hiller Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Var finns funktionen i vista ,där man kan skapa en startskiva i de fall då ordinarie skiva saknas. Skapa säkerhetskopia av hela datorn, har jag hittat. men om den kopian läggs på extern h-disk måste jag först ta mig in i datorn, för att kunna hämta kopian från h-disken. Produkt kod sitter på datorn (OEM-skivan har jag inte). OEM-licens omöjligör nedladd från Microsoft!? Om jag har flera backup på externa h-disken ,har jag då möjlighet att välja vilken jag vill ladda hem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Så här skapar du en "recovery disc" (räddningsskiva för Vista men du kan inte installera Operativsystemet med denna): http://www.vistax64.com/tutorials/141820-create-recovery-disc.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 När man startar Vista för första gången uppmanas man att göra en Recovery, vilket jag gjorde när jag köpte min Toshiba laptop för 6 år sedan, med Vista på. Jag tror det blev 2-3 CD skivor. Gör man det, så försvinner sedan den möjligheten, man fick alltså bara en chans. Så enda chansen nu är att du hittar en Vista i samma version du har på nätet. En OEM, för du har ju den viktigaste biten i behåll, din produktkey. Lättast är att söka på Google och ladda ner med lämpligt program, troligen den ISO-fil det handlar om och bränna den på en DVD eller CD, vilket som passar, alternativt via USB. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Av ren nyfikenhet, vilken version av vista gäller det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hiller Posted February 21, 2014 Author Share Posted February 21, 2014 Windows Vista Business. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ture Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 här är något du kan kolla på http://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/57-windows-vista-direct-download-links Med vänlig hälsning t Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Av en händelse så köpte jag en vista business till dotterns dator som också har en oem lic. Den fungerar alldeles utmärkt att installera, det som saknas är bara alla de skräpprogram som man får med.. de som man ändå avinstallerar. Om man vill ha programmen finns de oftast att ladda ner från datortillverkaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hiller Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 Tack för alla förslag. Jag fick kontakt med förra ägaren till datorn , så jag avvaktar hans förslag.. Tack än en gång för ert engagemang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts