Gå till innehåll

Jolla


DAson

Recommended Posts

Har hört om den, den är "fair & square" mao. lite kantig men det kan också betyda att om nu apple har patent på design har det blivit så. Det är nog att "Jolla på som i Hemingway's den gamle och havet". Har för mig att e-son blev förtjust i den. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Visst har man hört om det. Jag befarar dock att Sailfish i sig blir för isolerat på bara ett märke.

 

Det finns nu: iOS/iPhone, Google/Android, Windows Phone 8 (snart 8,1), BlackBerry 10, Firefox OS, ev Ubuntu på smartphones.

Tizen är på gång:

 

http://www.gsmarena.com/first_tizen_smartphone_to_debut_in_russia_this_may-news-8388.php

 

8 system (dock finns inte Ubuntu ute ännu)  kort sagt.

 

Själv är jag helt övertygad om att det finns kanske plats för 3 eller max 4 plattformar på smartphones om det ska gå att leva på och om inte kakan ska bli för liten.

Så något eller några system får stryka på fötterna tror jag. Men vilket det blir går ju att spekulera om.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 system (dock finns inte Ubuntu ute ännu)  kort sagt.

Har för mig jag läst att Ubuntu för mobil är nedlagt. Möjligen att det skulle återupptas om någon mobiltillverkare visar intresse att ingå ett samarbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubuntu är inte nedlagt. BQ och Meizu kommer att lansera sina första Ubuntu-telefoner senare i år. Canonical announces first partners to ship Ubuntu phones

Själv är jag helt övertygad om att det finns kanske plats för 3 eller max 4 plattformar på smartphones om det ska gå att leva på och om inte kakan ska bli för liten.

Det beror ju på hur stor del av kakan som behövs för att mätta ett företags anställda. Microsoft har över 100 tusen anställda, och behöver därför en ordentlig kaksmula att dela ut. Canonical har drygt 500 anställda, och klarar sig på smärre smulor. Michael Hall (Canonical): Winning the 1%

Generellt har öppna system bättre förutsättningar att klara sig på små smulor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubuntu är inte nedlagt. BQ och Meizu kommer att lansera sina första Ubuntu-telefoner senare i år. Canonical announces first partners to ship Ubuntu phones

Det beror ju på hur stor del av kakan som behövs för att mätta ett företags anställda. Microsoft har över 100 tusen anställda, och behöver därför en ordentlig kaksmula att dela ut. Canonical har drygt 500 anställda, och klarar sig på smärre smulor. Michael Hall (Canonical): Winning the 1%

Generellt har öppna system bättre förutsättningar att klara sig på små smulor.

 

Ok jag blandade tydligen ihop det lite, var detta jag tänkte på. http://www.omgubuntu.co.uk/2014/04/ubuntu-android-no-longer-in-development-says-dev

 

Det där med 1% är en vacker tanke och skulle nog leda till en mer harmonisk och fungerande värld. Men utöver de praktiskt involverade som nöjer sig med att ha det lagom trevligt tillsammans vid fikabordet så finns det ofta ägare och de älskar kakor! Ser de 9900% tillväxtmöjlighet så är de sällan nöjda med det som finns på kakfatet utan vill ha hela bageriet, helst igår.

Visst är det härligt med metaforer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubuntu för Android är något annat än Ubuntu för telefoner.

 

Angående giriga ägare, är Canonical ett privat (ej börsnoterat) företag. Inga jobbiga aktieägare som tycker att företaget skall försättas i konkurs då det, efter tio år (grundat 5 mars 2004), ännu inte går med vinst. ;) 1 % är vad som behövs för att verksamheten skall gå runt, men det är väl bara det första delmålet, inte slutmålet, och mer är väl bättre. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är en rätt stor apparat att marknadsföra mobiler. Helst ska man ju ha en fysisk butik nånstans där man kan känna och klämma på enheten.

Där har de tre stora plattformarna en automatisk fördel. 

Jag tvivlar på att Ubuntu lyckas bättre än Jolla.

 

Deras tjänster tar ju aldrig fart heller, Ubuntu One läggs ju ner:

http://feber.se/pc/art/297757/canonical_lgger_ner_ubuntu_one/

 

Skulle jag nämna en plattform som kanske har en chans sätter jag mina kort på BlackBerry.

De har redan etablerade säljkanaler och kontakter med operatörerna. Uppdateringen BlackBerry 10.3 är nära inpå.

Vilket ska innebära att du mer sömlöst kan installera Android appar m.m:

http://crackberry.com/103-roadmap-announcement-explained

 

Men det är ju spännande att följa smartphoneracet. Lite av vilda western med många aktörer just nu.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BlackBerry tror jag minst på. Kräftgången fortsätter, från 19,25 % i november 2010 till 2,11 % i början av maj i år. En uppdatering av mjukvaran kommer inte att ändra det. Dessutom är BlackBerry det enda företaget bakom både systemet och enheterna (telefoner och plattor) BlackBerry.

 

Det är nog klokt att lägga ned Ubuntu One, och istället se till att de populära tjänsterna på området blir tillgängliga och väl integrerade i Ubuntu. Det saknas knappast alternativ till Ubuntu One, och den som t.ex. använder Google Drive är troligen inte intresserad av att byta tjänst p.g.a. byte av telefon.

Flera stora operatörer i Carrier Advisory Group deltar i att ”forma Ubuntus mobila strategi”, och det skulle de knappast göra om de inte hade för avsikt att erbjuda Ubuntu-telefoner till sina kunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är vilda västern skulle jag tippa nog på "John Wayne dvs.Blackberry" som är helt ok. Tror inte på Canonical's ide om mobiler.
Dessutom här lokalt är det android, Nokia eller iphone som går åt som smör solsken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En Ubuntu mobil handel ligger väl rätt långt borta trots allt.

I slutet av 2014 troligen.

 

Ska de alls ha en chans borde den kanske ha kommit för ett eller två år sedan.

Därför tror jag inte på projektet, men jag kan ju ha helt fel. :)

 

Gissar att iPhone 6 hinner ut innan dess.

Ryktas om större display bland annat vilket säkert gör att de som är vana med runt 5" tums displayer kan lockas.

 

BlackBerry har ju inte bara mjukvaruuppdateringar på gång.

Men 10.3 är ju en oerhört viktig en för deras del. Problemet har ju varit brist på appar och denna uppdatering fixar mycket kring den aspekten.

 

BlackBerry Z3 ligger i pipelinen:

http://blogs.blackberry.com/2014/04/blackberry-z3-preorder/

 

Tomi Ahonen skrev en analys om de olika plattformarna för nåt år sen:

http://communities-dominate.blogs.com/brands/2013/01/early-thoughts-on-new-operating-systems-ubuntu-sailfish-jollameego-tizen-samsungs-update-to-meego-fi.html

 

Var en rolig diskussion kring detta ämne i en video också:

 

 

 

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Då det verkar som att okunnighet och div. missuppfattningar om vad Jolla egentligen är, präglar den hör tråden, bidrar jag med den här produktbeskrivningen hittad på Amazon.co.uk, där Jollan numera också finns till försäljning (för tillfället slut i lager).

Kanske det kan skingra dimmorna något, och ge Jollan den uppmärksamhet den förtjänar. Det är dock bara en hyffsat välskriven introduktion. För att förstå Jollans fulla potential och syfte, måste man nog läsa mer om SailfishOS.

 

post-1936-0-98353000-1400746196_thumb.pn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...