Gå till innehåll

problem _ nätskrivare XP_Win 8


Rolas

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Vet inte om detta hör hemma i xp-  eller win 8- forumet  eftersom det berör båda.

 

Jag har en canon pixma ip1600 som tjänstgör som nätskrivare i den gamla datorn som har XP home (32 bit) installerat.  Nu är inköpt en ny acer dator som har win 8 (64 bit) installerat. Mitt problem är att behålla  canonskrivaren som nätskrivare på XP datorn men kunna installera  den som nätskrivare på  acer datorn. 

Om jag kopplar canonskrivaren direkt till acer datorn med en usb kabel fungarar den ok 

 

Jag har också en Brother skrivare , ansluten till XP datorn och den fungerar utan problem som nätskrivare.  Vid installatione gick programmet ut och hämtade erforderliga drivrutiner direkt med hjälp av windows update. Med den kan jag skriva ut från acer datorn.

 

Har läst om att man ska installera xp - i  64  bit version på XP datorn  men det går inte för då  kommer ett felmeddelande

 

Tacksam för tips synpunkter vad jag bör göra .

 

 

Redigerad av Rolas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Alltså måste börja med att reda ut lite här

du har 2 skrivare en Caonon Pixma ip1600, samt en Brother ????,

När du säger "nätskrivare" är det då att skrivaren har inbyggt nätverk/Wi-Fi och ansluts direkt till en router/switch eller menar du att skrivaren är ansluten via USB till din XP (32 bitars)-dator och via usb/ECP och sedan utdelad i nätverket via fil och skrivardelning? och i så fall kan du då komma åt filer och skrivare på XP datorn via Windows 8 datorn eftersom du kommer åt skrivaren, och även se Canon-skrivaren som utdelad?

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabb respons !

 

Korrekt med skrivarna , En canon skrivare  pixma ip 1600 ansluten till XP home datorn med usb kabel till en router Technicolor TG799V2,

 

En Brother MCF 9070 anslten på samma sätt.  Båda tjänstgör som nätskrivare för ytterligare 2 datorer , Ingen av skrivarna  har trådlöst nätverkskort. Alla skrivarna är utdelade.

Nätverket fungera så jag kan se mappar och filer fårn "båda hållen "  i båda datorerna.

 Men canon skrivaren vägrar att ansluta sig och hittar inte erforderliga drivrutiner via Windos uppdate.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå igen :)

Vad bra då är bilden lite klarare och problemet är egentligen "endast" en drivrutin för ip1600 för Windows 8.x x64.

Nu är det väl tyvärr så att Canon inte utvecklat eller släppt någon sådan tyvärr, senast verkar vara 1.90d för Windows xp 32 bitars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara värt ett försök men tror tyvärr inte det kommer göra någon skillnad, det som är störst chans är ju att få en annan/äldre drivrutin att fungera eller om det finns någon "Generic" drivrutin som fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem. En bärbar Acer med Windows 8.1 64 bit som vill skriva ut på en Canon 4850. Skrivaren ar ansluten till en XP dator. Men jag lyckas inte en få Acer datorn att ansluta till utdelade mappar på XP datorn än mindre då skrivaren. Jag har samma användare med samma lösen på bägge datorerna.

Tidigare var den bärbara en HP med 32 bitars Vista och det fungerade helt felfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade) · Gömd av Manneman, Maj 1, 2014 - Ingen anledning gavs
Gömd av Manneman, Maj 1, 2014 - Ingen anledning gavs

Skriva ut "dokument direkt ifrån ordbehandlaren" istf. att blanda in delningar av mappar och dyl. och  dessutom blanda in nätverk mm. ? Tycker att det är enklare  med den metoden. Smaken är väl som baken,, vill man krångla går det också.  :)

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Postad · Gömd av Manneman, Maj 1, 2014 - Ingen anledning gavs
Gömd av Manneman, Maj 1, 2014 - Ingen anledning gavs

plastiq, Tala är silver, tiga är guld.

Länk till kommentar

Eftersom det frågas om synpunkter av trådskaparen vill jag vidhålla vid att om det finns två olika fabrikat av skrivare kan man göra det enkelt för sig och inte gå via nätverket. Eftersom båda skrivarna tycks fungera på ett eller annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det frågas om synpunkter av trådskaparen vill jag vidhålla vid att om det finns två olika fabrikat av skrivare kan man göra det enkelt för sig och inte gå via nätverket. Eftersom båda skrivarna tycks fungera på ett eller annat sätt.

 

Om man nu har en skrivare och två eller fler datorer underlättar det om man kan skriva ut via nätverket. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu har en skrivare och två eller fler datorer underlättar det om man kan skriva ut via nätverket. 

 

 

Joo det förstår jag men jag använder aldrig datorerna på det sättet,  dvs. "kopplar" aldrig ihop dem av olika anledningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...