Gå till innehåll

Hårdisken tappar kapacitet...


Recommended Posts

>:(

Hej..

Jo det är så att min C: disk  började i förra veckan bete sig konstigt, den säger att jag har on om ledigt utrymme.. tog bort 2GB, men efter några dagar så blir det mindre och mindre igen.. Verkar ej som det är någor filer som tillkommer, va jag märker, och har kört virusprogram osv. men dessa hittar inget konstigt..

Kan det vara hårddisken som börjat "hälsa hem" eller är det XP Professional som har surnat till?

Någon som känner igen problemet och vet va man kan göra??

Önskar svar snarast.. annars är det väl tyvärr en omläggning av systemet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Visst kan det vara diskhaveri på gång ..... men

Har du rensat ut allt "junk" dvs med CCleaner  ? 

http://www.ccleaner.com/

Alla program du inte använder ?

1 hårddisk bör sedan alltid ha minst 10% ledigt för att inte bli

helt defragmenterad på nolltid.

Så har du defragmenterat ?  (Men först ska allt "Junk" ut)

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej..

Joo men jag skall köra CC cleaner får vi se om det funkar.. brukar annars ha ca 15-20% ledigt på C:

Jag har lagt in Messenger Live Betan, det var nästan då det började.. tog bort den nu och genast blev det 700Mb ledigt.. men försvinner ibland några megabyte nu undertiden jag skriver med dej..

Det är det som förvånar mig.. att det försvinner lite hela tiden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kan ju ha nåt som totalt spårat ut som äter minne.

Spionprogram och Trojaner är vanligaste minnesätaren dvs

egna skumma processer.

Ökar minnet > mindre MB eftersom det är SWAP filen som får

ta smällen när fysiska minnet tar slut.

Virusprogram tar då INTE bort spionprogram.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo, verkar som sagt vara något som äter upp mitt minne.. det är ingen internetaktivitet så det är inget som använder internet.. men det verkar som att det är något som kommit in eller om det är Windows som fått spunk.. Har MS Defender, Kaspersky som virusprogram, samt har kört Adaware, men hittar ej några "konstiga" filer... Fasen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej "plun".

Körde kontrollen igår.. den hittade 2-3 grejer, men inget märkvärdigt, men det verkar som att det fortsätter med "kapacitetsförlusten".. fasen.. undrar vad det är..

Antingen är det hårddisken som börjar säga ifrån, operativssystemets styrning som håller på att braka ihop, eller något virus/skräp som ligger och förstör..

Det är ingen process som är igång som syns via taskmanager, datorn funkar i övrigt.. Verkar vara "snabb" även att det bara ibland är 19mb ledigt, tycker den borde sega ihop, så nått är det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur mycket allokeras i din burk ?

Du ser direkt om något sticker iväg.

Klicka på Minnesanvändning 2 gånger så får du "värstingarna" först.

task.jpg

Nåt p2p prog som ligger och "tankar" ?

Har aldrig hört talas om någon "osynlig" hårddiskätare mer än dåliga program och malware.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej..

Joo men har kollat den och ser inget som "viker ut"

Skriver topp 5

iexplorer.exe  28.360kb

msnmsg.exe  24.696kb

svchost.exe  23.976kb

explorer.exe  20.408kb

gcasDtserv.exe  15.192kb

Har kört scandisk och grejer.. men ej hitat något..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du..

Jasså kan den få för sig sådant?

Det låter juh inget vidare, får nog gå över till Defendern, har gjort det på min bärbara och funkar fint.

Märkte igår en sak.. Har Live Messenger betan installerad, och när jag stängde ner den ökade diskutrymmet med 300mb ca, men det är inte bara när den är igång som det försvinner.

Var avstängd inatt, då hade jag 900mb ledigt, idag på morgonen var den siffran 550mb ledigt, har aldrig varit med om att det försvunnit "kapacitet" så över en natt..

Drivrutinerna är Up to date, förutom BIOS och liknande då jag itne vet om jag vågar ge mig på det..

men grafikkort etc. är uppdaterade till nyaste mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...