Gå till innehåll

Office 365


Gå till lösning Löst av fredde,

Recommended Posts

Jag har idag office pro 2003. Ett suveränt program som jag är mycket nöjd med, jag använder mig mest av Outlook, Word och Excel, eller rättare sagt, de programmen är de enda jag använder mig av. Allting annat på skivan som är installerad i sin helhet på datorn har jag aldrig använt mig av.

Men inte för att jag behöver det, utan snarare för att tanken har slagit rot, så har jag börjat fundera på att förnya det programmet till senaste versionen.

Alltså Office 365. Helst så skulle jag nog vilja ha en licens (och skiva) som gäller tills vidare, precis som jag har idag, men det är så s***ns dyrt, så jag undrar lite över denna lösning. Vilka är fördelarna med att varje år betala en ny avgift om ex antal hundralappar?

Vilka är de största skillnaderna mellan Office 2003 och Office 365?

Mina datorer är en bärbar hp dator med  w7 och en wifi-platta Sony Z1, kan jag köra detta program på dem båda? Och ligger då mina dokument på nåt moln då eller?

Jag vill gärna vara online, men jag har hitintills inget förtroende för att spara mina personliga grejer oavsett vad det handlar om på någon server utanför min kontroll!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inget om Office 365, men om man läser på den här sidan så ser man att den stöder "offline-lagring"

 

(Personligen har jag alla mina dokument och bilder (utom jobb.dok) på min Dropbox och kan mao nå dom från vilken enhet jag vill. Dessutom har jag de synkade på två datorer via Dropbox-klienten. Backup på tre ställen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ett lite "junkigt" förslag,, skulle du kunna tänka dig att använda "Open Office eller Libre Office " ?
Bara man sätter sig in i dem fungerar de bra,,, kostar ingenting annars än lite arbete.
Drivrutiner för printers mm fungerar,, om det ska "snåljååpas" 
Ta detta på rätt sätt.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inget om Office 365, men om man läser på den här sidan så ser man att den stöder "offline-lagring"

 

(Personligen har jag alla mina dokument och bilder (utom jobb.dok) på min Dropbox och kan mao nå dom från vilken enhet jag vill. Dessutom har jag de synkade på två datorer via Dropbox-klienten. Backup på tre ställen.)

 

Jag har Office 365... betalar 90 spänn i månaden för 5 licenser och har en fullgod Office installerad i datorn. Installationen är av webbtyp... alltså den hämtar alla filer från en server under installationens gång, men sen ser jag ingen skillnad på 365 och 2013. Det tar sin goda  rejäla plats på hårddisken.

 

Hela paketet går att köra i offlineläge precis som vanliga Office 2013... vad gäller sparande av filer så väljer jag det själv, precis som tidigare. Att spara på Onedrive är inget krav alls.

 

För mig är detta ett abonnemang på Office 2013. Dessutom kommer Office 365 hela tiden följa utvecklingen av Office utan att det kostar mig extra. Alltså uppgraderas det under abonnemangstiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det gäller Office 2003 jämfört med Aktuella versioner så är det ganska stor skillnad i det grafiska gränssnittet dvs menyer m.m

 

Men du kan ju prova Nyare office 365 gratis 1månad gäller för 365 home vilket är identiskt utseendemässigt med samtliga nyare versioner.

 

http://office.microsoft.com/sv-se/products/jamfor-microsoft-office-produkter-FX104165233.aspx?WT.intid1=ODC_SVSE_FX010064710_XT104187042

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

vad gäller sparande av filer så väljer jag det själv, precis som tidigare. Att spara på Onedrive är inget krav alls.

Att spara på onedrive är ju att föredra om du sitter på en platta ... kan bli svårt att komma åt den på datorn annars..... om du har sparat den lokalt.

 

Finns en version som kostar 650 SEK året eller något numera, såg jag någon stans men jag vet inte vart jag såg det...

Redigerad av PCGuiden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag förstår!

Nyare gränssnitt o typsnitt och naturligtvis mycket mer plats på hårddisken om man jämför mellan mitt gamla 2003 mot dagens.

Det som jag dock måste fortsätta intala mig med och om, är allt det här med att förvara saker o ting i moln, dropbox eller what-ever allting nu heter, som inte är ens lokala hårddisk. Jag föredrar det gamla sättet att vara mer offline på det viset, på samma sätt föredrar jag att ha ett program som jag har installerat på datorn, att det även finns på cd. Jag är gammalmodig, på den punkten, jag vet...  ;)

 

Men för att återgå till 365!

Kan jag få den installationen bränd på skiva, eller är det som collectorz, jag får ett unikt lösen till en specifik plattform, där mitt köp ligger med all data, och om jag ominstallerar datorn, köper ny eller what-ever, så kan jag gå in där och ladda tillbaka min installation.

Men oavsett så kommer jag nog fortsätta med mitt gamla sätt att spara mina dokument på lokala hårddiskar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag få den installationen bränd på skiva, eller är det som collectorz, jag får ett unikt lösen till en specifik plattform, där mitt köp ligger med all data, och om jag ominstallerar datorn, köper ny eller what-ever, så kan jag gå in där och ladda tillbaka min installation.

 

Vad jag vet så kan du INTE få det på skiva... kollade runt lite på min kontosida och hittade inte något alternativ för det. Jag anar att det är hela poängen med denna typen av "abonnemang". Licensen binds till ditt användarkonto (outlook)... så JA, du kan flytta den från dator till dator...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt mitt tidare "Junk" inlägg, man kan i princip få allting att fungera "utan att betala för det" och det kan finnas på en cd tex. och att det går att flytta den ifrån dator till dator. Men om du väldigt van vid att använda dig av MS office och inte vill göra om hela klabbet förstår jag dig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Microsoft är på gång att ändra lite i abonnemangsformerna på Office 365:

http://www.zdnet.com/microsoft-readies-three-new-office-365-plans-for-small-and-mid-size-businesses-7000031398/

 

Gäller väl främst för företagen. Vi får se hur det blir med de andra versionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Jag har nu installerat detta program.

Men varje gång jag klickar på en word eller excel fil, så kommer det upp en ruta som frågar över standardprogram, och jag väljer det enda som går att välja.

Då startar skrivaren och vill skriva ut det nämnda dokumentet.

För att kunna öppna det dokument jag vill ha, så måste jag välja programfilen för word eller excel 2013, och därifrån gå in och öppna specifik fil.

Men alltså om jag är inne i utforskaren och bara vill kolla på ett dokument, så kan jag inte det helt plötsligt, utan en enkel sak blev helt plötsligt komplicerad.

Varför blir det så?

Och vad kan jag göra åt det, så att när jag dubbelklickar på en wordfil, så öppnas det dokumentet direkt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Har du någon gammal variant av Officepaket installerat? Om du har, avinstallera det. Det brukar kunna uppstå diverse konstiga fel om man har mer än ett installerat.

 

Om du högerklickar på en Wordfil och väljer "Egenskaper", vad står det höger om "Öppnas med"?

post-1361-0-35299400-1407822842.jpg

 

Ser det ut enligt bild så är det "OK".

 

Gå in i "Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Program och funktioner" och välj "Microsoft Office 365 -sv-se" och "Ändra" och "Snabbreparation" om du använder svensk Office 365.

 

Om inte problemet lösts enligt ovan prova även "Onlinereparation".

post-1361-0-40278300-1407823293.jpg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det löste problemet...

Tack!

Dock inte snabblösningen, som gjorde att programmet slutade fungera.

Så jag passade på att avinstallera alla likvärdiga program som kunde störa, jag hittade bland annat ett libre som jag hade glömt bort... :/

Så efter en omstart, så valde jag den stora onlinereparationen, och nu öppnar sig programmen precis som de ska!

Så tack för hjälpen.

Nu skall vi se om vi klurar ut det här med molnet, grejen är att jag har inga andra w7 eller w8 datorer, och androidplattan verkar inte vara kompatibel, även om androidtelefonen är det, men vad jag skall med mina dokument till på telefonen, övergår nog mitt förstånd...

Så jag tror nog inte på den lösningen...

Men min gamla far skall få en licens av mig på hans dator, det kan nog göra nytta för honom, för han frågar ofta som den gamle grafiker han är över hur att sära bokstäver eller trycka ihop dem och en massa andra konstigheter... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har LibreOffice installerat spelar ingen om inte Word-filerna är associerade med detta, det är Microsofts Office som kan strula om man har mer än ett.

 

Det finns Androidvariant att installera men jag har ej testat på min telefon och har ingen platta. Ibland är det smidigt att ha några dokument på telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...