Gå till innehåll

Galaxy Note hittar inte rätt uppdatering


JoWa
Gå till lösning Löst av JoWa,

Recommended Posts

Jag har en Samsung Galaxy Note (GT-N7000) med Android 4.0.4. Telefonen köptes med 4.0.4 förinstallerat.

 

Sedan juni 2013 har Android 4.1.2 varit tillgängligt för den svenska varianten av Galaxy Note, som framgår av denna artikel i Swedroid. Där kan man också se att det är 511,65 MB som skall hämtas. Min telefon hittar dock en uppdatering som väger 533,39 MB (se bild), och har så gjort sedan februari 2013. Ja, den hittade en uppdatering innan det fanns någon för svenska Galaxy Note. Det tycks vara den version som diskuteras här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2153532&page=52 (”about 533mb”).

 

post-7701-0-29562600-1398626708.png

 

Så till frågan. Hur får jag min telefon att hitta rätt uppdatering, utan att blanda in någon dator? (Har gjort ett misslyckat försök med Kies.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att datum och storlek skiljer kan vara av samma anledning som till en dator... det kan vara en förberedande inbakad uppdatering. Likaså kan det vara så att det är en specifik uppdatering för en specifik operatör... därav skillnaden på datumen. Att du misslyckats via KIES kan kanske ha att göra med den "bugg" som tvingar användare att fabriksåterställa innan uppgradering... enligt Swedroids artikel som du länkar till.

 

För att kunna hjälpa dig närmare så behöver jag versionsnummer på telefonen, info om nuvarande firmware osv. Påta ner vad du hittar under "Om" så ska jag kolla vidare.

 

Kolla också Sammobile.com så kan du se de uppdateringar som finns tillgängliga.

 

Edit: Kollade lite närmare på Sammobile.com och hittar faktiskt inte någon svensk 4.1.2... undrar om det trillat bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta på Cyanogen.. http://www.cyanogenmod.org/

Det finns installers till telefonen..

 

Men om vi ska fortsätta med frågan så skulle jag testa Odin istället för Kies. http://forum.xda-developers.com/galaxy-s3/themes-apps/27-08-2013-odin-3-09-odin-1-85-versions-t2189539

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... hittar inget matnyttigt från de officiella kanalerna (sammobile).

 

Är du orolig för att uppdatera via OTA... alltså OverTheAir? Eller misslyckas det?

Är du inte intresserad av rootning osv så tycker jag att du ska ta emot den uppdatering som blir erbjuden. Eller missar jag något i din OT?

 

Cyanogen ska du inte använda dig av om du vill ha telefonen i ursprungsskick. Det ger telefonen ren Android men du blir av med en del bra Note-specifika funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kommer vi till det hemska faktum att du kanske borde testa en fabriksåterställning innan uppdatering... enligt de beskrivningar som finns på bl a Swedroid.

 

Vill du vara på den säkra sidan att verkligen få en superfabriksåterställning så kan du göra det via Recovery. Stäng av telefonen! Håll Volym+ Meny och On/Offknappen intryckta samtidigt och vänta tills du kommer in i en spartansk meny med blåa bokstäver. Där kan du välja att fabriksåterställa. Var noga att titta en extra gång så du inte väljer fel. Naturligtvis kan du fabriksåterställa via menyn inne i telefonen också... men den förstnämnda har jag alltid föredragit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt i princip råkat ut för samma sak med en mindre galaxymodell, var då tvungen att gå via kies eftersom uppdatering via nätet på något sätt inte ville fungera. Det har dessutom inte hjälpt med att fabriksåterställa enligt Mannemans beskrivning, och då var telefonen inte rotad. Misstänkte att eftersom det satt ett svenskt simkort i den samtidigt som det var en utländskt modell på telefonen var anledningen till att det inte fungerade.

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske får försöka igen med Kies. Jag lånade för en tid sedan en dator med Windows XP som jag försökte med. Nu kan jag låna en med Windows 7. Det tar dock emot att installera Kies-skräpet, och allt det fyller datorn med.

 

Varför är alla program som är avsedda att hantera en viss produkt (telefon, kamera, skrivare…) alltid sådana bedrövliga bottennapp?  :huh: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har allt för bråttom så kan jag leta upp den firmware som hör till telefonen... därefter kan du hellre använda Odin. Det gör exakt samma sak men är mer tänkt för avancerade användare, i all sin enkelhet. Det enda som installeras där är drivrutiner till telefonen... sen är det mer eller mindre ett portabelt program.

 

Proceduren är ganska enkel. Man startar telefonen i sk downloadläge och tvingar in den firmware som är avsedd för telefonen. En av fördelarna med det är att man kan "rädda" en telefon som inte startar pga mjukvarufel, till skillnad mot KIES som kräver att telefonen "fungerar".

 

Ge mig några dagar så ska du få länkar till allt du behöver, eller skumma över XDA´s Note-forum och leta efter 4.1.2 till nordiska länder. Länken till Odin hittar du också där.

 

Oavsett... jag gör vad jag kan när jag är tillbaka hemma  i lugn och ro (tisdag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bra att tillägga, jag får ju inte tag på allting ute på nätet, så Mannemans förslag låter bra.
Att det blir bottennapp då och då får man tydligen leva med. Jag hoppas verkligen att det löser sig
och att draget lossnar ifrån botten.

Kanske kan Manneman eventuellt klistra in ett par länkar på forumet. Sedan är det en annan sak jag märkt, om luren levereras med säg 2 språkversioner, kan det senare dyka upp fler om man förflyttar sig geografiskt. Samsungluren var då rotad dessutom. Vad jag fattar av det är att luren fungerar via en operatör på något sätt som jag inte får kläm på.

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Jag gjorde ett försök med Kies på en Windows 7-dator, och det fungerade faktiskt. Har nu Android 4.1.2. Har dock inte kommit på hur jag skall ta en skärmdump. Det går inte längre att ta en genom att sakta dra handen över skärmen.

 

Uppdateringen gjordes i två steg (två hämtningar). Kies klagade först på att batteriet inte var tillräckligt laddat (< 50 %), vad nu det har för betydelse när den samtidigt laddas…

 

Tack för alla svar! Inte minst till Mange för erbjudandet om hjälp med att använda Odin. Det känns dock bra att det fungerade på det officiella sättet.

 

Nu återstår att att städa den lånade datorn. ;)

 

Återkommer nog när jag har tröttnat på gelébönan. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länkar kommer!

Språkversioner är lite felaktigt att tala om. Alla språk finns i Android... det som definierar "språk" i androidvärlden är modemversioner och sk baseband. Dessa är anpassade för olika länders nät så att de ska funka så bra som möjligt. Alltså har det inget att göra med det språk som visas på skärmen. Firmware för olika regioner kan användas oavsett var man befinner sig... men det kan mycket väl vara så att det inte är optimalt. En annan sak som kan skilja de olika regionernas firmware är innehållet i respektive version... olika bloatware osv. Inget man kanske vill ha, men kör man orginal så är det bara att gilla läget.

Att en telefon är operatörslåst har sällan, jag skulle nog kunna säga aldrig, något att göra med om den är rootad eller inte. Operatörerna idag låser IMEI-nummret på telefonen till ett specifikt nät. Därför spelar det ingen roll om man skaffar åtkomst till telefonens filsystem, vilket är vad rootning gör... den är låst till en operatörs nät ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett försök med Kies på en Windows 7-dator, och det fungerade faktiskt. Har nu Android 4.1.2. Har dock inte kommit på hur jag skall ta en skärmdump. Det går inte längre att ta en genom att sakta dra handen över skärmen.

 

Uppdateringen gjordes i två steg (två hämtningar). Kies klagade först på att batteriet inte var tillräckligt laddat (< 50 %), vad nu det har för betydelse när den samtidigt laddas…

 

Tack för alla svar! Inte minst till Mange för erbjudandet om hjälp med att använda Odin. Det känns dock bra att det fungerade på det officiella sättet.

 

Nu återstår att att städa den lånade datorn. ;)

 

Återkommer nog när jag har tröttnat på gelébönan. ;)

Härligt!!!

Du kan aktivera det inne i någon meny... att ta skärmdumpen genom att svepa över skärmen, menar jag.

ODIN är absolut ett officiellt sätt. Det är dock inte rekommenderat av Samsung mer än som en sista utväg... a la verkstad. De mjukvaror som finns på Sammobile är officiella och kommer i ett format som kräver Odin eller liknande för att få över i telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack för svaret Manneman men jag tycker att det är felaktigt att sägä att alla språkversioner finns i en fabriksny eftersom jag har just råkat ut för det. Jag får säkert mothugg eftersom jag uppfattar dig som bättre på att förklara saker och ting .  :)

 

Till JoWa : http://lifehacker.com/5994516/how-to-take-a-screenshot-on-android

Kanske lite hjälp med gelehallonet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att svepa för att ta en skärmdump var aktiverat. Hade bättre lycka med vänsterhanden, så här kommer nuvarande Om enheten:

 

post-7701-0-03871300-1398670248_thumb.pn

 

Kommentar angående språk: Tillverkaren kan utesluta ”onödiga” språk i versionen för en viss region. HTC Desire har en begränsad språkuppsättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har båda rätt... visst begränsar tillverkaren antalet språk. Men det handlar inte om att man bara hittar svenska eller nordiska språk i sin telefon. I den nordiska versionen av Samsungs Note-firmware så finns fortfarande en hel drös ickenordiska språk inkluderade. Nu öppnade jag min Note 3 och kollar efter bara för att vara säker... och jag orkar inte ens räkna... och firmware för den är NEE, alltså nordiska versionen.

 

Sen är det väldigt enkelt att aktivera språk som inte finns med i den "vanliga" listan. Tror minsann man inte ens behöver vara rootad för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns alla versioner av firmware till din telefon på xda, jag antar att du liksom jag har en internationell version.

Jag hade exakt det felet du hade men det fungerade inte med w7 i mitt fall, möjligtvis för att jag har x64 system.

Bra att du löste det i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha bra att det fungerar, olika språkversioner som sådant är det inga större problem med, vad jag menade är att hur det kan fungera om man som användare är omedveten om sådant. Man kan bli rätt förvånad ibland.

 

Editerar lite :

Tillverkarna här lägger in två språk, däremot om man transporterar och aktiverar telefonen i Sverige tex får man rubbet, sitter som läppstift på kragen på en vit skjorta. :P

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En AMD Athlon 64 3800+ “NewCastle”, 2,4 GHz. ;)

 

Tycker att telefonen känns något piggare efter uppdateringen, bl.a. att öppna Chrome går nu snabbare.

 

Men hur får jag fram programlisten som visas på bilden under rubriken Multi Windowhttp://www.samsung.com/global/microsite/galaxynote/note/benefit.html?type=find

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...