Gå till innehåll

[LÖST] Förvaring för USB minnen?


Recommended Posts

Har samlat på mig ganska många USB-stickor nu då jag tycker de blivigt så pass billiga att de många gånger är ett smidigare alternativ än DVD-skivor. På dem har jag tejpat vit maskeringstejp för att kunna skriva vad som finns på dem, varken särskilt snyggt eller bra då texten har en tendens att försvinna häpnadsväckande snabbt.

 

Någon som kan tipsa om någon smart förvaring där man även kan skriva vad som finns på stickorna, kanske liknande den jag länkar till här?

http://shop.helmer-nilsson.se/butik/article.aspx?article_id=XSKKVY0UBMG5TV9TW5CR0RI1GFZMYOR9

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för fiffiga tips av er båda!

 

Stripes går nog bort eftersom det gör minnen lite mindre smidiga och misstänker att de kan trilla av när man har dem med sig i fickan, samt att man måste förvara lappen någonstans också så den kommer säkert bort. Känner mig själv så pass bra. :rolleyes:

 

Lådan med fack passar mig nog bättre då. Risk att den är lite klumpig att släpa med sig bara, jämför med en sån där CD-pärm för ett 20-tal skivor. Men jag ska absolut hålla ögonen öppna nästa gång jag är i en affär som har sådana.

 

Fler tips mottages tacksam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för fiffiga tips av er båda!

 

Stripes går nog bort eftersom det gör minnen lite mindre smidiga och misstänker att de kan trilla av när man har dem med sig i fickan, samt att man måste förvara lappen någonstans också så den kommer säkert bort. Känner mig själv så pass bra. :rolleyes:

 

Lådan med fack passar mig nog bättre då. Risk att den är lite klumpig att släpa med sig bara, jämför med en sån där CD-pärm för ett 20-tal skivor. Men jag ska absolut hålla ögonen öppna nästa gång jag är i en affär som har sådana.

 

Fler tips mottages tacksam.

 

Mindre smidiga och trilla av????  Du får väl dra åt dom förstås, Man behöver ju inte ha stor ögla. Mina är 1 mm tjocka o 2 mm breda, låset bygger 3 mm, och passar bra i det lilla hålet på minnet. Ska dom trilla av får du nog ta fram en kniv eller avbitaren. :D För din del är det kanske bättre att ta med en liten extern ssd disk i stället. (1.8 tums) o stoppa i bröstfickan. Kör hårt. B)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samlat på mig ganska många USB-stickor nu då jag tycker de blivigt så pass billiga att de många gånger är ett smidigare alternativ än DVD-skivor. På dem har jag tejpat vit maskeringstejp för att kunna skriva vad som finns på dem, varken särskilt snyggt eller bra då texten har en tendens att försvinna häpnadsväckande snabbt.

 

Någon som kan tipsa om någon smart förvaring där man även kan skriva vad som finns på stickorna, kanske liknande den jag länkar till här?

http://shop.helmer-nilsson.se/butik/article.aspx?article_id=XSKKVY0UBMG5TV9TW5CR0RI1GFZMYOR9

 

Niklas?

Du kanske skall ställa om frågan;

"Vilket media skall jag använda för att bli av med alla mina USB-stickor, då dessa ger mej huvudbry?"   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skaffa NFC-nyckelringar eller klistermärken och klistra på eller sätt fast på minnet så sparar du informationen om dem på taggen och läser av dem med telefonen (så vida du har en telefon eller enhet med NFC stöd)

t.ex dessa (går att välja tag eller sticker) http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobiltelefon-tillbehor/nfc/nfc-ntag203-tagg-p94071

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha jag har faktiskt NFC i min mobil men det verkar inte så praktiskt till just detta. Men nördigt tufft vore det. :)

 

 

Har beställt en bunke nya stickor som det går att fästa såna här på

8871398572062.jpg

Så lutar åt det i kombination med något liknande johnh3's förslag

8871362625566.jpg

Så får de gamla omaka stickorna adopteras bort till nära o kära.

 

 

Tack för engagemanget alla!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strålande ide Niklas, nu är vi inne på min avdelning.

Nu har du chansen att få mer glädje av stickorna, hinner du inte till påsken så har du attribut inför julen? ;)

Ett tunt rött snöre för julgranen och påskriset skall givetvis på.

 

post-6485-0-62677200-1398068540.jpg

post-6485-0-19887600-1398068541.jpg

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Imponerande Paint skills Marion. :)

JoWa jag vet inte om det finns Dymo som skriver tillräckligt smått. Det kräver ju också att man har stickor som är släta så lapparna fäster.

plastiq tack men nyckelringar och SD-kort går bort. :)

Vad är det för fel på en (1) extern, usb-ansluten hårddisk?

 

Svårt att säga utan att veta vad du får för felmeddelande. ;)

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Göra ett kartotek som tidigare inläggspostare har skrivit ? Jag skulle nog inte änvända en plastlåda, iden är bra dock. Jag tjatar igen, men vore det inte bättre att koppa över innehållen på sd och sedan använda en pärm med plastfickor, det tar inte en stor plats.Typ visitkortsfickor, och sedan har du ett kartotek med innehållsdeklaration ? Dessutom går det använda microsd, jag funderar därför och varför du tydligen vill konservera pinnarna ?

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan man fråga sig. Jag hade fått för mig att man inte kunde boota från SD-minnen men nu när jag googlade på det så verkar det ju gå bra. Hade jag inte nyss köpt lite nya USB-minnen skulle jag nog undersökt SD mer. Men det finns säkert någon nackdel med dem. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det går att boota ifrån sd diskar, varför jag propagerar för sd diskar är du har ställt en fråga om hur förvara, är min tanke att de tar mindre plats. Bara att det finns en vettig kortläsare i datorn fungerar de alldeles utmärkt. Däremot upplever jag usb stickor som mer oömma om man säger så. Annars är sd kort väldigt fiffiga att använda. Den tekniska termen är sd-minnen eftersom jag tycks ha skrivit lite slang :P

 

Edit : hur ska jag förklara mer, använder sd-minnena mer eller mindre som gamla 3.5" disketter.

Dessutom går de att formatera i kameran som är bra mycket mycket snabbare att formatera än något OS jag har testat. Nu vill jag hoppas att du är alldeles såld på sd :D

Redigerad av Manneman
Nog är nog!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imponerande Paint skills Marion. :)

 

 

Tack Niklas, det var en väldig snäll bedömning, men det är deltagandet som räknas ;)

 

Men seriöst nu Niklas, det blir ändå lite fel metod eller lösning att sätta på nyckelbrickor,

och sedan "knööka ner" dessa i en liten ask med fack.

 

Vitsen med att hänga på nyckelbrickor är väl ändå för att få snabb översikt, och lättlästa?

mao, dessa skall spikas upp på en anslagstavla, denna sätter man sedan innanför en garderobsdörr.

och då behövs ens inte nyckel brickan.

 

Sätt en litet "plåster" av kardborre, på sticka och tavla, skriv kortfattat på tavlan vad stickan innehåller.

Namnge även varje sticka med ett nummer, som är kopplat till en skärmdump vad sticka innehåller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Lösningen är inte 100% spikad ännu men USB-stickor är beställda så inväntar att de dyker upp och får sedan se hur resten löses utifrån de tips som lämnats här. Jag förklarar härmed problemet löst (åtminstone tillsivdare) och tackar alla inblandade som gjort detta till ett "hett ämne"! :)

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara sticka in med en liiiiten sak, nu är det inte säkert att det är något problem egentligen och jag kommer säkert få mothugg men, om du ska förvara dem i en sån "plast-sorterings-ask" med fack, eller annan plast så tänk på ESD, nu kanske inte usb minnen är extremt känsliga mot statisk elektricitet men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som si3rra skriver, det kan bli trassel esd och usb pinnar. Alltså sd korten som jag använder förvaras i en "nylontygs förvarings behållare" (särskrivet som attan),, men att den fungerar utan esd problem och har inte egentliga naturliga problem med statisk el.
Enda metallen (kontaktstiften) som finns på korten är ganska bra inbakade.

Sedan är jag väldigt nyfiken vad du som TS har hittat på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...