Gå till innehåll

Kommando i kommandotolken


JonnyS

Recommended Posts

Förr i tiden när DOS användes har jag för mej att man på något sätt kunde programmera DOS gränssnittet.

Låt mej förklara.

I olika foldrar har jag fölande exemplar av cmd.bat fil liggande:

' cmd.exe /K "dir" '.

Kör jag den filen så öppnas ju en kommandotolk och innehållet i den aktuella folder visas. Ger jag kommandor 'dir' igen så visas ju innehållet på nytt. Men nu har även kommandot 'dir' sparats, så med pil-upp kommer kommandot upp igen och trycker man 'enter' så körs dir igen. Har man använt flera kommandon så sparas även dessa.

Men i det gamla DOS gränssnittet kunde man väl på något sätt programmera in ett antal kommando utan att först köra dem. Sedan använda pil-upp och pil-ned för att scrolla mellan kommandona, välja det man ville köra och trycka på 'enter'.

Det var väldigt praktiskt på den tiden.

Går det att göra så i dagens kommandotolkar?

Så att man t.ex kan lägga till ett antal kommandon i batfilen och sedan scrolla igenom dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

ett alternativ är att ersätta kommandotolken med ett tredjepartsprogram som t.ex Clink som har "•History persistence between sessions", som alltså kommer komma ihåg kommandon som använts mellan sessionerna. https://code.google.com/p/clink/

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...