

Men vi vet att det är massor av dessa slarvers där ute som trots glömda lösenord kan återställa sin dator, men jag har ingen aning om detta på pc.

(Dom där 4 sumpade lösenord är bara i mejl.)

 

Tack

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att Comhem skickar brev med lösenord och annat, men det tar tre dagar.

Jo jag misstänkte att man först måste logga in innan man kan återställa till fabriksläge.

Men vi vet att det är massor av dessa slarvers där ute som trots glömda lösenord kan återställa sin dator, men jag har ingen aning om detta på pc.

(Dom där 4 sumpade lösenord är bara i mejl.)

 

Tack

Kalle

 

Ja? jag pratar endast om hennes mailkonton, dessa kan du komma åt från din dator, eller MAC menar jag.

Kan du inte det så får hon fortf. skaffa ett femte hotmailkonto, comhemkontot måste hon ändå vänta på.

 

Jag ser inget problem, mer än att hon är osedvanligt snurrig, och får skärpa upp sig.

 

[END OF DISC.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag pratade med henne ikväll och hon skall ta med sig detaljerna så vi kan gå in på webbmejl  på min iMac i morgon.

 

Det konstiga var igår när jag testade att skicka mejl till henne med hennes ena hotmejladress så gick det iväg utan att jag fick ett meddelande att det inte fanns någon mottagare. Det borde innebära att hennes mejl fungerade. Men sen när vi försökte hitta mejlet i hennes inkorg så var det tomt och ett popuppfönster dök upp där man ville att vi skrev in lösenordet. Där fastnade vi.

Tack alla för hjälpen. Jag tror som sista gissning att hon har i flera dagar under flera månader försökt logga in med samma lösenord som för länge sedan kommit upp i maxantal inloggningar och därför har hennes LapTop korkat ihop. Det låter som att vi måste radera samtliga maikonton och börja om från början, men då behöver vi både ett lösenord för att radera kontona och ett för nya mejlkontot. Vi sitter i en rävsax tror jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tidigare sagt, om problemet BARA är lösenorden till Hotmail så är det ju bara en webbsida och har det inte med själva Windows installationen att göra, detta gäller för Hotmail (tror att detta är aktuella uppgifter):

 

* Om du inte loggar in under 30 dagar (eller inom 10 dagar från det att du registrerat kontot) inaktiveras ditt konto. När kontot inaktiveras tas alla meddelanden, mappar och kontakter bort, men kontonamnet är kvar.

* Om kontot är inaktivt i ytterligare 90 dagar tas det bort permanent.

Så mycket möjligt att kontona där är borta och så dess innehåll, till mailen på comhem, kan hon logga in via "mina sidor" på comhem.se och få nytt lösenord direkt på skärmen.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet gäller för närvarande att ett Microsoft-konto (hotmail, outlook, live) stängs av efter 1 år utan inloggning och efter ytterligare 30 dagar släpps e-postadressen fri och vem som helst kan registrera den på nytt.

 

Om man inte kommer in på sitt Microsoft-konto kan man försöka få det tillbaks genom att skapa ett supportärende via Microsofts formulär: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-live/id-support
Man väljer Jag har problem med att logga in.

Man måste vara inloggad med ett Microsoft-konto när man gör det och man ska ange samma konto som kontaktadress.
 

Jag tror som sista gissning att hon har i flera dagar under flera månader försökt logga in med samma lösenord som för länge sedan kommit upp i maxantal inloggningar och därför har hennes LapTop korkat ihop.

En dator påverkas inte det minsta av att man gör många misslyckade inloggningsförsök.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant det där med att en vilande inloggat mejlkonto försvinner har jag ingen egen erfarenhet av, eftersom jag får massor av mejl varje dag på min Mac.

Däremot tror jag inte på det Cecilia säger att man kan logga in hur många gånger som helst utan att bli spärrad. Det är ju själva grejen. Tjyvarna skulle då kunna hålla på att logga in tills de lyckas.

Apple ger dig 5 försök sedan måste du kontakta dem som per brev skickar nytt lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade inte som du skriver. Men att ett konto blir spärrat är inte samma sak som att det stängs av för gott och e-postadressen kan registreras av vem som helst. Ett spärrat konto kan låsas upp via länken jag gav, men ett avstängt konto har förlorat all information och man kan inte få tillbaks kontot pga att man haft det förut, utan man får tävla med alla andra om att registrera kontot på nytt när det släpps fritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant det där med att en vilande inloggat mejlkonto försvinner har jag ingen egen erfarenhet av, eftersom jag får massor av mejl varje dag på min Mac.

Däremot tror jag inte på det Cecilia säger att man kan logga in hur många gånger som helst utan att bli spärrad. Det är ju själva grejen. Tjyvarna skulle då kunna hålla på att logga in tills de lyckas.

Apple ger dig 5 försök sedan måste du kontakta dem som per brev skickar nytt lösenord.

 

Min mac å min mac och mitt apple..

 

"Tjuvarna" kan inte hålla på tills det kan det.. en webmail fungerar som så att du får 3-5 försök,

därefter åker du på en delay på 10min-1 timma. Där har du spärren.

 

Att Apple sköter detta via brev, det vill jag se innan jag tror på det.. men de kan vara sant för de

ligger tio år efter i det mesta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion. Du har rätt. Apple ordnar det på plats om man går in på Support. Comhem har alltid per brev skickat inloggningsuppgifter för nytt majlkonto. Visst kan man gå in på deras hemsida och mina sidor och hämta nytt lösenord, men jag har aldrig behövt göra detta, så därför blandade jag ihop vilket som  är vad.

Med alla tips så är jag säker på att vi idag kommer att lösa problemet. Det sista tips jag vill ha hjälp med är:

Vi höll på i flera timmar för att hitta någon form av startsida där alla ikoner för internet, mejl,osv  men hittade ingen sådan. Vilken knapptryckning skall jag använda för att hitta startsidan. Jag testade med tangenten med windowflaggan på, men den förde mig inte till sidan där jag kan klicka på exempel mejl.

 

Lite synd det macfolk varnat mig för att gå in på ett windowforum och nämna mac.

Skulle vi göra en test med 100 personer som aldrig sett vare sig window eller macdatorer, så är jag övertygad om att man kommer längst och löser problemen fortare på en mac.

Exempel om jag vill öppna mejlfunktionen då går jag ner i docken och klickar på mejlikonen och blixtsnabbt ligger  mejlsidan framför mig.

Likadant är det med internet (Safari) och allt öppnar sig på en sekund.

Under de timmar vi höll på att leta efter allt möjligt på hennes Acer/Window hittade vi inget som tog oss till mejl.

Tack i alla fall.

Redigerad av iMacKalle
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite synd det macfolk varnat mig för att gå in på ett windowforum och nämna mac.

Skulle vi göra en test med 100 personer som aldrig sett vare sig window eller macdatorer, så är jag övertygad om att man kommer längst och löser problemen fortare på en mac.

 

hehe.. men puss på dej.

Du hamna hos rätt person, jag är så (o)lyckligt lottad att jag jobbar med båda delar - hårdvarumässigt.

 

Men du har faktiskt rätt, men det beror ju på att MAC är en trampcykel, smörja kedjan å trampa på, enkelt

simpelt men såå tråkigt, medans PC är mer Formel 1, den går att bestyckas vad fantasin tillåter.

 

Till skillnad från MAC så släpper pc/windows in andra i leken - kallas "tredjepart", det är först då grejerna

växer och utvecklas, allt blir roligare, än MAC's gamelmodiga politik. Det MAC klarar, klarar en läsplatta

lika bra, så "macbooken" är egentligen överflödig, hänger iMac-super-duper-Kalle med?

 

Också sant att Macägare proklamerar högljutt och tar sej på stort allvar, titta bara på ditt nick  ;)

Din fråga du hade tar vi senare ikväll, men under tiden springer du å köper dej en PC, joinar oss och byter nick?

Vad sägs om Rally-Kalle?  :D

 

Mvh marion - PC-muppar har roligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion, du har glimten i ögat och det är ju det hela saken gäller. En del gillar vissa saker och andra helt andra. Sedan är nog många som mig, bor granne med en Appleaffär och därför köpte jag min första dator där och i stället för att byta och traggla igenom ett nytt datorspråk så fortsätter jag med det jag har.

Jag gör animeringar och har hört att då är mac bättre än pc.

 

Jag håller helt med dig om att Apple efter att Jobs dog inte kommit ut med värst många "Aha" prylar. Men då har jag också hört att nya Window 8 inte gillas av så många så de kör hellre på Window 7.

Hoppas vi hörs igen.

Tack

Kalle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken knapptryckning skall jag använda för att hitta startsidan. Jag testade med tangenten med windowflaggan på, men den förde mig inte till sidan där jag kan klicka på exempel mejl.

 

Hej på dej igen iMac-Super-Skalle ;)

Till ämnet nu, så får vi gosa en annan dag. Vad jag fattar det som vill du ha ut genvägar från

webläsaren, tex websidor hon besöker ofta..

 

..samt vissa program som ligger på start-knappen. Lägga dessa på skrivbordet, så din väninna lätt kan navigera?

Isf. vilka program-ikoner handlar det om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej som jag skrev, så vill jag helt enkelt klicka på någon tangent för att få upp mejlsidan och därifrån börja lägga in ett nytt konto.

Webbsidor har med webbläsaren och det tar vi senare.

Det måste finnas en startsida där jag kan klicka på det jag vill öppna.

Min andra granne har en annan LapTop dator (Ny) med window och hon behöver bara klicka på tangenten med windowflaggan så kommer hon till startsidan. Klickar hon då på ljusblåa fönstret med mejlikonen  så öppnas mejlprogrammet där man kan göra allt som har med mejl att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hamnar du? Det kan vara så att antingen är Mail-appen bort-tagen från Start-skärmen eller så är den flyttad till höger. Scrolla i sidled och tita efter.

 

Fungerar inte det:

Tryck in Win-tabgenten och skriv "mail" (utan "") och titta uppe till höger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej som jag skrev, så vill jag helt enkelt klicka på någon tangent för att få upp mejlsidan och därifrån börja lägga in ett nytt konto.

Webbsidor har med webbläsaren och det tar vi senare.

Det måste finnas en startsida där jag kan klicka på det jag vill öppna.

Min andra granne har en annan LapTop dator (Ny) med window och hon behöver bara klicka på tangenten med windowflaggan så kommer hon till startsidan. Klickar hon då på ljusblåa fönstret med mejlikonen  så öppnas mejlprogrammet där man kan göra allt som har med mejl att göra.

 

Det är skillnad på Windows 8 där det finns en startskärm med direktåtkomst till t ex en enkel mejlapp och Windows 7 där man får installera ett mejlprogram eller använda webbmejl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej som jag skrev, så vill jag helt enkelt klicka på någon tangent för att få upp mejlsidan och därifrån börja lägga in ett nytt konto.

Webbsidor har med webbläsaren och det tar vi senare.

Det måste finnas en startsida där jag kan klicka på det jag vill öppna.

Min andra granne har en annan LapTop dator (Ny) med window och hon behöver bara klicka på tangenten med windowflaggan så kommer hon till startsidan. Klickar hon då på ljusblåa fönstret med mejlikonen  så öppnas mejlprogrammet där man kan göra allt som har med mejl att göra.

 

Okej, men vänta nu, din "väninna" (som gäller nu) har Win7, och din "granne" har en ny dator troligen. Win8 - eller?!

Skrivbordslayout och genvägar skiljer kraftigt på dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, förmodligen.

Nu läser jag innantill. Denna dator är en

Aspire one 753

Window 7 Home Premium

Intel Celeron

 

Fortsätt nu.. hon har Win7, det är konstaterat sedan ditt första inlägg.

Är det mailhanteran för Comhem du vill ha hjälp med?

Kan det vara som så att du hittar ingen, är det så du menar?

 

Nu får du prata klartext Kalle, detta är ingen mac, utan en avancerad genuin pjäs,

då måste man man koppla på hjärnan ;)

 

Jag tror du kanske letar efter Windows Live Mail, som är gratis!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...