UEFI-partition i Windows 8.1

Beldia

Recommended Posts

När jag installerade om win 8.1 så gjorde den en extra partion som heter UEFI

så nu har jag den stora Partio9nen (c:)

en system partion på 300 MB

samt den extra partionen

Är det någon som vet vad den partionen är till för något?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är fullt normalt. Partitioneringen på en UEFI-maskin innebär per automatik extra partitioner jämfört om man kör i "BIOS" eller "Legacy mode" som det även kallas. Lite mer om UEFI i den här tråden:

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/27203-uefi-tr%C3%A5den-som-ger-dig-allt-du-beh%C3%B6ver-veta/

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

• Liknande innehåll

• Av eklov
      Hej, jag har köpt en 4TB hårddisk att ersätta min 1TB hårddisk, utan att förstå problematiken med MBR/GPT.
      Nu har jag fattat att jag måste ha UEFI Boot enabled. Går jag in på moderkorttillverkarens support på nätet hittar jag bilden Bios.jpg.
      Den bios jag har stöder inte UEFI. Se nedan. På hemsidans bild syns inte version V1.6 (som jag har), bara versionerna V1.5 och V1.7.
      För version V1.7 verkar det som om jag skulle kunna få igång UEFI Boot etc. Har jag fel? Om jag har rätt undrar jag:
      Om BIOS uppdateras, försvinner min Windows-installation i C:\ då? Jag har en SSD till C:\. Måste alla hårddiskar efter uppdateringen vara GPT? Jag tänkte uppdatera BIOS med W7 i datorn och sedan uppgradera till W10. Är det rätt ordning? Hoppas jag får klarhet!

Egenskaper för BIOS:
      Leverantör                           American Megatrends Inc.
      Version                                 V1.6
      Publiceringsdatum             09/16/2010
      Storlek                                  2 MB
      System BIOS version         8.15
      Startenheter                        Floppy Disk, Hard Disk, CD-ROM, ATAPI ZIP, LS-120
      Funktioner                           Flash BIOS, Shadow BIOS, Selectable Boot, EDD, BBS
      Standarder som stöds      DMI, ACPI, ESCD, PnP
      Expansionsmöjligheter     ISA, PCI, USB
      Virtuell maskin                   Nej
      Moderkort                           MSI H55M-ED55 (MS-7635)

• Av Hans42
      Jag har en ssd 265 Gb i min desktop och har inte brytt mig så mycket om den. Men nu upptäcker jag att disken är nästan full,8,29 Gb ledigt. Försökt göra systemåterställning, men stängde av datorn efter en timme då den bara sot och talade om att uppdatering pågår.... Nu finns inga återställningsval kvar när jag försöker återställa till tidigare tidpunkt.

Vad händer när C: blir totalt full? För det kommer den väl att bli inom kort. Vet ju inte vad jag kan rensa bort. Någon med kunskap?
    • Av .RIHTT
      Kommer ihåg att när Windows 8.1  lanserades så marknadsförde vissa exempel på  funktionen strömma skrivbord
      (Dell ?) För att nå sin dator via en  windows tablet  etc.

Helt enkelt  Fjärrskrivbord antar jag.

Info länkar:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/remote-desktop-connection-faq#1TC=windows-7

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/remote-desktop-app-faq#1TC=windows-8

Jag har behov av att jobba mellan hem/jobbdator  och har kört slut på teamviewer-kontot så att säga
      innan jag åter undersökte alternativa metoder.
      Den här appen  Fjärrskrivbord  skulle alltså lösa mitt behov?  Vill gärna dubbelkolla så att inget blir fel, vad ni anser om säkerheten osv... Utökade skrivbord,skärmar verkar svårt att ordna men enligt länkarna kommer detta fungera väl om jag vill arbeta med filer,program remote?

Jag kommer köra

Windows 7  Pro   =   slav
      Win 8.1                =   värddatorn

• Av bjom
      Jag har en surfplatta med Win 8.1 med Bing. Den drar mycket batteri i standbyläge (strömsparläge) och eftersom jag har ovanan att lämna plattan på medan jag gör annat i stället för att stänga av den helt vill jag ha ett energischema med möjlighet att välja viloläge (hibernation) i stället för strömsparläge. Men Windows kontrollpanel erbjuder bara ett schema - "balanserat" - och där  finns viloläget inte med, bara strömsparläget. Dock finns det ett viloläge, jag kan välja det manuellt som alternativ när jag stänger av plattan i Startmenyn (jag kör den klassiska Startmenyn).

Nu undrar jag om någon känner till om det finns något program eller script som fixar ett energischema där plattan går i viloläge i stället för strömsparläge efter viss tid.
    • Av Andreas Stenhall
      Jag har gjort en liten prestandamätning för att jämföra minnesutnyttjande i Windows 7 och 8.1. Åttan är faktiskt betydligt minnessnålare än 7:an!

Publicerad på om du vill ha mer detaljer
      http://www.theexperienceblog.com/2015/02/17/memory-usage-comparison-windows-7-32-and-64-bit-and-windows-8-1-64-bit/
    • Av Andreas Stenhall
      Efterföljaren till boken Windows 8 in the Enterprise är nu tillgänglig! Den heter "Enterprise Client Management Using System Center 2012 R2 and Windows Server 2012 R2".

Boken handlar om att hantera Windows 7 och 8.1 (men också andra enheter som iOS) på ett effektivt sätt. Boken tar upp allt från installation av klienten till vardaglig hantering, konfiguration och nedlåsning med säkerhetsmekanismer. Boken är skriven i en form som gör att du enkelt kan följa med i de guider som finns för att testa det vi skriver om i en labbmiljö.

Boken Enterprise Client Management finns tillgänglig på Amazon och Adlibris.