Gå till innehåll

Cachelagrings problem. Ramminne


ArvidH

Recommended Posts

hej. Jag har problem med att min dator cachelagrar hur mycket som helst på ramminnet. Jag har 16GB ram och det cachelagras drygt 12GB. Problemet är att om jag startar ett spel (t.ex. Csgo eller arma 3) så får jag stora problem med fps drops. Enda lösningen på problemet jag har hittat är att starta om datorn. Då flyter det på tills det har fyllt ramminnet igen med cachelagrade filer. Min fråga är Går det på något sätt att begränsa mängden data som får cachelagras på ramminnet. Eller finns det något sätt att rensa minnet utan att starta om datorn. Tacksam för svar. MVH// Arvid 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för program som är igång?

Normalt sett slutar program ta upp minne om dem avslutas, men vissa har buggar som har en tendens att göra att dem tar upp extra mycket ram.

Kika i t.ex aktivitetshanteraren vilka program som använder stora delar av RAM-minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ända program som använder stora delar ram vad jag kan se är Google Chrome. De spel som tar mest ramminne är Arma. Men det kan fylla ramminnet utan att jag startat Arma över huvud taget. Jag har även steam igång. 

 

Jag kan inte se att något program använder mycket ramminne. Jag kan alltså inte hitta vilket program som cachelagrar så mycket i ramminnet. Det syns inte i aktivitetshanteraren. 

 

Så här står det i aktivitetshanteraren. 

Fysiskt minne

Totalt: 16382

Cachelagrat: 12386

Tillgängligt: 12412

Ledigt: 36

 

Det blir problem när ledigt går ner under 2000. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har du kikat i aktitetshanteraren (http://www.ittankar.se/wp-content/uploads/2013/10/aktivitetshanteraren.png ) om du klickar på raden "Privat arbetsminne" så kommer det sortera vilket program som använder mest överst.

Har du mixtrat något med windows växlingsfil?

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är där jag har kollat. Och inget program använder onödigt mycket ramminne. Det som använder mest ramminne är arma men jag skulle vilja att det använde mer just när jag spelar spelet. Jag kan inte se vilket program som gör att det cachelagrar. Om det ska synas på Privat arbetsminne så ser jag det inte. Och när jag gör en snabb överslagsräkning i huvudet så blir det ca 2GB som används av aktiva processer. Det minne som fylls med cache är alltså det minne som inte används. Vilket ligger mellan 3,5 GB och 4 GB Övriga 12 gb fylls av cache och när jag startat till exempel arma så får den inte tillgång till mer minne än det som står som ledigt. alltså. cachelagrade filer tas inte bort från minnet för att ge plats för arma i detta fall. 

 

Såhär ser det ut just nu när jag tar fram resursövervakaren. https://www.dropbox.com/s/w6xp8czdezwet1s/Screenshot%202014-03-07%2012.31.53.png

 

Vad jag vet har jag inte laborerat något med växlingsfil. Vet inte ens hur man gör. 

 

MVH/ Arvid. Och jag måste säga att jag är tacksam för att ni ägnar tid åt mitt problem. :D

Redigerad av ArvidH
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...