Gå till innehåll

Lösenordsprogram


CGD

Recommended Posts

Jag vet att det finns flera lösenordsprogram.

Men hur fungerar de?

Finns det något där jag skriver in ett lösenord när jag startar datorn och sedan skriver programmet in alla användarnamn och lösenord på alla sidor jag öppnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Internet Explorer ;):D du skriver in ditt lösenord när du loggar in i Windows lösenorden finns sparade i Internet Explorer / Windows Valv och fylls i automatiskt (Y)

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Glädjande då att Firefox också kan spara dina lösenord till webbsidor. :)

Och det fina med Firefox, till skillnad från vissa andra mindre sofistikerade webbläsare, är att det även har ett huvudlösenord som man kan skydda de sparade lösenorden med. Så räcker det att man kommer ihåg ETT lösenord.

Du skriver alltså in huvudlösenordet första gången webbläsaren vill hämta ett lösenord ur din skyddade lista, inte direkt när du startar datorn.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder ett program som heter Keepass och som fungerar ypperligt. Dock så anger det inte user och lösen per automatik på olika sidor eftersom det sköter webbläsarna själva, men eftersom jag inte litar fullt ut på dagens webbläsare så ber jag programmet att ange user och lösen krypterat på sidorna vilket fungerar lika snabbt och säkert. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det fina med Firefox, till skillnad från vissa andra mindre sofistikerade webbläsare, är att det även har ett huvudlösenord som man kan skydda de sparade lösenorden med. 

Räknas OS-användarautentisering som sofistikerat? Revision 238552:

Add option to reauthenticate the OS user before revealing passwords.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nicklas.

Jag hittade vad du menade. Men jag använder även CCleaner som ju tar bort internetspår. Hur fungerar detta ihop med Firefox,s lösenord? Behöver jag spara kakorna från de olika platserna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknas OS-användarautentisering som sofistikerat? Revision 238552:

Möjligt, vet inte exakt hur de menar men bara att de överväger något istället för den nonchalanta inställning de haft tidigare är ju ett steg i rätt riktning. Chrome som webbläsare räknas dock fortfarande inte som sofistikerad. Lär dröja innan jag ger det en ny chans, om någonsing. 

 

Nicklas.

Jag hittade vad du menade. Men jag använder även CCleaner som ju tar bort internetspår. Hur fungerar detta ihop med Firefox,s lösenord? Behöver jag spara kakorna från de olika platserna?

De sparade lösenorden raderas inte av CCleaner. Kakorna gör det däremot om du inte gjort undantag för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad de vill vinna med att koppla det till OS-kontot men det kanske blir jättebra så. Oavsett så lär det vara ett steg i rätt riktning, så kul för de som kör Chrome att Google äntligen fattat hur fel de haft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Kasting förklarar i en kommentar:

On Windows, Chrome stores your passwords as data encrypted by your OS user account password.  The access model is thus very similar to Mac OS' keychain, and thus if you're going to prompt for a password to access the data, the user account password, not a Google sync password, is what makes sense.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...