Gå till innehåll

Licensfråga OEM Windows 8-8.1


Manneman
Gå till lösning Löst av Marion,

Recommended Posts

Har rätt bra koll på vad som gäller licenser osv... men just nu går jag bet. Har aldrig behövt hålla på med detta innan. Hade det varit min dator hade jag inväntat MS att släppa en fix som ordnar de felaktiga och korrupta filer som förhindrar uppdateringen. (MS jobbar tydligen på det)

Jag sitter med en OEM-dator (Packard Bell) som alltså kom med Windows 8 färdiginstallerat. Jag har återställningsskivor från Packard Bell... 4 st inkl deras Bloatware och drivrutiner.

Det finns ingen licens klistrad på datorn utan vid "återställning" av datorn så är den redan färdigaktiverad.

Nu har jag fått ett jobb att få installera Windows 8.1 Update 1 på den. Den hör till många av dem som inte vill veta av den nya uppdateringen. Ett av de tips från Microsoft som tydligen ska hjälpa är att skaffa en ISO med Windows 8.1 (vilket jag har) och reparera den befintliga installationen.

Nu till frågan: Jag har lyckats extrahera OEM-nyckeln med hjälp av ett program. Om installationsprogrammet frågar mig efter nyckeln, kommer den jag extraherat fungera då?

Snälla håll denna tråden ren nu... inget #windows8suger eller liknande.

Tackar!

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK då... eftersom du tjatar... ;)

Inget jag sysslar med dagligen, men jag har ett par gånger lyckats med den här metoden...

http://winaero.com/blog/how-to-backup-and-restore-activation-for-windows-8-1-windows-8-windows-7-and-windows-vista/

...fast det beror förmodligen på att jag är extremt bra på att läsa manualer... B)

 

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

OK då... eftersom du tjatar... ;)

Inget jag sysslar med dagligen, men jag har ett par gånger lyckats med den här metoden...

http://winaero.com/blog/how-to-backup-and-restore-activation-for-windows-8-1-windows-8-windows-7-and-windows-vista/

...men det beror troligen på att jag är extremt bra på att läsa manualer... B)

 

Låter omständigt och förkastligt.

 

Manneman. Det är bara installera första bästa Win8-pro-iso, så skjuter UEFI in nyckeln själv i installationen,

jag har aldrig misslyckats ännu, det är av den orsaken det inte sitter key i botten på 8'an, då uefi sköter detta.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åsikterna går isär,, är inte helt säker på detta men det borde fungera per automatik. Däremot vet jag inte hur det fungerar att installera om, om man blåser rent hårddisken. En annan möjlighet är att ringa till Microsoft, de brukar vara hjälpsamma. Knepigt som attan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan ett ärende igång hos MS precis som hundratals andra. Tydligen jobbar MS febrilt på att reda ut ärendet med den ökända 355-uppdateringen.

e-son... jag har redan backup på aktiveringen enligt ditt förslag. Kruxet är att jag bara har ett försök på mig. Funkar det inte så blir det verkligen att börja från noll och installera om allt, något jag in i det sista vill slippa.

Marion... flera #förtåsigpåare på MS Community har föreslagit samma som dig. Vissa lyckas och andra inte. Kan det bero på om man har UEFI på datorn eller inte? Om det lyckas menar jag. Det är just detta som är problemet... jag vill inte fastna i en situation där mitt val plötsligt tas bort och jag blir sittandes med en dator som MÅSTE ominstalleras från scratch. Dessutom har jag fått flera indikationer på att en "reparation" från en 8.1 ISO är i nuläget det enda som fungerar. Att installera W8-W8.1 och sedan resten från Windows Update ger samma fel (alltså att något blir korrupt från en KB-uppdatering innan själva Update 1)

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker att förklara om detta,, om du har licensnr på w8 och sedan uppgraderar till w8.1,, om det blir knas kan du ringa och prata med microsoft om licensnumret. De kan aktivera därifrån om du är orolig. Därför är det knepigt och att det borde fungera per automatik. Sedan är det en annan soppa att det har blivit soppa med UEFI. Jag tror att du förstår vad jag menar eftersom du har problem med datorn, du skulle inte fråga annars. Ingenting illa menat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, Plastiq

Men om du läser tråden så ser du att jag INTE HAR ett licensnummer. Jag har extraherat den som finns i systemet men det är ju inte meningen att jag ska ha det. Det är ju redan aktiverat när jag installerat Windows 8 med skivorna. Då åter till frågan: kan jag använda det extraherade numret att manuellt installera Windows 8.1?

 

Sedan är det en annan soppa att det har blivit soppa med UEFI. Jag tror att du förstår vad jag menar eftersom du har problem med datorn, du skulle inte fråga annars

Va? Jag har inga problem med UEFI?

Marion menar att UEFI lagrar licensnumret och att det kommer appliceras om jag reparerar datorn med en Windows 8.1 ISO... därav min följdfråga till henne. Har för övrigt inga problem med denna datorn... det är MS som komplicerar en väntande uppdatering av den.

 

om det blir knas kan du ringa och prata med microsoft om licensnumret. De kan aktivera därifrån om du är orolig

Microsoft svarade mig så här:

Det enda sättet för mig att behålla min dator i nuvarande konfiguration är att använda Packard Bells återställningsskivor, installera Windows 8.1 via Store och resten av uppdateringarna via Windows Update. Att kringå licencieringen är något jag inte får hjälp av Microsoft med. Dom kan dock hjälpa mig att köpa en Full Retail licensnyckel för en symbolisk summa på ett par tusen spänn ;-)

Alltså återgår jag till ursprungsfrågan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Licensnumret finns i datorn eftersom du tycks ha extraherat det, och det är inte frågan om att kringgå någonting. Och nu talade du mera exakt om vad det är frågan om. Windows update ska normalt sätt fixa det.

Hur i tusan gör man om måste byta hårddisk tex ,,, på det viset är det en uefi soppa.

Jag försöker att ge olika ideer

Det finns olika sätt att se på saken,, skaffa iso med w8.1 eller gå via Store.

I princip rätt mycket "skruvande" med datorn om du måste antingen använda återställningsskivor eller göra det manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ett licensnummer, borde det kunna fungera även för uppdateringen eftersom det har fungerat förr

och därför prata med MS om det inte skulle fungera.

Sedan om WU inte fungerar är en annan femma.. Jag skulle ha haft skägget i brevlådan av samma anledning

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allright... så här är det!

Microsoft släppte Windows 8.1 Update 1 (KB2919355) i tisdags... även kallad Spring Update. Väldigt många kan inte installera denna uppdateringen av ännu okända anledningar. Det förekommer väldigt många supportärenden hos MS och dom har tydligen börjat arbeta febrilt på att lösa situationen. Exakt vad som gör att vissa inte kan uppdatera är osäkert men tydligen har det att göra med att vissa komponenter i uppdateringsbiblioteket i datorn har blivit korrupta. Det finns ingen gemensam nämnare för de som upplever felet så det verkar att en tidigare uppdatering från MS förstör någon eller några filer.

Hos Microsoft förekommer det en hel drös av eventuella "fixar" att få reparerat detta men det fungerar hos få av de drabbade. Innan MS har löst problemet så är det tydligen bara EN lösning som existerar... och det är för de som har fått tag på en ISO med 8.1 och den finns ju inte för "allmänheten" att tillgå... då är det Store som gäller jämte en Windows 8 skiva. Om man gör en reparation inne i Windows så kommer reperationsprocessen begära att man stoppar in windowsskivan och detta kräver just en skiva som motsvarardet windows man har installerat. Vid reparation så återställs de filer som är korrupta... men den frågar även efter en licensnyckel... och det är DÅ problemet kommer in som ledde till denna tråden.

Kan också meddela att Microsoft uppmanade i början att prova med en "Fresh install" som en sista utväg, även för OEM-användare. I flera fall hjälpte inte det... exempel: Installera Windows 8 med återställningsskivor. Inget annat! Inga andra program eller liknande. Uppdatera systemet via Windows Update tills det inte finns mer. Därefter in i Store och installera Windows 8.1. Därefter tillbaka på Windows Update och låta datorn hitta alla uppdateringar tills den senaste Udate 1 dyker upp... DÅ ska det gå. Kruxet är att det inte funkade ens då, för många. Alltså är det något i Microsofts egna uppdateringar som kladdar till de filer som behövs.

Det sjuka är att Update 1 kommer vara ett krav efter den 15 maj för att kunna fortsätta få ett uppdaterat Windows 8.1...

Tack och lov så räknas KB2919355 som en säkerhetsuppdatering och faller under gratissupport hos MS. Därför har så många gjort sina röster hörda.

Jag har samma problem på flera datorer hemma men bryr mig inte så mycket. Det kommer ju lösas. Men datorn jag fått i uppgift att fixa var tänkt som en baggis... en hel ominstallation som dessutom troligen inte hjälper känns bara onödigt tidskrävande... därav tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,, då förstår jag tråden bättre,,, det är nog att skruva på med "baggisen". Det ska även på ett lagligt sätt kunna kringgå problemet på ett eller annat sätt ;)

De hos MS fixar nog till det om det hänger på dem, vilket kanske tycks vara problemet.

Har inte något bra råd att ge annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu till frågan: Jag har lyckats extrahera OEM-nyckeln med hjälp av ett program. Om installationsprogrammet frågar mig efter nyckeln, kommer den jag extraherat fungera då?

 

Jag antar att det blir på samma sätt som när jag uppgraderade från windows 8.0 till 8.1 fast med skillnaden att jag gjorde en ren installation av windows 8.1. Det gick inte att använda licensnyckeln för windows 8.0 under installationen. Däremot funkade den till att aktivera windows 8.1. med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det blir på samma sätt som när jag uppgraderade från windows 8.0 till 8.1 fast med skillnaden att jag gjorde en ren installation av windows 8.1. Det gick inte att använda licensnyckeln för windows 8.0 under installationen. Däremot funkade den till att aktivera windows 8.1. med.

 

Ok... ligger det något i det Marion skriver? Att nyckeln sparas i UEFI (där ser vi vad JAG kan) och att det är den jag får fram med Keyfinder?

 

Använde du en "fulnyckel" under installationen eller hur funkade det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lägger mig i in i tråden igen,, windows update ska kunna kolla sådant som licenser som Turbopump beskriver,, har du torrt på fötterna ska det inte vara några problem. ,,, och vill samtidigt önska er en trevlig och en fridfull kväll. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns allmänna installationsnycklar som man kan använda

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1267686-installera-windows-8-med-uppgraderinsnyckel/#post14252532

I märkesdatorer som levereras med Windows 8.x ligger produktnyckeln i UEFI.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns allmänna installationsnycklar som man kan använda

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1267686-installera-windows-8-med-uppgraderinsnyckel/#post14252532

I märkesdatorer som levereras med Windows 8.x ligger produktnyckeln i UEFI.

 

Då är det väl bara den återstående frågan om jag har extraherat rätt nyckel... eller hur funkar det som Marion beskriver? Jag kommer behöva en Generic Key när jag startar installationen och när allt är klart så "skjuter UEFI in nyckeln själv i installationen". Det är just det jag inte riktigt fattar... kommer jag inte behöva göra något då? Eller kommer jag inte behöva göra något överhuvudtaget?

Jisses vad krångligt och korkat detta är

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar egentligen inte varför du skall använda en fristående iso-windows 8.1 när du inte har för avsikt att göra en clean install. Den kan du väl likaväl göra via windows store och det funkade utan att "krångla" med generic keys minns jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte för avsikt att göra en clean install. Jag har för avsikt att reparera en befintlig installation av 8.1. Anledningen är beskriven sedan tidigare. Och för att göra det så kommer jag behöva använda ett installationsmedia med 8.1 som jag nu har ordnat. Kruxet är bara att jag vill veta hur den nuvarande licensen påverkas. OEM-nyckeln finns ju "inbakad" i installationen... (den som följde med datorn).

Enligt MS så har vissa filer blivit korrupta... filer som hanterar denna typen av uppdateringar. Hade filerna varit reparerbara hade man fått rätt på dem genom att köra följande i Kommandotolken:

DISM /online /cleanup-image /restorehealth

och

DISM /online /cleanup-image /startcomponentcleanup

Nu är det ett av dessa två kommandon som hittar fel och de går inte att reparera. Där ska det då fungera att installera över från skiva. Just nu det enda kända sättet att få igång uppdateringen på de datorer där felet uppstått.

Då det rapporterats att en ren installation från 8 till 8.1 och sen vidare INTE funkar så tänkte jag att detta kunde vara värt en chans. Någon uppdatering från uppgraderingen till 8.1 och Update 1 har alltså kladdat till det för många.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skulle jag göra så här. 

Installera ett bra backupprogram som e.x. Macrium Reflect och kör en total backup på den nuvarande installationen. Lägg den på en extern hårddisk. Se till att du skapar en "start-USB" så du kan "lägga tillbaka" backupen av den nuvarande installationen vid e.v. behov om det strular med reparationsinstallationen.

Sen är det fritt fram att plocka fram din windows 8.1-iso och prova att installera med den extraherade nyckeln alt. en generic key. Då visar det sig om det går och om inte så har du backupen att stoppa tillbaka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...