Gå till innehåll

inketera

Recommended Posts

Nyköpt dator med windows 8.0.

Gjorde en "återställningspartion" på extern HD med två partioner. (I på ca 200GB och K ca 800GB.)

Uppgraderade till 8.1 för några dagar sedan utan problem.

Idag formaterade jag "återställningspartionen" (I) för att göra en ny.

 

Använde mig av windows eget "avancerade återställningsvertyg".

När det var klart öppnade jag Partion Assistant - o blev inte glad.

 

Partion I (tidigare ca200GB) hade nu reducerats till 32 GB - (med återställningsenhet - om den funkar vet jag inte).

Partion K (tidigare ca 800 GB) hade nu blivit nästan 890 GB, bokstaven var borta och partionen Unallocated.

 

Försökte med Recuva som naturligtvis inte kände av partionen.

 

Hur löser jag detta så att jag ev. kan återställa filerna??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ute på okända marker.

File scavanger finns på datorn (ej installerad) för test.

Bifogar två bilder - partition assistant och FileScavanger.

 

På den aktuella HD:n känner FileScavanger av partition I (disk 4). Min K-partition som blev till * kan jag inte se.

 

Vägled mig!

 

 

 

 

post-10647-0-70041200-1394004072_thumb.p

post-10647-0-30204500-1394004114.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter gogglande kom jag till insikt att mitt program AOMEI Partition Assistant Pro innehåller Partition Recovery Wizard.

Körde det och partition I återställdes (innehöll Återställningsenheten - så den var egentligen ointressant).

Partition * (Unallocated Partition) var den som innehöll filer jag ville ha tillbaka. Försökte en gång till med AOMEI men misslyckades.

 

Var övertygad om att filerna var förlorade. Så AOMEI fick göra en partition av * och fick Drive Letter L.

Körde sedan Recuva som hittade 5 637 filer (de flesta mp3-filer). Återställde några för att se hur resultatet blev. Det var inget glädjande.

 

Skannade med File Scavanger - programmet fann 176 113 filer.

Köpte programmet för 52 dollar (med skatt 65) och valde att återställa ungefär hälften av filerna. Processen tog ca 2 timmar (skanningen 8).

 

Samtliga .doc är oläsbara. (Ska söka info för att försöka laga.) .rtf-filerna har förlorat formateringen - bl a insatta bilder.

.exe-filer totalt misslyckat.

Övriga filer ok - dock har jag t.ex. 782 pdf-filer som måste öppnas för att se innehåll och få rätt "namn" i stället för 1-782 . (Gissa om jag är glad att ca 50 GB musik- och bildfiler var kopior!!)

 

Tog bort partitionerna på disk 4 - formaterade och gjorde nya.

 

Under hela processen har övervakningsprogrammet för HD:arna (HardDiskSentinel) berättat att disk fyra är ok eller "Icke aktiv".

I händelseloggan finns ingen information om orsaken till "förstörelsen".

 

Vad har jag lärt mig?

Att kopior är viktiga!!!

Att jag inte kommer att använda Windows "avancerade återställningsvertyg" igen eftersom jag inte vill riskera att samma sak händer en gång till.

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

 

Köpte programmet för 52 dollar (med skatt 65) och valde att återställa ungefär hälften av filerna.

 

Övriga filer ok - dock har jag t.ex. 782 pdf-filer som måste öppnas för att se innehåll och få rätt "namn" i stället för 1-782 . (Gissa om jag är glad att ca 50 GB musik- och bildfiler var kopior!!)

 

 

Okej, du kunde fråga så hade du fått en licens från mej.

Jag vet om att filerna kan byta namn till "unknown", men version 4.2 brukar alltid behålla rätt filnamn.

Skall du göra ett nytt försök? Du skall välja; "visa deleted files och köra long search"

post-6485-0-18958200-1394212635.jpg

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...