Gå till innehåll

Putsa/Slimma Windows XP


2stroke

Recommended Posts

:)    Hej !

 

Jag har fortfarande ( och kommer att ha ) XP på 3 datorer här hemma.

2 är fasta PC som används av mig och frugan till surf och betala räkningar titta på foton osv.

1 är en LapTop som ska användas till 1 enda sak och det är att kopplas ihop med bilens CPU för att läsa felkoder och parametrar. 

 

Jag skulle vilja veta av er Proffs hur man kan putsa/slimma på XP för ökad prestanda och stabilitet samt vad och vilka saker man rent kan radera ifrån XP systemet ??

 

Efter de senaste och sista uppdateringarna ifrån Windows veckan före XP upphörde så upplever jag det nu som att systemet går betydligt långsammare/trögare än innan :unsure: 

( Att besöka tex Facebook eller Blocket är i princip omöjligt )

 

All hjälp mottages tacksamt !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)    Hej !

 

Efter de senaste och sista uppdateringarna ifrån Windows veckan före XP upphörde så upplever jag det nu som att systemet går betydligt långsammare/trögare än innan :unsure: 

( Att besöka tex Facebook eller Blocket är i princip omöjligt )

 

All hjälp mottages tacksamt !

 

mjoo du.. dom kasta ut spik å grus på sista update innan dom stängde dörren  ;) "Dom e la inte dumma"

men om du skall "optimera" finns det massor av tjänster att stänga av, som jag inte vill gå in djupare på.

paradoxalt nog skall du även ta bort alla optimeringsprogram, om du nu har liknande.

 

men i ditt fall, så skulle jag växla om till Chrome, för 8'an är den sista för XP, och backa bort de sista updates.

All updates gör inga underverk som många tror, utan helt tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Marion sa, tjänster som du stänger och ev tar bort. Black viper har en mycket bra beskrivning på de flesta om inte alla.

Sedan kan du göra en ny installationscd som du optimerat extremt.. Jag ska kolla i mitt lilla tillhåll hemma om jag har nått kul att komma med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder också Wndows XP, på en laptop med Windows 7 Ultimate och genom VMwar Workstation virtuellt, därför att min gamla scanner bara fungerar med XP. Bankomaterna har länge styrts med ABC 80 och systemet Basic. Numera har man gått över till XP. Du kan ju inte hålla på så länge till med XP. Windows 7 är det bästa sedan Windows 95. Jag har hela tiden utvecklat mina kunskaper inom data, med hjälp av VMware Workstation sedan Andreas hade ett tips här på sajten. Har använt Vista och nu håller jag på att lära mig Windows 8, genom att köra det virtuellt på VMware Workstation. Har visserligen en platta med Windows 8.1, som jag köpt på Dustin. Jag använder också Windows 7 Ultimate och Windows 7 Pro på två HP AIO 8232, 8233, dessa datorer har stora skärmar. AIO, står för All in One. Hoppas du får några ideér av detta.


 


http://www.vmware.com/se/


Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...