Gå till innehåll

Felmeddelande vid uppstart


Bertil76
Gå till lösning Löst av Bertil76,

Recommended Posts

Hej! Tog bort Samsung Kies helt och startproblem varje dag försvann. Men annat har kommit istället: Ikon:

"Undantag unknow software exception (0x40000015) uppstod ..... adress 0x001cb803"

"Klicka på OK om du vill avsluta programmet."

 

Vilket program?

Sökning på sifferkoderna ovan leder till Windows NT.

Kan jag ta bort Ws NT för att lösa problemet eller är programmet fortfarande en del av Windows?

 

Hälsningar Bertil (76-årig gubbe)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Bertil och välkommen hit! :)

Hade du startproblem med ditt Windows när du hade KieS installerat?

När uppkommer felmeddelandet som du beskriver?

Om felet uppstår vid uppstart av Windows så prova att gå in på start välj sedan kör och skriv "msconfig" (utan "") och gå sedan till fliken som heter "Autostart" där kan du se alla program som startar automatiskt när Windows startar, kika om där finns någon som kan härleda dig till ditt problem, kanske något med samsung, eller Kies, om du vill gå längre i att felsöka så kan du prova avmarkera alla och sedan starta om datorn och bekräfta att felmeddelandet är borta, sedan aktivera dem en efter en och se när problemet återkommer för dig.

Möjligtvis medan du är där att du kikar på fliken som heter "tjänster" och väljer där "dölj alla Microsoft-tjänster" och se om det finns något där som du kan inaktivera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar.

Nej, inga startproblem, bara att den här Ikonen dyker upp direkt på skärmen när jag startar upp. Inget större problem - bara att klicka bort - men den irriterar!

Tog bort Kies helt, men det gjorde ingen skillnad. Har återinstallerat det nu.

Har kollat på msconfig och sett ett par program som jag inte vet något om. Har avaktiverat dem och startat om. Ingen skillnad.

Finns inget om KIES där heller och det är nog jag som valt fel Forum när jag skulle ställa min fråga, men det var första gången!

Under Tjänster fanns inget konstigt, men jag testade ändå med att av-aktivera ett par där, men ingen skillnad.

 

Kan jag ta bort NT? Detta eftersom en sökning på nummerserierna som dyker upp i Ikonen leder dit!

Ett himla jobb att ta bort program och testa ett och ett...!

/Bertil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns alltså en ikon som du kan klicka på? eller se? kan du prova bifoga en bild på den?

0x40000015 är mjukvarans felmeddelande

0x001cb803 är vilken "adress" felet uppstått

NT betyder New Technology, och är en del av den teknik som själva Windows är baserat på det är inget som går att ta bort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag försöker få in en bild här, men det fungerar inte..!?? Försöker också med ett direkt meddelande till dig, men det är samma problem där - eller så förstår jag inte vad som menas?

Det borde ju vara Lägg till media. 

En e-postadress direkt till dig skulle gå bättre!

Hälsningar Bertil

PS Nu fick jag syn på Lägg till filer! Det fungerade! Här kommer ikonen.

post-18197-0-02685500-1395139303.jpg

Redigerad av Bertil76
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

och denna dyker upp varje gång du startar Windows och av sig själv så att säga, utan att du klickar igång något program?

 

 

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är lite att det inte ger några som helst ledtrådar till vilket program felet härstammar..

Nja dialogrutan (meddelandet) är skapat av systemet och själva felet (på Engelska) är rapporterat av programmet som slutat fungera, därav blandningen.

Får nog ändå be dig igen, köra msconfig och sen fliken autostart och välj "inaktivera alla" och sen starta om och se om meddelandet fortfarande dyker upp, för att försöka isolera problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med 1 eller två åt gången, och se när problemet återuppstår :)

Förstår att det är en del jobb men hoppas detta ska lösa ditt problem, återkom gärna med mera exakt information om vad det var för program när du (om du) lyckas lista ut det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Äntligen har jag kommit ut ur den karusell detta skapade, eller var det en tillfällighet.

Skall inte dra hela förloppet, men plötsligt låste sig datorn med en vit skärm. Kom ur det. Sedan svart skärm och avstängning med knappen.

Flera försök. Då kom plötsligt ett program upp från HP;"Skanna din hårddisk". Det lät ju bra...! 

Den skannade i 24 timmar!!! Ringde HP som gav mig rådet att stänga av programmet. Något resultat visades inte av skanningen.

Men sedan dess har det fungerat bra och jag tror mig ha lokaliserat felet till "Data Manager" - iMesh. Musikprogram som jag kanske bara kan avinstallera!?

Hälsningar Bertil76

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Bertil.

Började ana att något nog hade gått fel hos dig, men vilken tur att allt fungerar nu igen!

Är det en laptop du har, och är den av en äldre modell? (av ren nyfikenhet)

om du inte använder iMesh så klart att du kan avinstallera det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en stationär dator, Compaq CQ2848eo/i3/6GB, inköpt på Siba AB 130112. Valde den p-g-a att den hade Windows 7, så den var väl inte så färsk i tillverkningen. Hade provat W-8:an innan och gillade inte den!

Men jag hann knappt meddela dig nu att det fungerade så krånglade det igen! Stängde av ett par timmar och när jag startade upp igen, så fick jag ta till återställning! När den kom igång var ju Ikonen där igen, men det berodde ju på att jag återställde - då fick jag ju inte den version där jag nyss avaktiverat iMesh. Nu avinstallerar jag den i alla fall för gott så får vi se...!?

Har du mer tips är jag tacksam och tack för din hjälp så här långt!

Bertil76

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju samtidigt lite oroväckande om din dator behöver återställas varje dag eller ens varje vecka, om det är något problem som fortsätter återkomma så kanske du borde lämna in datorn (antar att du har garanti kvar på den) och få en översikt av den, om inte annat så prata med HP (om du har garanti-support där) för att fastställa att det inte håller på att bli något tokigt med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen garanti eller garantisupport. Har en kompis som brukar hjälpa mig, men vill inte utnyttja honom för mycket! Jag tror bekymren beror på att jag provade Windows 8 i början, på uppmaning av vänner. Alltså ladda jag ner W-8 och såg snart att det inte passade mig. Återinstallerade då W7, men det krånglade förstås, men med hjälp av en kille på Microsoft så lyckades det efter många turer. Men sedan dess har jag återställning minst en gång i månaden, ofta mer! 

Nu har jag försökt ta bort imesh, men lyckas inte. När jag avinstallerar dyker det upp en ikon som hänvisar mig till "Visa dolda ikoner". Där finns inget om imesh. Jag kan hitta filen under Program Files (86) men när jag för söker Ta Bort där så får jag svar att det går inte, för filen används i annat program! Tydligen något musikprogram, men jag har inget sådant öppet! När jag nu går in och öppnar filen och går ner i underliggande, så hittar jag faktiskt en symbol på ett program, en gul "vapensköld" med ett utropstecken på. När jag klickar på den öppnas just den Ikon jag är på jakt efter!!! Jag avinstallerade den separat och det gick lätt!

De hänvisar också till den vanliga vägen; Kontrollpanelen, avinstallera ett program - men där finns inget "iMesh".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå det låter sådär, men vågar inte gå in mera och gräva i eventuella orsaker till dina reparationer så vi ställer till med något.

Hmm har letat lite på Google om detta "iMesh" men hittar bara mycket om att det ska vara associerat till något sorts reklamprogramvara.

Du har inte en ikon för just detta imesh nere vid klockan, ska vara något med en röd cirkel.

Ska se om jag kan göra Cecilia uppmärksam på denna tråden, hon skulle kunna hjälpa dig lite mera att hitta och ta bort skumma och onödiga program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Nej, det skulle ju vara under Visa dolda ikoner, men där finns ingen röd cirkel. Men iMesh är borta nu. Jag gick till "botten" i filen och började ta bort där och det gick utan att den ens frågade om Ta bort? Sedan tog jag dem undan för undan och slutligen den sista - första alltså, och nu var den inte upptagen i annat program!

Tack för din hjälp! Bertil76 :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det löste sig :) om du anser problemet som löst så markera gärna tråden som löst :)

Dyker det upp något mera eller har du andra funderingar eller datorproblem så är du välkommen att starta en ny tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag den markeringen..? Bara skriver här att det är löst? ;)

 

Direkt under inlägget hittar du en rad med knappar, bl a "Citera". Där hittar du även "Markera som lösning". Klickar du på den så sköter sig resten själv!

 

// Manneman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...