Gå till innehåll

Tips om Mods rootning etc


Venoms

Recommended Posts

Om intresse finns... för att hjälpa varandra med konstiga fel och tips när det gäller rootade telefoner, ändrade ROM och andra trevliga saker...

 

OBS! Allt sker på egen risk och allt passar inte alla telefoner och ROM.

 

Jag förutsätter att du vet vad du håller på med, om du rootar, moddar eller byter ROM etc i din telefon.

Din garanti är med största sannolikhet förbrukad när du rootar din telefon, är du osäker.. låt bli.

 

Själv delar jag med mig ett tips som gäller SlimKatROM 4.4. Jag har den installerad på min Samsung S3 I9300 international.

 

Att ha egna ringsignaler finns inte som alternativ i den ROMversionen då den är slimmad... Vill man ha egna, gör så här:

 

Öppna den nerladdade ROMfilen med 7zip eller liknande, kopiera in dina egna ringsignaler (som är i .ogg) till \system\media\audio\ringtones och notifikations

Spara filen.

Installera som vanligt i CWM-läge från ditt SD-kort.

 

 

Min telefon är en S3:a i9300 med SlimKat 4.4 weekly och Boeffla kernel. Anledningen till SlimROM är en fungerande kamera... och bra batteritid

 

 

EDIT:

 

Hittade en mycket bra guide... Denna är till S3, men principen är densamma.

http://forum.xda-developers.com/galaxy-s3/general/guide-samsung-galaxy-s3complete-basic-t1931790

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas man får låna tråden en stund och komma med ett eget tips!  ;)

 

Skippa Android och de andra vanliga operativsystemen. Satsa på en Jolla/Sailfish så slipper du "roota" och riskera dina sura hårdvarupengar på div. hemmagjorda roms och annat.

Med Sailfish får du en fullvärdig Linux-dist med sedvanlig root-access via admin-inloggning medelst lösenord. Kort sagt... du hackar din enhet bäst faen du vill.

Och det bästa av allt, är att du slipper bli påsatt av diverse respektlösa amerikanska jätteföretag, i vars ögon du alltid kommer att vara i första hand en exploaterbar resurs snarare än kund... oavsett hur mycket du har betalat för luren.

Vem faen vill frivilligt dela sin kontaktlista med Google/Apple/Microsoft/NSA... för att nämna ett tydligt exempel?

 

...och till den som blir avskräckt av ordet "Linux-dist", kan jag bara säga, att även Android har Linux i botten, och att Sailfish är det mest intuitiva mobiloperativ jag någonsin sett. För att citera en annan Jolla-fan... "Först hatar man den... sen hatar man alla andra lurar..."  :D

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt ok e-son

 

Tack! Får väl tillägga att jag har full respekt för det du gör med Android. Blir bara aningen frustrerad över att folk ännu inte har "upptäckt" Sailfish's storhet.  ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... hur funkar det? Sailfish är inget som är utvecklat i olika varianter för olika mobiler?

 

Nej, inte olika varianter... men till olika mobiler.

Hittills går det att installera på Nexus One... förutom Jollan. Fler kommer, men osäkert när. ;)

 

Nu börjar jag dock tycka lite synd om trådskaperen, så kanske Mod skulle lyfta ut "jollaspåret" till en egen tråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer "propaganda"...  :P

http://www.idg.se/2.1085/1.558055/jolla--finska-dubbelmackan-gar-sin-egna-vag

 

Dessvärre är artikelförfattaren fast i "hårdvaru-racet", och tycker att "premium" är detsamma som att senaste och på pappret vassaste hårdvaran är alena saliggörande.

Själv kan jag torrt konstatera att Sailfish klarar sig på halva den hårdvaruspec. som krävs för att driva en Android i behagligt tempo... så varför köpa hårdvara för närmare 7 papp, när man klarar sig på 4?

 

Mattias Inghes analys av Jollan, renderar 4 eson-stjärnor, på den 10-gradiga skalan... ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kan inte dölja hur nöjd jag är med Jollan. Inte för den prestige det tydligen ger att köra den absolut senaste hårdvaran, och inte för att det finns ½ miljon appar, utan för att de appar som finns, är just de man behöver och att de håller hög klass.

Det jag är allra mest nöjd med är dock den användardrivna utvecklingen, öppenheten, det fantastiska användagränssnittet och den unika respekten för personlig integritet och privatliv.

I en tid då samtliga etablerade spelare försöker bli "Apple-kopior" och inte ens längre försöker dölja att det övergripande målet är att kartlägga, övervaka och styra varje enskild användare, är det oerhört uppfriskande med en seriös "motståndsrörelse"... även om det är lite beklämmande att det inte är ett svenskt initiativ. Undrar om man som svensk kan söka politisk asyl i Finland...? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oops , bra svada och inga tomtar och troll ,, jag kan nog fixa asyl till dig :P

Edit : med svada menar jag en riktigt bra kulspruta :P

 

Jaha... skall man uppfatta "inga tomtar och troll" som en metafor för "inga lösplugg" då, eller?  B)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kan jag torrt konstatera att Sailfish klarar sig på halva den hårdvaruspec. som krävs för att driva en Android i behagligt tempo... så varför köpa hårdvara för närmare 7 papp, när man klarar sig på 4?

 

Mattias Inghes analys av Jollan, renderar 4 eson-stjärnor, på den 10-gradiga skalan... ;)

Jag tycker LG G2 är väldigt "premium" fortfarande. Betydligt mer hårdvara än Jollan för mindre pengar. Så frågan är hur mycket man betalar för "märket" och "hypen" Jolla då? :)

I övrigt håller jag med dig både om värderingar och IDG's artiklar i största allmänhet.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker LG G2 är väldigt "premium" fortfarande. Betydligt mer hårdvara än Jollan för mindre pengar. Så frågan är hur mycket man betalar för "märket" och "hypen" Jolla då?

 

Nu har jag inte så stora kunskaper om specifika hårdvaror, men LG-luren är säkert bra, om du säger det. Vad jag inte fattar riktigt, är hur du associererar Jollan med en "hype"? Som jag uppfattar det, är jag hittills ensam "fanboy".  ;)

 

Själv hade jag inga referenser överhuvudtaget för ett halvår sedan, när det gäller "smartphones".

Men den 12 år gamla Nokian tillät helt enkelt inget annat än uppgradering...

Så vad gör då en gammal foliehatt, som i största allmänhet är skeptisk till "kapitalets locktoner"? ...jo, man köper in en av varje sort, och försöker utröna vilket som är minst dåligt.

Nåja... iPrylen kunde jag faktiskt inte förmå mig att köpa, så i det fallet lånade jag föregående årsmodell av en mig närstående iSlave...

Efter ett par månaders experimenterande utföll följande...

 

iPrylen återlämnades till ägaren med ett konstaterande att den var ungefär som förväntat... prydlig, lätthanterlig och väldigt tillrättalagd... kort sagt, en lur för "nontech" människor med politisk och existentiell nollkoll.

 

Android-skräpet nollställdes och skänktes till den 5-åriga avkomman, där den förhoppningsvis kommer att bankas sönder långt innan den hinner ställa till med den potentiella skada den är kapabel till. Hur som helst, vet jag att den inte kommer att användas utöver telefonfunktionen... möjligen nåt barnspel.

 

WP-enheten som är den klart lysande stjärnan i gänget, såldes skyndsamt till en inte ont anande nysvensk i samma ögonblick som jag fick det underbara beskedet att den förbokade Jollan var "på väg".

Nysvensken var så glad över att få en sprillans ny Lumia för halva priset, att han t.o.m. glömde att pruta. Själv var jag bara glad att bli av med den dåliga smaken i munnen... trots att jag verkligen tyckte att det var en bra telefon/OS. Den dåliga smaken kom sig förstås av bristen på integritet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är helt ot, men jättebra skrivna inlägg och hur man uppfattar mobilmarknaden i största allmänhet.
Har själv haft en riktigt lång diskussion med sonen om mobiler, han är dessutom bra mycket smartare än jag. Jag finner mig själv på något sätt i e-sons inlägg som innehåller det mesta och hur man som användare kan känna sig skruvad

Frugan dessutom funderar på om jag är knäpp, förklara det för frun som är väldigt oteknisk :wub:

Det kanske blev lite för xtra personligt ?

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte så stora kunskaper om specifika hårdvaror, men LG-luren är säkert bra, om du säger det. Vad jag inte fattar riktigt, är hur du associererar Jollan med en "hype"? Som jag uppfattar det, är jag hittills ensam "fanboy".  ;)

 

Jo jag tycker LG G2 är väldigt bra, men poängen var mer den rena hårdvaruspecen jämfört med Jollans.

 

Med hype syftade jag mest på att du nämnde att betala onödigt mycket för hårdvara till Android vilket ju var felaktigt då man kan få typ dubbelt så kraftfull hårdvara för lägre pris jämfört med Jollan. Och då ville jag vända på det och visa på att det kanske är Jolla man betalar överpris för likt vissa andra mobilmärken som säljer mycket på just märke och hype.

 

Men detta känns lite ovidkommande för tråden så med respekt för Venoms tycker jag vi lägger ner just den delen av diskussionen nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att hålla Venoms tråd vid liv,, sonen har knäckt ett par androidlurar med vad jag förstår "dåliga" rom.
Jag personligen är inte så väldigt hemma i olika rom's. Däremot har jag märkt att i det långa loppet fungerar det bäst med tillverkarens programvara. Det är lätt att bli lurad av vad som finns ute på nätet så att säga. Inte kritik mot TS utan bara hur jag har upplevt lurarna, och jag börjar bli alldeles för gammal att

kunna hänga med i utvecklingen. :P

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde också att tillverkarens programvara var bäst.. men gång efter gång då det inte fungerar att uppdatera telefonen med deras egen programvara (kies) och delar av telefonen inte fungerar som den ska (kameran) då började jag leta efter andra ROM att använda. Visst är det en djungel att gräva ner sig i men om man börjar med att bara läsa i olika forum vad div programutv och användare skriver om den telefonmodell man har så har man redan där kommit långt, xda är ett mycket bra forum att hitta info från.

Tidigare var det en nödvändighet att roota sin telefon men det behöver man inte nu, i alla fall inte med det jag har nu (SlimKat) från SlimRom.. det sköter den själv i programmet. Som default är den inställd på att inte roota eftersom det inte är det vanliga utan man får själv aktivera den biten i inställningarna. Har man sedan hittat en kernel som är bra.. så kan man få sin telefon att fungera riktigt bra.

 

Jag har en äldre X10i Sonyericsson som antagligen aldrig kommer att bli bra eller bättre än vad den är idag, min grabb använder den som första telefon i livet och lär sig använda div appar hur saker funkar etc och då är det ganska kul och se förändringen när nästa telefon kommer in i hans liv.

 

Själv har jag en inte alltför omodern S3:a men inser att den är "gammal" i hårdvaran redan nu och då är det kul att kunna uppdatera samt optimera den med det senaste i androidvärlden.

 

Nu är det inte så att alla telefoner är skräp från början inte heller alla appar är skräp men som med alla andra datorer kan man väldigt lätt överinstallera en massa som man inte behöver och då kan telefonen väldigt lätt bli usel och får då ett dåligt betyg i onödan.

 

Gapps eller google apps är något av ett mysterium.. där finns så mycket man inte behöver men är tvungen att ha om systemet ska fungera, så där är SlimRom bra även där som har tagit fram en "Slim" minimal version av gapps, dvs bara det som behövs för att playstore ska fungera och då kan du ladda hem bara det du behöver eller vill använda.

 

Nu blev det visst mycket svammel, men hoppas det går bra ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att det är svammel på något sätt, intressant att läsa. Vad jag menade med att tillverkarens programvara kan vara ett bättre sätt att använda, är att om luren går vidare till en annan person behöver man inte vara orolig föratt den ska fungera. Samsungs kies är en aning tungrott av någon konstig anledning. Brukar väl inte använda mig av tillverkarnas mjukvara eftersom det går att koppla in androidluren utan deras mjukvara ändå. Jag kanske svamlar istället.

 

Edit : det behöver inte ens användas en extra drivrutin beroende på os och modell på telefonen.

Sedan kan jag ha extremt långa pingtider som kan röra sig om 120000 ms beroende på vart jag ringer eller kopplar upp mig till. Man får verkligen tänka till. Och jag hoppas att "lurskruvandet" går bra eftersom jag tycker att tråden är intressant.

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kies ska ju vara bra när det kommer uppgraderingar etc för att på ett smidigt sätt få telefonen fixad, men det enl mig brukar inte fungera så bra. Som du sa.. en aning tungrott.

Jag brukar ta hem en kopia på original ROM till telefonen och programvaruversion så den går att återställa till ursprungsläget om man vill överlåta till annan om denne inte vill ha den uppdaterade versionen som är installerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag vilja gå så långt att kalla KIES för rent "livsfarligt" när det kommer till uppdateringar av telefonen. Själv använder jag mig av ODIN... samma program som verkstäder använder för att uppgradera. På det sättet slipper man KIES buggiga och sega uppförande, vilket aldrig bådar gott vid en stor mjukvaruuppgradering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...