Gå till innehåll

Ansluta till en XP dator


CGD

Recommended Posts

Vår tidigare Vista dator kunde skriva ut på skrivaren som var ansluten till XP datorn. Den kunde också hämta filer från XP datorn.

Jag lyckas inte få vår nya 8.1 dator att göra samma sak.

Vad är ändrat med Windows 8 och vad kan jag göra fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Användaren på 8.1 datorn har samma kontonamn och lösen på bägge datorerna. Så var det också på Vista datorn.

XP datorn syns på 8.1 datorn men när jag försöker öppna så får jag följande felmeddelande. CGD datorn är XP datorn

 

\\CGD-DATOR är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp.

Inloggningsfel: Användaren har inte beviljats begärd inloggningstyp på den här datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är de i samma arbetsgrupp?

 

Prova med att lägga in "\\win8-dator\kontonamn" som medlem i gruppen "Användare" i xp-datorn (eller "Administratörer" om du föredrar det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma arbetsgrupp i datorerna och i routern. Routern är en Zyxel från Bredbandsbolaget. Måste ha den för att telefonen skall fungera.

Det enda användarnamn och lösen som finns på 8.1 datorn finns som privilegierad användare på XP datorn.

 

Jag har tänkt mig att äntligen bygga mig en ny dator som ju då kommer att få Windows 8.x.x. Kanske är det lika bra att köpa mig ett Windows Pro 8.1 redan nu och installera i den nuvarande datorn.

Då tillkommer en fråga. Nuvarande datorn är byggd runt ett Gigabyte GA-EP45-UD3R moderkort http://www.gigabyte.eu/products/product-page.aspx?pid=2921#dl. Finns det här några begränsningar på hårddiskars  storlek. De blir inte någon C disk för samtidigt som jag köper åttan kommer jag också att skaffa en SSD. 120 GB tror jag bör räcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...