Gå till innehåll

Vad kostar bredbandsanslutningen?


Recommended Posts

Jag har i dag ADSL 24/3. Det är max på den orten där jag bor. Nu erbjuder kommunen fiberanslutning om tillräckligt många är intresserade och till ett pris av 18 000 kr minus eventuellt ROT-avdrag. (Inte klart ännu) men då skulle det bli 15 831 kr för en "nyckelfärdig installation", som dom säger.

 

Ni som bor på småorter ute i landet, har ni en liknande situation? Har ni fått betala ~ 16 000 kr för fiberbredband?

 

Tilläggas kan att enda alternativet är Trådlöst Bredband, men det är dålig mottagning här på orten så det är nätt och jämnt att en vanlig mobiltelefon fungerar här. Teliaabonnemang och några enstaka andra är det enda som fungerar. Jag minns inte siffrorna, men har för mig att Trådlöst Bredband är långsammare än det ADSL jag har nu. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har betalat 14900 i statsnätet men sen tillkommer Router ock avtal med en internetleveratör har sen tidigare fjärrvärme så det var bara att trycka i fibern

Har inte ångrat mej gå ihop ock gräv brukar vara någon lokal maskinstation som håller på med detta vet dom som gjort så och betalat 12000

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som 18 000 kr är ett överkomligt pris. Jag sa det inte i inledningen, men vi bor alltså i en villa. Vi bor inte i kommunens centralort utan i en "by" i utkanten av kommunen. Jag har tolkat det som att det är kommunens IT-bolag som kommer att äga fiberkabeln, så därför tror jag inte att det kommer att fungera med något "byalag" som slår sig ihop. IT-bolaget säljer nog bara en paketlösning till varje intresserad hushåll, gissar jag. Det skall hållas en informationsafton om någon vecka och då kanske man får reda på mera?

Det finns ren landsbygd med jord- och skogsbruksfastigheter inom kommunen. Där vet jag att dom har slagit sig ihop och grävt själva etc. etc. Men man måste ju ändå ansluta sig någonstans till det befintliga fibernätet. Och då gäller det ju att man bor i närheten av något sådant.

Men i mitt fall blir det fiber ända in i huset, om jag godtar priset. Det blir att grubbla lite över detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så därför tror jag inte att det kommer att fungera med något "byalag" som slår sig ihop.

 

Nej precis. Så du får ju driva detta själv, och hur intressant & kostsamt blir detta för kabelbolaget?!

Du har ju idag 24/3, kanske når upp till 17/2, och det torde de flesta bönder vara supernöjda med.

 

Fråga mej inte poängen med ditt drag?! Jag har avstått fiber 100, och valt 10Mb, märker ändå ingen skillnad,

mer än att nån enstaka film tar en timma att dra hem istället för en kvart. 

 

Du har trasslat in dej i ett i-lands-problem, som du egentligen kan försvara, en fixidé  :D .. men låt mej gärna höra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion, du har nog inte förstått ursprungsfrågan. Gå till första inlägget och läs där. Jag skall inte gräva ner några kablar. Det är kommunen som vill göra det och sälja en anslutning till mig. Min fråga var då om det priset var "normalt". Vissa svar som jag har fått här och även på andra håll tyder på att en anslutning till en villa ligger på den summan, ungefär.

Förslaget med samfällighet/byalag var alltså inte mitt.

Eftersom det handlar om fiber så blir det ju maxhastighet på anslutningen antingen man vill det eller inte. Om jag nu skulle vara intresserad av teve och telefon m.m på samma gång, så ryms ju det på samma fiber. Och vill jag nu ha detta till det priset, så varför skall man snåla på hastighet när möjligheten finns där? Detta aktuella fallet är vårat fritidshus. Vi bor egentligen i storstaden (08-) och där har vi fiber med högsta hastighet, så jag är inte ovan med det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion, du har nog inte förstått ursprungsfrågan. Gå till första inlägget och läs där. Jag skall inte gräva ner några kablar. Det är kommunen som vill göra det och sälja en anslutning till mig.

 

Jag läste mycket riktigt ditt inlägg #1, du säger:

"Nu erbjuder kommunen fiberanslutning om tillräckligt många är intresserade och till ett pris av 18 000 kr"

 

Och i ditt inlägg nr #7 påpekar du detta igen - citat:

"så därför tror jag inte att det kommer att fungera med något "byalag" som slår sig ihop."

 

Så vi är eniga, du kommer tämligen bli ensam på banan, och det blir ditt första problem. Om priset på 18.000:-

är rätt eller fel avgör marknaden - och "marknaden" är DU i detta fallet  ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i dag ADSL 24/3. Det är max på den orten där jag bor. Nu erbjuder kommunen fiberanslutning om tillräckligt många är intresserade och till ett pris av 18 000 kr minus eventuellt ROT-avdrag. (Inte klart ännu) men då skulle det bli 15 831 kr för en "nyckelfärdig installation", som dom säger.

 

Ni som bor på småorter ute i landet, har ni en liknande situation? Har ni fått betala ~ 16 000 kr för fiberbredband?

 

Tilläggas kan att enda alternativet är Trådlöst Bredband, men det är dålig mottagning här på orten så det är nätt och jämnt att en vanlig mobiltelefon fungerar här. Teliaabonnemang och några enstaka andra är det enda som fungerar. Jag minns inte siffrorna, men har för mig att Trådlöst Bredband är långsammare än det ADSL jag har nu. 

 

Två kolleger som bor i utkanten av Stockholms kommun resp. i en kommun lite längre ut har båda fått erbjudanden i ungefär samma prisklass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...