Gå till innehåll

Behöver tips på grafikkort att köpa, mellan 1200-1800:-


Gå till lösning Löst av hasse99910,

Recommended Posts

Blir lite rådvill när jag skall titta på ett nytt grafikkort till min dator.

Den används till surf, lite video & musikredigering, streaming (Viaplay och S24.se m.m), lite spel, inga WOW eller tyngre spel. Mest Colin och andra bilspel.

 

Innehåll i burken:

 

i5-4670K - Intels 4600 grafik är inte så mycket att hurra för.

32 GB Corsair Ram DDR3 -1600 (Vet att det är mycket, men jag fick dessa för en billig peng).

AsRock Extreme 4 1150-Z87.

600 Watt Modulärt PSU.

Samsung DVD-RW.

128 GB Samsung 830 SSD-Disk.

Win 7 Pro / Win 8 Pro.

 

Skulle bli glad för lite tips.

Har tittat på R9 270X och GTX 750 Ti / 660 OC m.m.

Men blir som sagt lite virrig på alla dessa kort.

 

Glad Påsk på er alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir lite rådvill när jag skall titta på ett nytt grafikkort till min dator.

Den används till surf, lite video & musikredigering, streaming (Viaplay och S24.se m.m), lite spel, inga WOW eller tyngre spel. Mest Colin och andra bilspel.

 

 

Rådvill?

Det blir jag också när jag läser dej. Du vänder på ditt tänkande, tänk på det när du väljer kort.

WOW tillhör absolut inte de tyngre spelen, utan just Colin Mc Rae, och "andra bilspel"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med specifikationerna på din dator så känns det ju lite lågt att sätta i ett budgetkort. Å andra sidan så måste du nästan investera i ett kraftigare nätagg om du ska ha ett annat kort än något av de du själv föreslår.

GTX 750 Ti 2 hade jag kunnat tänka mig i en dator som inte är avsedd för de allra senaste spelen på högsta upplösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med specifikationerna på din dator så känns det ju lite lågt att sätta i ett budgetkort. Å andra sidan så måste du nästan investera i ett kraftigare nätagg om du ska ha ett annat kort än något av de du själv föreslår.

GTX 750 Ti 2 hade jag kunnat tänka mig i en dator som inte är avsedd för de allra senaste spelen på högsta upplösningen.

 

Så NVidia är att förespråka?

Har haft ATI/AMD senaste tiden, men det kanske är dags att testa NVidia igen.

Senast jag körde NVidia var nog ett 9800, har jag för mig att det hette. och vad jag kommer ihåg så lirade det rätt bra.

 

PSU är väl bara att köpa ett kraftigare, 750 W bör väl räcka?

Prisspannet var bara ett exempel.

Men vad jag hittade så ligger 750 på ca 1500:-

Vad tycks om ett GTX 660, ungefär samma pris och snabbare enl. en lite snabb koll på Swec, men det är väl ett äldre kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så NVidia är att förespråka?

Har haft ATI/AMD senaste tiden, men det kanske är dags att testa NVidia igen.

Senast jag körde NVidia var nog ett 9800, har jag för mig att det hette. och vad jag kommer ihåg så lirade det rätt bra.

 

PSU är väl bara att köpa ett kraftigare, 750 W bör väl räcka?

Prisspannet var bara ett exempel.

Men vad jag hittade så ligger 750 på ca 1500:-

Vad tycks om ett GTX 660, ungefär samma pris och snabbare enl. en lite snabb koll på Swec, men det är väl ett äldre kort?

 

Ja, Nvidia tveklöst.

Ditt gamla 9800 var ett snabbare kort än många tror, GTX 660 är bara snäppet bättre, prisvärt, kommer duga ganska långt.

 

PSU på 750 är egentligen onödigt, själv kör jag  GTX 660 på ett 450W psu.

Tänk bara på att fylla på med 2st. 6 pins molex. se bild

 

 

 

 

post-6485-0-61422800-1397644312.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Nvidia tveklöst.

Ditt gamla 9800 var ett snabbare kort än många tror, GTX 660 är bara snäppet bättre, prisvärt, kommer duga ganska långt.

 

PSU på 750 är egentligen onödigt, själv kör jag  GTX 660 på ett 450W psu.

Tänk bara på att fylla på med 2st. 6 pins molex. se bild

 

Ja, kanske ska ta en sväng förbi netonnet och kolla vad de har på hyllan.

Molex kablar medföljer PSUn.

 

Tack för svaret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, kanske ska ta en sväng förbi netonnet och kolla vad de har på hyllan.

Molex kablar medföljer PSUn.

 

Tack för svaret.

 

 

Givetvis om du köper ett 750-agg. Jag ville bara hinta dej ifall du valde köra på ditt gamla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion har en viktig poäng angående "gamla" kort. Jag har en stationär dator som kör 2 st nVidia 8800 GTX Ultra som är 100 år gamla och har redan genomgått en fläktkonvertering... klarar fortfarande de flesta spelen med den övriga hårdvaran i datorn. Nu driver jag den med ett 1000W PSU... men å andra sidan är det dubbla kort. Det är säkert ändå overkill men det är ju mest ihopaplock och jag hade turen att få ett kraftfullt PSU över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion har en viktig poäng angående "gamla" kort. Jag har en stationär dator som kör 2 st nVidia 8800 GTX Ultra som är 100 år gamla och har redan genomgått en fläktkonvertering... klarar fortfarande de flesta spelen med den övriga hårdvaran i datorn. Nu driver jag den med ett 1000W PSU... men å andra sidan är det dubbla kort. Det är säkert ändå overkill men det är ju mest ihopaplock och jag hade turen att få ett kraftfullt PSU över.

 

Sant ja. Jag körde länge och friktionsfritt på mitt 8800 tills det gick sönder

Jag fattar inte heller poängen eller ekvationen med att lägga sej 1200-kronors-spannet på g-kort, och sedan tvångsmässigt

köpa ett 750-agg, som kostar lätt över 1000 lappen (för ett vettigt) när han troligtvis inte ens behöver.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant ja. Jag körde länge och friktionsfritt på mitt 8800 tills det gick sönder

Jag fattar inte heller poängen eller ekvationen med att lägga sej 1200-kronors-spannet på g-kort, och sedan tvångsmässigt

köpa ett 750-agg, som kostar lätt över 1000 lappen (för ett vettigt) när han troligtvis inte ens behöver.

Prisspannet var bara en indikation, inte ett måste...

Frågade bara om ett 750 W PSU skulle räcka, har aldrig sagt att jag skulle köpa något.

Jag har klarat mig bra under åren med 450-600 W.

Nu har jag ett 550 W PSU Modulärt, (skrev fel förut, att jag hade 600 W).

Den har 2 egna utgångar för PCI-E 6/8-kontakter.

Sedan finns det 4 utgångar för Sata/Molex.

 

Anledningen till min fråga var att jag ville veta vilket av AMD/ATI och NVidia man skulle välja,alltid bra med lite tips och råd från andra, om vad man ska köpa och inte köpa.

Då grafik inte är min starkaste sida så frågade jag om råd, inte att bli talad om i 3:e person, som man skulle vara något från en annan planet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då grafik inte är min starkaste sida så frågade jag om råd, inte att bli talad om i 3:e person, som man skulle vara något från en annan planet.

 

Du har rätt... det var inte vår avsikt att du skulle hamna i skymundan.

 

Att rekommendera ett bra grafikkort där du inte har för avsikt att lira de allra senaste spelen, men ändå att möjligheten ges, är svårt. Men för att återgå till din fråga om Nvidia är att föredra? Ja, JAG tycker det. Kan egentligen inte motivera det på ett bättre sätt än att jag själv föredrar det av gammal vana. Det är lättare att installera drivrutiner (mer lättbegripligt iallafall) och det är sällan ett Nvidia-kort har buggar rent drivrutinsmässigt.

 

Vill du gardera dig för framtiden så kan det vara bättre att satsa på ett Nvidia i en lägre serie men av GTX eller Ultra hellre än senaste modellen av budgetkort. Det var just det jag ville komma fram till i mitt inlägg angående äldre kort...

 

OM det hade varit jag som skulle köpa ett grafikkort just nu och jag ville ha lite prestanda för under 1800:- så hade jag satsat på detta:

http://www.dustinhome.se/product/5010649493/asus-geforce-gtx-660-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du har rätt... det var inte vår avsikt att du skulle hamna i skymundan.

 

Att rekommendera ett bra grafikkort där du inte har för avsikt att lira de allra senaste spelen, men ändå att möjligheten ges, är svårt. Men för att återgå till din fråga om Nvidia är att föredra? Ja, JAG tycker det. Kan egentligen inte motivera det på ett bättre sätt än att jag själv föredrar det av gammal vana. Det är lättare att installera drivrutiner (mer lättbegripligt iallafall) och det är sällan ett Nvidia-kort har buggar rent drivrutinsmässigt.

 

Vill du gardera dig för framtiden så kan det vara bättre att satsa på ett Nvidia i en lägre serie men av GTX eller Ultra hellre än senaste modellen av budgetkort. Det var just det jag ville komma fram till i mitt inlägg angående äldre kort...

 

OM det hade varit jag som skulle köpa ett grafikkort just nu och jag ville ha lite prestanda för under 1800:- så hade jag satsat på detta:

http://www.dustinhome.se/product/5010649493/asus-geforce-gtx-660-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/

Det är Ok.

 

Jag köpte kortet du rekade igår, men det vart ett MSI GeForce GTX 660 2GB GAMING OC och av det lilla jag hunnit testa så tycker jag det är helt OK.

Blev glatt överraskad, körde en WEI i Win 8 Pro och fick 8.1, 8.1, 7.9, 7.9 & 8.0 och i Passmark 8 fick jag 4255 i def.bios inställningar, inga OC på varken CPU eller Grafik.

Vet inte om detta är bra eller dåliga resultat?!?

 

Sist jag körde NVidia så har jag för mig att versionsnr. på drivers låg på 90-100, nu var de uppe på 335, så det var ett tag sedan.

 

Men tack för tipsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Najs! Du har säkert gjort ett bra köp.

 

Värdena från passmark har jag inte mycket att jämföra med men indexet i Windows 8 är ju högt och fint. Men det ser ju riktigt bra ut!

 

Jo, du har rätt... det klättrar snabbt i versionsnummer. Det kommer ju oftare nya drivrutiner till Nvidia än någon annan grafikkrets. Dom håller ju de uppdaterade inför och efter varje större spelrelease.

 

Lycka till med kortet!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Najs! Du har säkert gjort ett bra köp.

 

Värdena från passmark har jag inte mycket att jämföra med men indexet i Windows 8 är ju högt och fint. Men det ser ju riktigt bra ut!

 

Jo, du har rätt... det klättrar snabbt i versionsnummer. Det kommer ju oftare nya drivrutiner till Nvidia än någon annan grafikkrets. Dom håller ju de uppdaterade inför och efter varje större spelrelease.

 

Lycka till med kortet!

 

Tack för det.

Priset jag fick kortet för var inte farlgt-1390:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...